Større portioner lokker: Vi fylder os med slik og chokolade

Større og større poser og portioner får os til at undervurdere mængden af slik, chips og sodavand, som vi går og fylder i os, viser ny forskning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Ifølge salgsleder hos Kvickly i Odder, Henrik Leth Kristensen , går 3/4 af arbejdsdagen med at fylde slik på hylderne til lækkersultne østjyder.

Vi elsker slik, chips og sodavand, og fredagsgodterne er for de fleste danske familier en decideret institution.

Faktisk elsker vi de søde sager i så ekstrem en grad, at vi gennemsnitligt indtager mere end 12 kilo slik og chokolade hver især om året. Et tal, der gør os til verdensmestre ud i den lidt tvivlsomme disciplin: Største slikmunde.

Jeg bruger tre fjerdedele af min tid som fuldtidsmedarbejder på at gå og fylde hylderne i slikafdelingen op
Henrik Leth Kristensen, salgsleder, Kvickly i Odder

Danskernes søde tand mærker man især rundt omkring i de forskellige dagligvarebutikker, hvor slik, chips og sodavand med stor iver rives af hylderne.

- Jeg bruger tre fjerdedele af min tid som fuldtidsmedarbejder på at gå og fylde hylderne i slikafdelingen op, siger salgsleder hos Kvickly i Odder, Henrik Leth Kristensen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Titlen som verdensmestre har nu fået forskere fra Aarhus Universitet til at se nærmere på vores forbrug af slik og søde sager. I en ny rapport konkluderer forskerholdet bag, at størrelsen på slikposerne gør en forskel.

Danskerne er verdensmestre i at spise slik. Forskere fra Aarhus Universitet har undersøgt hvorfor og kan nu konkludere, at en del af forklaringen er størrelsen på slikposerne.

Større portioner får os til at undervurdere mængderne

Danskerne spiser i gennemsnit 6,6 kilo slik om året, og lægger man chokoladeforbruget til er det knap det dobbelte: 12,3 kilo om året.

Ser man nærmere på et gennemsnitligt månedsforbrug betyder det, at vi snakker 550 gram slik om måneden, hvor sodavand, chokolade og meget andet også skal lægges til det regnestykke.

Når vi står dernede, tænker vi, 'hvorfor købe den lille til næsten den dobbelte kilopris'. Problemet er bare, at vi har svært ved at lægge den fra os igen, når den først er åbnet
Susanne Hansen, videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet

Forklaringen findes ifølge den nye undersøgelse blandt andet i, at vi med tiden blevet mere tilbøjelige til at vælge den store slikpose frem for den lille, når vi runderer den lokale slikafdeling.

- Vi går efter de store poser, fordi det er billigere. Så når vi står dernede tænker vi, 'hvorfor købe den lille til næsten den dobbelte kilopris'. Problemet er bare, at vi har svært ved at lægge den fra os igen, når den først er åbnet. Og inden man får set sig om, så er den tom, siger videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet, Susanne Hansen, til TV2 ØSTJYLLAND.

3/4 af Henrik Leth Kristensen tid som salgsleder i Kvickly i Odder går med at fylde slik på hylderne til lækkersultne østjyder.

Vi ved, vi spiser for meget - men undervurderer hvor meget

Rapporten viser også, at danskerne har det med at undervurdere hvor gode, vi egentlig er til at fylde os med søde sager.

- Spørgeskemaundersøgelsen viser, at folk generelt godt ved, at de spiser mere slik end de burde. Men på den anden side retfærdiggør de det med, at der er andre der spiser mere end de selv gør, siger Susanne Hansen og fortsætter:

- Når vi så har købt en af de større poser og taget hul på den, så har vi det med at lade resten af posen ligge fremme resten af dagen, hvor vi går og hapser lidt af den hist og her. Og så spiser vi altså mere til sidst, end vi selv går og tror.

Spørgeskemaundersøgelsen viser, at folk generelt godt ved, at de spiser mere slik end de burde. Men på den anden side retfærdiggør de det med, at der er andre der spiser mere end de selv gør
Susanne Hansen, videnskabelig assistent ved Institut for Virksomhedsledelse, Aarhus Universitet

Kan danne grundlag for nye tiltag

Forskerholdet bag håber, at undersøgelsen kan danne grundlag  for nye tiltag til at begrænse danskernes indtag af slik og chips. Blandet andet nye kommunikationsstrategier, hvor man går væk fra at fortælle forbrugerne, at de burde indtage færre søde sager.

Det ved de nemlig godt, lyder det i en artikel publiceret af forskerholdet:

- Det kan være en mulighed at fokusere på 'social norms messaging', hvor man giver råd og informationer med sociale normer som omdrejningspunkt – i stedet for forbrugerens eget helbred. Det kan være beskeder om, at andre forbrugere i samme situation spiser mindre. Dette har også vist sig at være effektivt, når det kommer til at få folk til at øge indtaget af frugt og grønt, står der i publiceringen.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google