Chauffører utrygge: Frygter at sprede smitte

Det skaber stor utryghed blandt buschauffører i Randers, at der nu igen er adgang til Midttrafiks busser via fordøren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Fra og med torsdag må passagerer igen bruge fordøren i Midttrafiks busser, men det skaber utryghed blandt chauffører i Randers. Se indslaget her.

De seneste måneder har Jan Laursen vænnet sig til, at der ikke må stige passagerer ind ad fordøren, når han kører bus. Det er en de restriktioner, der har været i Midttrafiks busser for at beskytte både passagerer og chauffører.

Torsdag ændrer det sig, for Midttrafik tillader nu igen, at passagererne kan bruge alle bussens døre. Det er en gruppe buschauffører i Randers ikke trygge ved. De frygter, at det kan føre til øget smittespredning. Fra chauffør til passager - og omvendt.

- Vi er utrygge ved, at vi får kunderne i nærheden af os, siger tillidsrepræsentant hos Nobina Randers Jan Laursen til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Vi føler ikke helt, at coronaen er væk, og vi lukker jo mange mennesker ind på lidt plads. Vi kan jo være spredere, og kunderne kan være spredere.

Vi gør det, dels fordi transportministeren har sagt god for det, og fordi der er et ønske om at skabe mere flow i busserne.
Michael Steinberg, talsmand Midttrafik

Tillidsrepræsentanten fortæller, at han sammen med 3F Randers har lavet en rundspørge blandt de randrusianske buschauffører hos Nobina, hvor 90 % af respondenterne ifølge Jan Laursen har givet udtryk for, at de enten føler sig utrygge eller meget utrygge ved at skulle køre bus under de nye regler.

Skal skabe bedre ’flow’ i bussen

Samtidig med at Midttrafik åbner for indstigning forrest for bussen, opfordres kunderne til at passere chaufføren hurtigt og fremvise billetten i strakt arm.

Derudover har chaufføren mulighed for at bruge mundbind eller visir, oplyser Midttrafik.

- Det er vigtigt, at kunderne passer godt på sig selv og chaufførerne. Vi opfordrer blandt andet til at huske at holde afstand, bruge håndsprit og ikke tage med bussen, hvis man føler sig syg, siger Michael Steinberg, der er talsmand for Midttrafik, til TV2 ØSTJYLLAND.

Transportministeriet opfordrede i en pressemeddelelse den 14. maj trafikvirksomheder til at overveje igen at tillade indstigning ad fordøren i busserne.

Vi føler ikke helt, at coronaen er væk, og vi lukker jo mange mennesker ind på lidt plads. Vi kan jo være spredere, og kunderne kan være spredere.
Jan Laursen, tillidsrepræsentant, Nobina Randers

- Vi gør det, dels fordi transportministeren har sagt god for det, og fordi der er et ønske om at skabe mere flow i busserne, siger talsmanden for Midttrafik.

Ifølge Midttrafik bliver det nemmere at undgå, at kunderne klumper sammen, når de har mulighed for at benytte alle bussens døre.

Efterlyser afskærmning som i supermarkedet

Chauffør Jan Laursen undrer sig over, at der ikke er sat plexiglas op i busserne mellem chaufføren og passagererne for at undgå smitte med covid-19.

- Det ville skabe tryghed, hvis man satte en afskærmning op, ligesom man har gjort i supermarkederne, siger han.

Han mener ikke, at visirer er et holdbart alternativ.

- Visirer er en skrivebordsløsning. Det skal tages af og på, når kunderne kommer ind, for vi kan jo ikke køre med det på.

Jan Laursen bliver bakket op af fagforeningen, 3F Randers.

- Hvis der er en superspreder blandt chaufførerne, og der bliver lukket 40 ind gennem fordøren, så har vi jo potentielt 40, der bliver smittet, siger Jens Laursen, formand, Transportgruppen, 3F Randers. Han undrer sig over, at der ikke er sørget for plexiglas i busserne.

- Du kan ikke handle eller gå på apoteket, uden at der er plexiglas. For os at se virker det som om, at man er skidehamrende ligeglade med buschaufførerne. Det håber jeg ikke, man er, men hvorfor har de så ikke tænkt sig om og sat de plexiglas-ruder i? Så ville folk være trygge, siger Jens Laursen, der er formand for transportgruppen hos 3F Randers til TV2 ØSTJYLLAND.

Visirer er en skrivebordsløsning. Det skal tages af og på, når kunderne kommer ind, for vi kan jo ikke køre med det på.
Jan Laursen, tillidsrepræsentant, Nobina Randers

Ifølge Midttrafik er der dog en praktisk – og sikkerhedsmæssig – forklaring på, hvorfor chaufførerne ikke bliver afskærmet fra sine kunder på samme måde som ekspedienten i supermarkedet.

- Vi har forespurgt, hvad regelsættet vil være for sådan en efterinstallation af blandt andet plexiglas i busserne, men det har ikke været muligt for Midttrafik eller andre trafikselskaber at få det belyst, siger Michael Steinberg og fortsætter:

- Det skal også være en sikker løsning for chaufførerne. Man kan ikke vælge den samme løsning som i dagligvarebutikkerne, for det vil svinge rundt i busserne, hvor der er rystelser.

Allerede prøvet af i Silkeborg og Aarhus

Jan Laursen fra Randers efterspørger først og fremmest en dialog med Midttrafik.

- Der er jo ikke nogen tvivl om, at landet skal åbnes op, men det skal gøres på en måde, hvor alle føler sig trygge, siger han.

Det skal også være en sikker løsning for chaufførerne. Man kan ikke vælge den samme løsning som i dagligvarebutikkerne, for det vil svinge rundt i busserne, hvor der er rystelser.
Michael Steinberg, talsmand Midttrafik

Midttrafik er da også indstillet på at justere i de forholdsregler, der tages i brug for at beskytte både passagerer og chauffører.

- Vi er åbne overfor, hvis der er andre muligheder, der virker hensigtsmæssige, siger Michael Steinberg.

Ifølge talsmanden er der dog gode erfaringer med indstigning ad fordøren i Silkeborg og Aarhus, hvor ændringen allerede trådte i kraft i sidste uge.

- Tilbagemeldingerne er positive. I Silkeborg er der meldt tilbage, at chaufførerne er glade for at have kundekontakt igen, siger han.

Torsdag træder også en anden ændring i Midttrafiks busser i kraft. Det tilladte antal kunder stiger fra cirka 25 til cirka 40 personer i en almindelig bus, fra cirka 35 til cirka 55 i en mellemstor bus og fra cirka 45 til cirka 65 i en ledbus. Det er dog et krav, at kunderne sætter og stiller sig ved siden af hinanden og ikke overfor hinanden.

VIDEO: Flere passagerer har oplevet at blive afvist af buschaufføren, selvom de har mønter til en billet. På grund af corona-situationen har Midttrafik nemlig ikke taget imod kontanter siden 18. marts. Indslaget er fra den 26. maj 2020.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google