87-årig dement truet med inkasso: Har ikke betalt telefonregning på 117 kroner

87-årige Sonja Wheler Sørensen er dement og har af den grund ikke kunnet betale sine telefonregninger. Nu trues hun af inkassoselskab.

Berit Wheler fik et chok en morgen i september, hvor hun åbnede sin 87-årige demente mor Sonja Wheler Sørensens postkasse på plejehjemmet. 

I postkassen fandt hun tre breve fra et inkassofirma, og datteren Berit Wheler forstod, at det drejede sig om Oister. 

quote Det er umuligt, fordi min mor ikke er i stand til at skrive under på noget.

Berit Wheler, datter til Sonja Wheler Sørensen

- Min mor har et abonnement hos Oister, der er oprettet, inden hun blev dement. Jeg kunne ikke forstå, hvad det skulle være for et mellemværende, så jeg prøver at få fat i Oister, fortæller hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Oister fortæller Berit, at det ikke er dem men inkassofirmaet, hun skal have fat i. 

- Inkassoselskabet svarer så, at de skal have en fuldmagt fra min mor, før jeg må henvende mig på hendes vegne. Det er umuligt, fordi min mor ikke er i stand til at skrive under på noget.

Det er denne telefon, der kom til at koste Sonja Wheler Sørensen dyrt.
Det er denne telefon, der kom til at koste Sonja Wheler Sørensen dyrt.

Inkassoselskabet foreslår, at Berit får sin mor til at sige "ja" i telefonen. Men da moren er dement, ved hun ikke, hvad hun svarer ja til, så det ønsker Berit ikke at få hende til. 

Ejendele solgt eller pantsat

På grund af moderens kreditkort, der er udløbet, og det faktum, at hun for længst er gået offline og ikke benytter sig af digitale tjenester som mail og e-boks, er det ikke lykkes moren at betale de regninger, hun har modtaget fra teleselskabet. 

Samtidig bliver hun af inkassoselskabet oplyst, at hvis de ikke modtager en indbetaling inden for fire dage, vil debitors ejendele enten blive solgt eller pantsat.

Det lykkes Berit at få fat på en ansat hos Oister, der fortæller hende, at regningen lyder på tre gange 39 kr. Og på grund af rykkere, som demente Sonja Wheler Sørensen ikke har reageret på, er beløbet nu oppe på lige omkring 900 kr. 

- Jeg tænkte, at der måtte være noget forståelse for det her. Man havde jo pudset et inkassofirma på en 87-årig dement, fortæller Berit og fortsætter:

- Men jeg mødte bare en mur.  

TV2 ØSTJYLLAND har i dag forsøgt at få kontakt til Oister, der ikke ønskede at stille op til interview, men sender denne besked: 

Mail fra Oister til TV2 ØSTJYLLAND

Efter flere måneders dialog mellem Oister og Berit vælger Oister nu i dag, efter TV2 ØSTJYLLANDS indblanding, at trække sagen retur fra inkasso, slette regningerne og dække omkostningerne. Hvorvidt de altid forsøger at gøre, hvad de kan for de mest sårbare kunder, kan korrespondancen mellem de to parter sætte spørgsmålstegn ved.

Korrespondance mellem Oister og Berit Wheler

Burde have reageret anderledes

Martin Salomon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, fortæller, at Oister blot har fulgt deres sædvanlige procedure i forhold til, når de har opkrævet et beløb, de ikke har modtaget. Dog påpeger han, at der kunne være handlet anderledes, da teleselskabet fik årsagen at vide.

quote Jeg er blevet trukket rundt i manegen, for at komme til pengepungen.

Berit Wheler, datter til Sonja Wheler Sørensen

- Der, hvor det kunne have været gjort bedre, er, når man får henvendelser fra familien, og hvordan de så gribes an. Det kan ikke være første gang, at ældre på plejehjem oplever, at de kan have svært ved at styre deres økonomi.

Berit Wheler fortæller efterfølgende til TV2 ØSTJYLLAND, at hun er chokeret over Oisters pludselige udmelding om tilbagetrækning af inkassoen.

87-årige Sonja Wheler Sørensen (t.v.) bor nu på plejehjem. Datteren Berit Wheler hjælper blandt andet til med at tømme postkassen. Her opdagede hun brevene fra inkassoselskabet.
87-årige Sonja Wheler Sørensen (t.v.) bor nu på plejehjem. Datteren Berit Wheler hjælper blandt andet til med at tømme postkassen. Her opdagede hun brevene fra inkassoselskabet.

- Jamen, hvor er det fjollet, at man skal bringe det her ud, før der bliver reageret. Jeg er trist over, at jeg som pårørende til en dement mor ingen hjælp får fra starten og står fuldstændig magtesløs, fortæller hun og fortsætter:

- Jeg har oplevet det fuldstændig modsatte af deres håndtering af sårbare kunder. Jeg er blevet trukket rundt i manegen, for at komme til pengepungen. Jeg håber, at det her nu kan hjælpe flere, der står i lignende situation.

En 87-årig dement kvinde er blevet truet med inkasso, risikerer at blive slæbt i retten, fordi hun ikke har betalt en telefonregning på tre gange 39 kroner.