Alice efterladt på perronen: Letbanen er stadig ikke kørestolsvenlig

For knap to år siden lovede Aarhus Letbane, at de inden udgangen af 2020 ville have et bud på en løsning, så kørestolsbrugere kunne komme af og på togene. Men løsningen er udskudt på ubestemt tid.

Alice Carlsen havde store forventninger til Aarhus Letbane. Da den i 2018 åbnede på strækningen mellem Aarhus og Odder, havde hun håbet, at hun kunne tage toget fra Tranbjerg til Aarhus. Det kunne hun nemlig ikke på den gamle Odderbane.

Men det har vist sig at være ganske vanskeligt. Hun sidder nemlig i kørestol, og på en del af Letbanens perroner er gabet mellem tog og perron så stort, at det er decideret farligt at forsøge at komme ombord. 

- Jeg synes, det er rigtigt ærgerligt. Det virker lidt som om, at det her spørgsmål er røget nederst i bunken, siger Alice Carlsen til TV2 ØSTJYLLAND.

quote Jeg kan ikke love, hvad løsningen bliver, om der kommer en løsning, og hvad der kan lade sig gøre.

Michael Borre, adm. direktør, Aarhus Letbane

En del af letbanetogene har i dag fået dispensation til at montere gummilister ved indgangene. Listerne mindsker afstanden mellem perron og tog.

Men den løsning er ikke godkendt til den ene af togtyperne, og her er gabet så stort, at Alice Carlsen ikke tør forsøge at køre ombord.

- Jeg risikerer, at de små forreste hjul sætter sig fast i revnen, og så går jeg på snuden, siger hun.

Her kan man se gabet mellem perron og letbane på Tranbjerg Station. Toget her kører uden gummilister.
Her kan man se gabet mellem perron og letbane på Tranbjerg Station. Toget her kører uden gummilister.
Hvis toget derimod har gummilister påmonteret, bliver afstanden en del mindre. Aarhus Letbane arbejder på at få tilladelse til at montere gummilister på alle tog.
Hvis toget derimod har gummilister påmonteret, bliver afstanden en del mindre. Aarhus Letbane arbejder på at få tilladelse til at montere gummilister på alle tog.

- Når man starter sådan et stort projekt, gælder det om at tage sådan nogle ting med fra starten. For det er altid billigere og nemmere at lave tingene fra starten i stedet for at skulle til at lave om på spor og perroner og alt muligt, siger Alice Carlsen.

Det her kunne godt gå hen at blive en ret dyr løsning, som måske ikke hjælper så mange. Er det ikke fair nok, at man må prioritere?

- Jo, men jeg mener ikke, det behøver at være så dyrt, hvis man eksempelvis kan have nogle små ramper i toget. I betragtning af, at Letbanen har kostet fire milliarder, bør man godt kunne finde pengene til det.

quote Det kan godt vise sig, at det er en uforholdsmæssigt stor udgift til et lille antal brugere.

Flemming Knudsen, Soc.Dem, bestyrelsesmedlem, Aarhus Letbane

Flere med samme problem

Bente Ovesen i Mårslet har samme problem. Hun har siddet i kørestol, siden hun var 17 år gammel. For nylig har hun fået monteret et større hjul med elmotor forrest på kørestolen, og det hjælper hende til at komme med på de fleste af togene.

quote Lige så vel, som den skal kunne bremse, så skal den også kunne tage alle med.

Bente Ovesen, Mårslet

Men hun tør alligevel ikke tage med letbanen. For når hun først er kommet hjemmefra, kan hun ikke være sikker på at komme med et af de kørestolsvenlige tog hjem igen.

- Jeg synes jo, at når man skriver 2021 og investerer, jeg ved ikke hvor mange millioner i letbanen… Lige så vel, som den skal kunne bremse, så skal den også kunne tage alle med, siger Bente Ovesen.

Når Bente Ovesen en sjælden gang forsøger sig med en tur på Letbanen, tager hun sin niece, Freja, med for at være sikker på at komme ind og ud af toget.
Når Bente Ovesen en sjælden gang forsøger sig med en tur på Letbanen, tager hun sin niece, Freja, med for at være sikker på at komme ind og ud af toget.

Langstrakt dialog

Allerede tilbage i 2018 fortalte vi om problemerne for kørestolsbrugere. Et halvt års tid senere lovede Letbanen så, at man i slutningen af 2020 ville tage stilling til, hvordan Letbanens tilgængelighed skulle øges for kørestolsbrugere.

