Kendt hotelejer efter glad smiley: Er stadig sur
Tidligere har Fødevarestyrelsen konstateret mangelfuld rengøring på et østjysk slot. Selvom et nyt besøg gav en glad smiley, er ejeren ikke tilfreds.
Under et besøg på det østjyske slot, Sophiendal Slotsrestaurant og et grossistfirma på samme adresse nord for Skanderborg ved de seneste besøg fra Fødevarestyrelsens kontrollanter har fået flere alvorlige anmærkninger.
Det udløste en sur smiley til stedet, som ejes af Gorm Lokdam. Og han er meget uenig i kontrollanternes observationer og udlægninger af sagen.
- De er kun ude på at genere mig og de ansatte. Det er en hetz, når de på den måde groft chikanerer mit personale. Der var nærmest tale om et overgreb, sagde Gorm Lokdam tidligere til TV2 ØSTJYLLAND.
Siden har Fødevarestyrelsen igen været på kontrolbesøg den 28. januar. Denne gang har både restauranten og grossistvirksomheden på slottet fået glade smileys.
Men det betyder ikke, at hotelejeren nu er tilfreds. Han mener stadig, at det er hetz mod ham og personalet:
- Vi har bare lavet det sædvanlige vedligehold på slottet. Og det var ikke misligholdt senest. Det kommer an på, hvilke kontrollanter der kommer, om vi får en glad eller sur smiley. De seneste har set på os med andre øjne, siger Gorm Lokdam i dag.
Mangelfuld rengøring
Fødevarestyrelsen besøgte Sophiendal Slotsrestaurant og grossistfirmaet den 12. og 13. november sidste år efter et anonymt tip.
Her mente kontrollanterne, at der var flere graverende fejl og mangler med især den generelle hygiejne.
Rengøringen var ifølge dem ikke tilstrækkelig, og for manglerne blev Sophiendal Slotsrestaurant tildelt en bøde på 10.000 kroner.
- På væggen under opvaskebordet er der mørkegule klistrede belægninger af gamle produktrester. I kælderen, hvor der opbevares en kummefryser med fødevarer er der flere steder store mængder spindelvæv, skriver Fødevarestyrelsen blandt andet i sin kontrolrapport fra besøget.
- I isterningmaskinen er der mørke fastgroede belægninger. Endvidere blev det konstateret, at der på hylder i kølerummet var ansamlinger af hvide og mørke lodne belægninger, står der videre.
'Ingen risiko for fødevaresikkerheden'
Inden for de seneste to år er samme restaurant blevet sanktioneret for utilstrækkelig rengøring, og derfor var bøden ekstra stor.
Gorm Lokdam afviste dengang, at der skulle være problemer med hygiejnen.
- Vi har super rengøring og overholder fødevareloven. Der er ikke risiko for fødevaresikkerheden. Fødevarestyrelsen er kun ude efter penge til at betale deres egne honorarer for besøg, siger hotelejeren til TV2 ØSTJYLLAND.
Gorm Lokdam driver seks slotsrestauranter rundt om i landet og har flere gange været i clinch med Fødevarestyrelsen og især myndighedens rejsehold, som rykker ud i særligt komplicerede sager.
På Sophiendal Slot rykkede kontrollanterne ud efter et anonymt tip. Noget som hotelejeren også kritiserer.
- De burde holde sig til de to almindelige kontroller, der er hvert år. Og så burde rejseholdet afskaffes. De påpeger ting, der er ligegyldige, bare for at tjene penge, lød det fra ham.
Betaler ikke bøderne
Under besøgene fik restaurant og grossistfirma på Sophiendal også bøder for ikke at ville medvirke til kontrollens gennemførelse.
I alt skylder Gorm Lokdam Fødevarestyrelsen 17.500 kroner efter de to besøg.
- Vi betaler ikke bøderne, og tager den til retten. Så må der blive ført vidner, der kan belyse sagen ordentligt, sagde han til TV2 ØSTJYLLAND.
Hos Fødevarestyrelsen afviser rejseholdschef Michael Rosenmark alle anklager om en bevidst hetz mod Gorm Lokdams virksomheder.
Han mener, at alle procedurer er blevet overholdt, og man er rykket ud efter en henvendelse, som man skal.
- Ejeren er naturligvis velkommen til ikke at betale bøderne og tage sagen til retten. Det er han i sin gode ret til. Vi mener, at han har overtrådt reglerne, og derfor har han fået bøder, sagde Michael Rosenmark tidligere til TV2 ØSTJYLLAND.
- Vi skal kontrollere, om den lovgivning, der er udstukket, for folk ikke bliver syge, er overholdt. Det mener vi ikke, den har været i de her tilfælde, fortsatte han.
Travlhed er ingen undskyldning
Under besøget hos grossistfirmaet på Sophiendal var Gorm Lokdam ikke at træffe grundet travlhed med møder et andet sted i landet, og ingen andre kunne åbne op til et frostrum og i øvrigt svare på spørgsmål.
Travlhed er dog ikke en gyldig undskyldning for ikke at efterkomme Fødevarestyrelsens ønsker.
- Virksomheden skal give os de oplysninger, som vi beder om, og den må ikke modarbejde os. Hvis det sker, udsteder vi en bøde, som der er gjort her, sagde Michael Rosenmark.
Hotelejeren i denne sag ønsker rejseholdet nedlagt og forstår ikke, hvorfor man rykker ud efter anonyme henvendelser.