Par ramt af nye bustider – føler sig tvunget til at flytte fra landsby

I søndags blev der indført nye bustider i Randers Kommune. De rammer i hård grad et par fra Udbyhøj, der nu har besluttet at flytte.

Birgitte Alme og kæresten ser sig nødsaget til at flytte fra Udbyhøj på grund af ændringer af busdriften. Foto: Privat

For halvandet år siden flyttede parret Birgitte Alme og Lars Rytter Sørensen fra en lejlighed i Randers til et hus i naturskønne omgivelser i landsbyen Udbyhøj. Nu ser de sig nødsaget til at flytte tilbage igen.

Årsagen er de nye bustider, som for nylig trådte i kraft i Randers Kommune, og som giver færre normale afgange med rute 238, som de begge bruger til og fra job i Randers.

Læs også Nyt liv i den gamle købmandsbutik – by får igen et ishus

- Det har fungeret fint at klare sig uden bil i Udbyhøj. Vi havde selvfølgelig på forhånd undersøgt mulighederne for offentlig transport, og det kunne lade sig gøre. Indtil nu, siger Birgitte Alme til TV2 ØSTJYLLAND.

- Men efter ændringerne er det svært for os at passe jobs i Randers. Så nu flytter vi tilbage til en lejlighed i byen, fortsætter hun.

02:15

VIDEO: Birgitte Alme og kæresten bor i Udbyhøj ikke langt fra busstoppestedet, men der kører ikke nær så mange almindelige busser som tidligere. 

Luk video

Gør ikke hverdagen nemmere

Bustiderne er blevet ændret på den måde, at der helt generelt går færre almindelige busser – især sen eftermiddag, aften og i weekenden. De er i stedet erstattet af såkaldte flexbusser.

Det burde være let at bruge offentlig transport, og det er da paradoksalt, at Randers Kommune gerne vil være klimavenlig, og så tvinges folk til at køre i bil.

Birgitte Alme, Udbyhøj

De gør dog ikke ligefrem hverdagen nemmere, lyder det fra Birgitte Alme:

- For det første skal man melde sig på den på forhånd, og så kan man ikke bruge rejsekort. Det betyder, at en kontantbillet fra Udbyhøj koster lidt over 70 kr. her, hvor vi i dag giver omkring 20 kr. med rejsekortet. Det bliver en dyr fornøjelse i længden.

Der findes billigere løsninger end kontantbilletter i flexbussen for parret, men det vil aldrig være så billigt og nemt som med rejsekortet.

Det ærgrer Birgitte Alme, at hverdagen med de nye bustider bliver vanskeligere.

Parret har nemlig været glade for at bo tæt på naturen i Udbyhøj. Især stranden kommer de til at savne, når adressen snart atter er i Randers.  Foto: Privat

Må give afkald på naturen

- Det burde være let at bruge offentlig transport, og det er da paradoksalt, at Randers Kommune gerne vil være klimavenlig, og så tvinges folk til at køre i bil frem for at samles i en bus, lyder det fra hende.

- Samtidig valgte vi jo netop at flytte til Udbyhøj for at få noget mere livskvalitet med vand, strand og skov tæt på. Det er da ærgerligt, at vi må give afkald på det og landsbylivet på grund af dårlig offentlig transport.

Læs også Stor ændring på unik færge: Kan sikre dens overlevelse

Flytningen og oplevelsen af dårlig kollektiv trafik ærgrer også formand for Miljø- og teknikudvalget i Randers Kommune, Frank Nørgaard (DF), som har været med til at godkende den nyeste køreplan.

En plan der undervejs har fået flere hundrede høringssvar fra bekymrede borgere.

'Det er en ommer'

- Vi har arbejdet med den i lang tid og forsøgt at dele sol og vind lige. Vi har et budget, vi skal forholde os til, så der vil altid være nogen, der får et lidt ringere tilbud og nogen der får et bedre, siger Frank Nørgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Når det er sagt, slår udvalgsformanden dog også fast, at det aldrig er hensigten, at folk skal tvinges til at flytte væk fra landsbyerne.

Når vi kigger på busserne, går vi efter at sætte ekstra ind de rigtige steder, hvor behovet er størst. Der skal ikke køre tomme busser rundt. Det er en balancegang.

Frank Nørgaard (DF), formand, Miljø- og teknikudvalget, Randers Kommune

- Hvis årsagen til parrets flytning er dårlige offentlige transportmuligheder, så er det en ommer. Det må vi beklage og er overhovedet ikke vores politik. Vi vil gerne styrke landdistrikterne, siger Frank Nørgaard, der dog tit ser et dilemma:

- Når vi kigger på busserne, går vi efter at sætte ekstra ind de rigtige steder, hvor behovet er størst. Der skal ikke køre tomme busser rundt. Det er en balancegang.

Kan blive ændret

Frank Nørgaard forklarer videre, at problemerne med bustiderne i landsbyerne kan komme på dagsordenen under årets budgetforhandlinger.

Her kan politikerne beslutte at ændre på reglerne for flexbusser og flexture, så de bliver til gavn for flere borgere.

Tilbage i Udbyhøj ændrer det dog ikke noget for Birgitte Alme og kæresten, som skal bruge sommerferien på at flytte.

02:04

VIDEO: Et andet aktiv i Udbyhøj er den unikke kabelfærge Udbyhøjfærgen. Den skal snart gennemgå store ændringer. Kom med indenfor i den her. Indslaget er fra den 24. juni.

Luk video

Afvikling frem for udvikling

I den lokale Facebook-gruppe fremgår det, at borgerne frygter for de konsekvenser, som ændringerne af busdriften kan få. 

- Vi får desværre ikke vores område til at bestå eller forsætte med at vækste, hvis bustiderne bliver, som de er besluttet. Der er så mange argumenter for, at vi skulle have FLERE ture til det skønne vandkantsRanders, skriver en bruger.

- Det er bestemt ikke godt for vores område, og det er bare med til at afvikle området i stedet for at udvikle. Vi kæmper med så mange gode ting herude, men uden hjælp fra byråd og Randers Kommune, supplerer en anden.

Læs også Danmarks bedste badestrand ligger i Østjylland