Større portioner lokker: Vi fylder os med slik og chokolade

Større og større poser og portioner får os til at undervurdere mængden af slik, chips og sodavand, som vi går og fylder i os, viser ny forskning.

Ifølge salgsleder hos Kvickly i Odder, Henrik Leth Kristensen , går 3/4 af arbejdsdagen med at fylde slik på hylderne til lækkersultne østjyder.

Vi elsker slik, chips og sodavand, og fredagsgodterne er for de fleste danske familier en decideret institution.

Faktisk elsker vi de søde sager i så ekstrem en grad, at vi gennemsnitligt indtager mere end 12 kilo slik og chokolade hver især om året. Et tal, der gør os til verdensmestre ud i den lidt tvivlsomme disciplin: Største slikmunde.

Jeg bruger tre fjerdedele af min tid som fuldtidsmedarbejder på at gå og fylde hylderne i slikafdelingen op

Henrik Leth Kristensen, salgsleder, Kvickly i Odder

Danskernes søde tand mærker man især rundt omkring i de forskellige dagligvarebutikker, hvor slik, chips og sodavand med stor iver rives af hylderne.

- Jeg bruger tre fjerdedele af min tid som fuldtidsmedarbejder på at gå og fylde hylderne i slikafdelingen op, siger salgsleder hos Kvickly i Odder, Henrik Leth Kristensen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Titlen som verdensmestre har nu fået forskere fra Aarhus Universitet til at se nærmere på vores forbrug af slik og søde sager. I en ny rapport konkluderer forskerholdet bag, at størrelsen på slikposerne gør en forskel. 

04:33

Danskerne er verdensmestre i at spise slik. Forskere fra Aarhus Universitet har undersøgt hvorfor og kan nu konkludere, at en del af forklaringen er størrelsen på slikposerne.

Luk video

Læs også Færre lufthavnsansatte mister jobbet: - Nu ser vi fremad og lægger krisen bag os

Større portioner får os til at undervurdere mængderne

Danskerne spiser i gennemsnit 6,6 kilo slik om året, og lægger man chokoladeforbruget til er det knap det dobbelte: 12,3 kilo om året.

Ser man nærmere på et gennemsnitligt månedsforbrug betyder det, at vi snakker 550 gram slik om måneden, hvor sodavand, chokolade og meget andet også skal lægges til det regnestykke.

Når vi står dernede, tænker vi, 'hvorfor købe den lille til næsten den dobbelte kilopris'. Problemet er bare, at vi har svært ved at lægge den fra os igen, når den først er åbnet

Susanne Hansen, videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet

Forklaringen findes ifølge den nye undersøgelse blandt andet i, at vi med tiden blevet mere tilbøjelige til at vælge den store slikpose frem for den lille, når vi runderer den lokale slikafdeling.

- Vi går efter de store poser, fordi det er billigere. Så når vi står dernede tænker vi, 'hvorfor købe den lille til næsten den dobbelte kilopris'. Problemet er bare, at vi har svært ved at lægge den fra os igen, når den først er åbnet. Og inden man får set sig om, så er den tom, siger videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet, Susanne Hansen, til TV2 ØSTJYLLAND.

3/4 af Henrik Leth Kristensen tid som salgsleder i Kvickly i Odder går med at fylde slik på hylderne til lækkersultne østjyder.

Vi ved, vi spiser for meget - men undervurderer hvor meget

Rapporten viser også, at danskerne har det med at undervurdere hvor gode, vi egentlig er til at fylde os med søde sager.

Læs også Storke-sensation fløj fra reden efter tragedie: Nu er de tilbage

- Spørgeskemaundersøgelsen viser, at folk generelt godt ved, at de spiser mere slik end de burde. Men på den anden side retfærdiggør de det med, at der er andre der spiser mere end de selv gør, siger Susanne Hansen og fortsætter:

- Når vi så har købt en af de større poser og taget hul på den, så har vi det med at lade resten af posen ligge fremme resten af dagen, hvor vi går og hapser lidt af den hist og her. Og så spiser vi altså mere til sidst, end vi selv går og tror.

Spørgeskemaundersøgelsen viser, at folk generelt godt ved, at de spiser mere slik end de burde. Men på den anden side retfærdiggør de det med, at der er andre der spiser mere end de selv gør

Susanne Hansen, videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet

Kan danne grundlag for nye tiltag

Forskerholdet bag håber, at undersøgelsen kan danne grundlag  for nye tiltag til at begrænse danskernes indtag af slik og chips. Blandet andet nye kommunikationsstrategier, hvor man går væk fra at fortælle forbrugerne, at de burde indtage færre søde sager.

Læs også TV 2 taber sag: Skjulte optagelser fra plejehjem må ikke vises

Det ved de nemlig godt, lyder det i en artikel publiceret af forskerholdet:

- Det kan være en mulighed at fokusere på 'social norms messaging', hvor man giver råd og informationer med sociale normer som omdrejningspunkt – i stedet for forbrugerens eget helbred. Det kan være beskeder om, at andre forbrugere i samme situation spiser mindre. Dette har også vist sig at være effektivt, når det kommer til at få folk til at øge indtaget af frugt og grønt, står der i publiceringen.