Forsker: Jo flere plakater - jo flere krydser på stemmesedlen

Valgplakater giver højere stemmeprocent, og der er kontant afregning til de politikere, der hænger mange valgplakater op, siger ekspert i kommunalvalg.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Valgplakater virker, siger kommunalforsker, og det kan blandt andre 24-årige Ditte Fredensborg, der er ny regionsrådskandidat for Socialdemokratiet, glæde sig over.

Omkring 1100 kandidater slås de kommende uger om 285 pladser i byråd og regionsråd i TV2 ØSTJYLLANDS sendeområde. Her skal de forsøge at tilkæmpe sig en plads i et af de 10 byråd eller i regionsrådet, når der skal sættes krydser til valgene den 16. november.

I går var dagen, hvor politikerne så kom op at hænge på tusindvis af valgplakater. Stærkt omdiskuterede plakater, hvis man skal dømme efter kommentarsporet på TV2 ØSTJYLLANDS facebookside.

Her er blot nogle af kommentarerne:

"Det bør stoppes. Det er et stort ressourcespild. Tænk på vores natur i stedet for, den er mere værd end de grimme valgplakater. Vi gider alligevel ikke glo på de valgplakater."

"Drop de grimme plakater. De flytter ingen stemmer alligevel. Kender du ingen lokalpolitikere så burde man nok basere sit kryds på noget mere substantielt end et ansigt og et bogstav."

"Nej tak. Hellere cirkusplakater. De holder sig til det program de lover, kalder en klovn for en klovn og rydder pænt op efter sig."

Forsker: Flere plakater giver flere stemmer

Det betyder dog noget at blive et kendt ansigt i gadebilledet med hjælp fra plakaterne, siger Roger Buch, forskningslektor og centerleder ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Han har fulgt de seneste mange kommunalvalg og set kandidaternes plakater i gadebilledet.

- Det giver rigtig god mening. Både for demokratiet, fordi det er med til at skabe en valgkampsstemning, som formentlig gør, at flere går hen og stemmer, så vi får en højere valgdeltagelse, siger Roger Buch og fortsætter.

- Og så giver det også mening i forhold til at få nogle flere stemmer. Der er lavet studier både af kommunalvalg og folketingsvalg, som viser, at de kandidater, der hænger mange plakater op, får flere stemmer end dem, som ikke hænger særlig mange plakater op. Så der er kontant afregning, hvis man hænger valgplakater op, siger Roger Buch.

Ifølge kommunalforsker Roger Buch gavner valgplakater både politikerne og demokratiet, da det skubber stemmeprocenten opad.

Han peger desuden på, at der naturligt er rift om de pladser, hvor der kører mange mennesker forbi hver dag.

- For eksempel trafiklys, hvor man ved, at der holder rigtig mange i kø hver eneste dag. Så vil man gerne være strategisk placeret i forhold til dem. På en landevej, hvor man kører forbi med 90 kilometer i timen, er det klart, at der ser man ikke så meget, men holder man op til et trafiklys, har man tid til at studere de ansigter, der hænger i lygtepælene.

Op mod 700.000 plakater

Ifølge Ritzau anslår direktør for det aarhusianske trykkeri Lasertryk, Esben Mols Kabell, som selv har produceret 200.000 valgplakater de seneste måneder, at der formentlig bliver trykt mellem 600.000 og 700.000 til denne kommunal- og regionsvalgkamp. 

Skønnet baserer han på baggrund af hans kendskab til branchen og andre store trykkerier. Opgaven er en smule anderledes end ved et folketingsvalg, forklarer han.

- Selve opgaven er cirka i samme størrelsesorden, men der er mange flere kandidater til kommunalvalget, og det betyder, at der er mange flere små ordrer end til et folketingsvalg, siger Esben Mols Kabell.

Ung kandidat vil ses i centrum

Som ny kandidat for Socialdemokratiet til regionsrådsvalget var 24-årige Ditte Fredensborg fra Aarhus i går ude at hænge sine plakater op, og det var med en klar plan for, hvor hun gerne vil profileres.

- Der er altid nogle steder, vi godt kan tænke os at have. Sådan et sted som gågaden her, hvor der kommer mange mennesker. Og så kan jeg godt tænke mig at hænge nogle af de steder, hvor der kommer mange unge mennesker, fordi jeg jo er de unges regionsrådskandidat, siger Ditte Frederiksen, mens hun var i gang med at hænge plakater op på strøget i Aarhus.

Ditte Frederiksen (S) vil havde de unges stemmer, og derfor vil hun naturligvis hænge, hvor de unge er.

Er du i tvivl om, hvem du skal stemme på til kommunalvalget, kan du prøve TV2 ØSTJYLLANDS kandidattest her.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google