Er mere letbane fremtiden?

Letbanen var et af emnerne til TV2 ØSTJYLLANDs valgdebat for Region Midtjylland, og det er af gode grunde ikke alle, der har lige meget glæde af den.

Både før, under og efter Aarhus Letbanes officielle indvielse i 2017 har det eldrevne tog været til debat.

Planen er fortsat at etablere en etape 2 af letbanen, der også fører den omkring Hinnerup og Brabrand.

Letbanen, som er ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland, var derfor også til debat under onsdagens regionalvalgsdebat i Midtjylland.

Og de store geografiske afstande i regionen, der strækker sig fra Grenå i øst hele vejen over til Vesterhavet, afspejlede sig også i debatten mellem spidskandidaterne fra henholdsvis Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Konservative.

Nej tak fra DF

Skal vi have mere letbane?

- Nej tak. For os, der sidder i regionsrådet, har letbanen været en byrde. Den har taget trafikken fra vest og flyttet til øst. Vi har skullet spare 60 millioner indenfor regional udvikling, og det svarer altså til rigtig mange busser, siger Lone Langballe, der bor i Viborg og stiller op for Dansk Folkeparti til regionsrådet.

quote For os, der sidder i regionsrådet, har letbanen været en byrde.

Lone Langballe, regionsrådskandidat, Dansk Folkeparti

- Så vi har måttet nedlægge busser i byer, der ikke havde nogen chance for at sætte andet ind i stedet.

Alternativets kandidat Rasmus Foged, der bor i Aarhus, er mere positiv stemt overfor letbaneløsningen for fremtiden.

- For den grønne omstilling synes jeg klart, at letbanen er en god idé, men vi skal også kigge på BRT-busser, som kan være et billigere alternativ. Vi skal sørge for, at den kollektive trafik er grøn, og det er letbanen og elbusser, siger han.

Letbane, psykiatri og sygeplejersker var blandt emnerne til TV2 ØSTJYLLANDs valgdebat for Region Midtjylland.

Hvad siger du til, at letbanen er så dyr, at den går ud over den øvrige kollektive trafik?

- Den sparerunde, vi var igennem, hang også sammen med, at driftspriserne på de almindelige busser var steget, så derfor kan man ikke tørre det hele af på letbanen, siger Rasmus Foged, der bor i Aarhus og stiller op til regionsrådet for Alternativet.

- Men det afhænger også af, hvor mange der bruger letbanen, og hvordan dens økonomi bliver. Men på lang sigt bliver vi nødt til at kigge på, hvordan vi får den kollektive trafik til at hænge sammen, for det nytter heller ikke noget, at der kører tomme busser rundt. Det er hverken godt for økonomi eller for miljøet.

Aarhus vokser

Også De  Radikales kandidat, Hanne Roed, ser letbanen som en løsning på fremtidens trafikudfordringer.

- Jeg er begejstret for letbanen, for der er mange mennesker i Aarhus, og der flytter flere til. Så jeg mener, at letbanen er en del af løsningen på al den trafiktrængsel, der er i Aarhus, siger hun.

Men er det rimeligt, at folk inde i byerne har letbanen som tilbud, når der nedlægges busser ude i yderområderne?

- Jeg ved ikke helt, om man kan stille det sådan op. I forhold til de mere tyndt befolkede områder har vi sørget for, at der kører busser til de unge, som eksempelvis skal møde på gymnasiet, siger Hanne Roed, der stiller op til regionen for De Radikale og bor i Aarhus.

Benægter du, at der er blevet skåret i afgangene i ydertidspunkterne?

- Nej, det gør jeg ikke bestemt ikke, og det er også trist. Men det duer heller ikke, at der kører en stor dieselbus rundt, som er tom, og sådan har det tit været, viser passagertællingerne.

- Det vi skal i gang med nu er at snakke med kommunerne om at få lavet en bedre flextrafik, for den er der store problemer med nu, og den er også uensartet kommunerne imellem, så det er en kæmpestor opgave, vi skal i gang med, siger Hanne Roed.

Store geografiske forskelle

Ligesom Dansk Folkepartis kandidat ved debatten bor også Stine Damborg fra De Konservative i Viborg.

- Den her debat vidner om, at vi har nogle meget store geografiske forskelle i hele Region Midtjylland. Den her letbane fungerer rigtig godt i Aarhus, men det er ikke sikkert, det er en model, der fungerer godt i resten af regionen, siger hun.

- Man er jo begejstret for tanken om, at den er eldrevet, men der har været udfordringer med at få den i endelig drift, og det koster rigtig mange penge at investere i kollektiv trafik.

- Derfor er vi mere tilhængere af at kigge på flextrafikken, for der er afgange med mange passagerer, men der er også timer på dagen, hvor der ikke sidder ret mange mennesker i bussen. Det koster rigtig meget, og derfor er vi nødt til sammen med kommunerne at kigge på, hvordan vi kan skrue området bedre sammen, siger Stine Damborg fra Det Konservative Folkeparti.

Så ikke mere letbane?

- Ikke som udgangspunkt.