Lokale vil have vigtig turistinformation tilbage til byen

Lokale aktører i Ebeltoft ser gerne, at et fast turistkontor kommer tilbage til byen.

Turister er der masser af i Ebeltoft. Til gengæld er der ikke noget fast turistkontor. Det har der ikke været i mere end tre år, da kommunen lukkede turistkontoret for at indgå i det østjyske samarbejde med VisitAarhus.

Men efter TV2 Østjylland for nylig fortalte om, at flere aktører i Silkeborg Kommune ikke mener, man får nok ud af netop dét samarbejde, lyder der nu også utilfredse røster i den største by på Syddjurs.

- Det er meget vigtigt, at man har et fysisk turistkontor, mener Walter Møller.

Han er formand for turistforeningen for Ebeltoft og Mols og mener, at det ikke er nok med de informationer, man kan finde på nettet.

- Det er jo kun de kendte og store attraktioner, som hele tiden kommer frem, siger han.

Walter Møller, formand for turistforeningen for Ebeltoft og Mols, ser gerne, at Ebeltoft får et turistkontor tilbage.
Walter Møller, formand for turistforeningen for Ebeltoft og Mols, ser gerne, at Ebeltoft får et turistkontor tilbage.

Meget vigtigt

Julian Gröger fra Hamborg var i weekenden i netop Ebeltoft, og han mener også, at der er brug for et fysisk turistkontor.

- Det er der helt sikkert. Det er okay for vores generation, men mine forældres generation har brug for ting på pair og en at snakke med. Det er meget vigtigt, mener den tyske turist.

Udvalgsformand for kulturudvalget i Syddjurs Kommune, Heine Skovbak Iversen (RV), mener, at det nuværende tilbud er fint.

Heine Skovbak Iversen (RV), formand for kulturudvalget, mener ikke, at der er brug for et permanent turistkontor i Ebeltoft. Det er i stik modsætning til flere lokale aktører i byen, som TV2 ØSTJYLLAND har talt med.
Heine Skovbak Iversen (RV), formand for kulturudvalget, mener ikke, at der er brug for et permanent turistkontor i Ebeltoft. Det er i stik modsætning til flere lokale aktører i byen, som TV2 ØSTJYLLAND har talt med.

- Jeg tror ikke personligt på, at man vil søge et tredje sted hen (for information, red.) for at få information. Jeg tror, vi har en forventning om, at de mennesker, vi er tæt på - for eksempel en tjener på en restaurant - kan give os svar på, hvor det kan være godt at gå hen, siger han.

Sådan en person kunne være Hanne Rasmussen. Hun er museumsvært på Det Gamle Rådhus i Ebeltoft. Hun besvarer gerne på alle typer spørgsmål fra turister, men hun melder sig også i koret af lokale, som mener, at det var for tidligt at lukke turistkontoret.

- Det er jo ikke alle turister, som kommer ind på for eksempel Det Gamle Rådhus, hvor jeg står, siger hun.

Mere eller mindre tilfældigt

I Ebeltoft har man en mobil informationsstand fra VisitAarhus, som kan hjælpe turister i den rigtige retning, men den tyske turist Julian Gröger var ikke på forhånd klar over, at det var en mulighed.

- Det var virkelig godt, vi fandt det, men det var mere eller mindre en tilfældighed.

Her er kommunerne i VisitAarhus

  • Aarhus
  • Randers
  • Favrskov
  • Norddjurs
  • Syddjurs
  • Skanderborg
  • Silkeborg
  • Viborg

Tidligere på sommeren har lokale i Silkeborg kritiseret, at Silkeborg Kommune poster penge i noget, de mest af alt mener promoverer Aarhus.

- Vi får for lidt for det. Det er et problem, at vi ikke har en turistinformation i Silkeborg. Det mener jeg helt klart, vi skulle have i stedet for, sagde kunsthandler Henrik Omme i den forbindelse til TV2 ØSTJYLLAND.