Højgravid kvinde kolliderede med letbanetog – blev straks kørt på skadestuen
Fredag aften lidt før klokken 23 kørte en bil og et letbanetog sammen i Aarhus. Det resulterede i flere aflysninger og forsinkelser.
Fredag aften gik det galt igen.
Lidt før klokken 23 kørte letbanetoget og en bil sammen i krydset ved Nørreport og Kystvejen i Aarhus.
Bag rattet i bilen sad en 26-årig, gravid kvinde. Det oplyser Østjyllands Politi.
- Den unge kvinde svingede til højre ind foran letbanetoget, der kom med lav hastighed, men toget kan jo ikke bare stoppe, så bilen drejede lige 180 grader, siger vagtchefen ved Østjyllands Politi, Michael Ørum, til TV2 ØSTJYLLAND.
Både letbanetoget og den 26-årige kvindes bil slap med materielle skader. Også kvinden og barnet i maven slap godt for ulykken.
- Da kvinden er højgravid, blev hun af sikkerhedsmæssige hensyn kørt på sygehuset i Skejby til tjek. Heldigvis slap hun med et chok, siger vagtchefen til TV2 ØSTJYLLAND.
Østjyllands Politi undersøger nu nærmere, hvordan uheldet kunne ske. De har også underrettet Havarikommissionen, som også laver en undersøgelse af omstændighederne.
Ændringer og aflysninger
Østjyllands Politi fik anmeldelsen klokken 22:55, og selvom de fik ryddet op på stedet rimelig hurtigt, betød uheldet, at Letbanen måtte aflyse og ændre flere afgange.
Der var blandt andet både aflysninger og ændringer fra klokken 23 til midnat på strækningen mellem Aarhus H, Odder, Thorsøvej og Grenaa.
Uheldet resulterede også i forsinkelser og aflysninger på strækningen mellem Aarhus H og Lystrup
Ifølge Midttrafik kører letbanen normalt igen her til morgen, lørdag.
De opfordrer desuden til, at man holder sig opdateret og orienterer sig på deres app ’Midttrafik Live’.
Langt fra første gang
Det er langt fra første gang, bilister havner i uheld sammen med Aarhus Letbane. Det er omkring en måned siden, det skete sidst.
Her kørte en bil i et venstresving direkte ind i letbanetoget. Det skete i krydset ved Skejbybakken og Paludan Müllers-Vej.
I begyndelsen af oktober var den også gal. Her rykkede en lastbil køreledninger over ved Skødstrup Station.
I februar sidste år fik Aarhus Letbane ved hjælp af hvid maling lavet tydelige markeringer til bilisterne, så de kan se, hvordan de skal svinge rundt i et kryds, uden at ende på skinnerne. Men det lader altså ikke til at være nok.
Her er Aarhus Letbanes største problemer
Is på køreledningen
Opstår ved høj luftfugtighed og temperaturer under 2 grader C og primært på Grenaabanen og Odderbanen. Er der for meget is, kan toget ikke trække strøm og kan derfor ikke køre. Det betyder aflysninger af morgentrafikken.
Fejl på overkørsler
Overkørslerne på Grenaabanen har været ude af funktion i 2,5 år, og der opstår derfor fejl, når de nu er mere i brug. Der har været mange flere fejl, end det var forventet. Fejl i overkørsler giver typisk forsinkelser, der breder sig pga. den enkeltsporede strækning.
Andre tekniske fejl
Der er langt flere fejl på baliser (oplyser bl.a. toget om tilladt hastigheder) og signaler (en del af sikkerheden var letbanen) end forventet. Begge fejl giver forsinkelser og kan resultere i 'hjulflader'.
Hjulflader
Opstår når ATP (togkontrolsystemet, som bilisterne også er en del af) nødbremser toget og giver et fladt stykke på hjulet. Det giver dårlig komfort, laver skader på infrastrukturen og skal derfor drejes af (gøres runde igen), inden skaden bliver for stor. Hjulafdrejning tager 10-11 timer pr. tog med risiko for, at der ikke er tog nok til at gennemføre driften.
AVLS/trafikinformation
AVLS (der styrer, hvilket togsæt, der kører en given tur) sender information i togene og på infoskærme på indre strækning. AVLS skal sende forsinkelser og aflysninger til Rejseplanen, der sender data til infoskærme på Grenaa- og Odderbanen. Manglende information giver utilfredse passagerer.
Løvfald
Våde blade kombineret med den meget stejle Nørreport gav mange aflysninger og forsinkelser i 2018.
Passagertællesystemer
Der er i anlægsfasen kun indkøbt tællesystemer til seks tog. Aarhus Letbanes bestyrelse besluttede i februar 2019 at indkøbe tælleudstyr til de resterende 20 tog. Sikre passagertal er vigtig for køreplanlægning mv.
Kilde: Aarhus Letbane