Nu skriver vi så marts 2021, og der er endnu ingen konkrete løsningsforslag på bordet til Aarhus Letbanes bestyrelse.

quote Det er svært at lave en tidsplan for ting, man skal have godkendt et andet sted.

Michael Borre, adm. direktør, Aarhus Letbane

Ifølge Letbanens direktør, Michael Borre, er det ikke et udtryk for, at man ikke ønsker at have kørestolsbrugere med i togene. I mere end et år har Letbanen været i dialog med Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om flere forskellige tiltag.

- Vi arbejder på en løsning, men jeg kan ikke love, hvad løsningen bliver, om der kommer en løsning, og hvad der kan lade sig gøre. Vi vil selvfølgelig gerne have så mange passagerer med togene som muligt, uanset om det er vanskeligt eller ej, siger Michael Borre til TV2 ØSTJYLLAND.

Alice Carlsen håber, at der snart bliver fundet en løsning, så hun ikke skal tage bilen til Aarhus. Det vil give hende større uafhængighed.
Alice Carlsen håber, at der snart bliver fundet en løsning, så hun ikke skal tage bilen til Aarhus. Det vil give hende større uafhængighed.

Michael Borre fortæller, at man i første omgang arbejder på en tilladelse til at montere gummilister på alle tog. Dernæst skal der ses på, om man på nogle perroner kan justere sporene, så de ligger tættere på perronerne.

Hvis Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen giver tilladelse til de to initiativer, vil det i bedste fald løse problemerne på alle perroner på nær ni. Her er det kun muligt at løse udfordringerne ved hjælp af ramper, og det vil i en eller anden grad påvirke driften af Letbanen. Hvis der skal ramper i togene, skal det godkendes politisk.

Udgangspunktet var, at der skulle ligge nogle løsninger klar ved udgangen af 2020. Burde I ikke have haft det her klar for længst?

- Det kan man sige, men det er svært at lave en tidsplan for ting, man skal have godkendt et andet sted, siger Michael Borre.

- Vi har en dialog kørende med styrelsen, hvor vi sender argumenter ind, og de har nogle spørgsmål til os. Det er først, når vi har fået en endegyldig konklusion på, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre, at vi ved, hvad der skal gøres ved det.

VIDEO: Michael Borre har siden 1. januar 2018 været direktør for Aarhus Letbane. Siden da har han arbejdet for at genvinde tilliden til letbanen. Indslaget er fra 8. januar 2021.

Politikere vil have status

TV2 ØSTJYLLAND har været i kontakt med både Bünyamin Simsek (V) og Flemming Knudsen (A), som begge sidder i Aarhus Letbanes bestyrelse. De vil have sagen drøftet på næstkommende bestyrelsesmøde.

- Det handler om at få det drøftet grundigt, få en status og få taget en beslutning - vel vidende at vi kan blive nødt til at prioritere og fravælge noget, der måske ikke er særligt populært, siger Flemming Knudsen til TV2 ØSTJYLLAND.

- Det kan godt vise sig, at det er en uforholdsmæssigt stor udgift til et lille antal brugere. Politik handler om at prioritere, for der er ikke uanede mængder af penge til rådighed, siger han.

Bestyrelsen i Aarhus Letbane holder møde den 24. marts. Her skal man ifølge Bünyamin Simsek blandt andet også drøfte de aflysninger, som kom på grund af rimfrosten tidligere på året.

På mange stationer er det nærmest umuligt at rejse med Letbanen, hvis man bruger kørestol. Flere steder er hullet mellem tog og perron nemlig så stort, at kørestolens hjul falder igennem, hvis man forsøger. I sommeren 2018 lovede Letbanen, at man ville have et løsningsforslag klar inden udgangen af 2020. Men den løsning er udeblevet - og udskudt på ubestemt tid.

Mest læste

Mere fra Aarhus

IMG_3549

Tilbage på stadion: - Nydelsen varer længere end sex

173405868_2990697634550447_4263271679499917763_n

Lang kø til prisvindende ishus: - Vi er lidt presset

Skærmbillede 2021-04-17 kl. 12.54.48

Planlagde sin egen begravelse - nu har Stinne fået et nyt hjerte

Gellerup

Endnu et område lukkes ned på grund af høj smitte

86d0c7c5-25e8-492e-9aee-4e9a440c2780

Hjemmeside udpeger Danmarks bedste kommune – se hele listen her

slhjwu8plmslqa00u20210416130349

Huslejestigninger og dobbelt løn - Jes og de andre lejere er ikke tilfredse