Bilist på afveje - havnede på Letbanens skinner
Midttrafik måtte indstille en del af Letbanens togdrift tirsdag morgen, efter en bilist pludselig havnede på skinnerne.
Lige for en gang skyld er der driftsforstyrrelser på Letbanen.
Men denne morgen er det hverken letbanen selv, frost på skinnerne eller bomme, der ikke virker, der er årsagen til forsinkelserne.
Det er derimod en bilist, som af ukendte årsager, pludselig havnede på Letbanens skinner i nordgående retning ved Oluf Palmes Allé, og ikke lige kunne komme væk igen.
Det oplyser Østjyllands Politi.
- Vi ved endnu ikke, hvordan personen havnede på skinnerne. Heldigvis kom der ikke noget tog lige efter, siger Janni Lundager, der er pressemedarbejder ved Østjyllands Politi, til TV2 ØSTJYLLAND.
Hverken bilisten, bilen eller letbanetoget kom noget til.
Driftsforstyrrelser
Politiet fik anmeldelsen om solouheldet klokken 08:01. Midttrafik indstillede efterfølgende togdriften på denne strækning, så solouheldet ikke skulle ende med at gå helt galt.
- Patruljen fik ret hurtigt skubbet bilen væk, så der er fri bane igen, siger Janni Lundager til TV2 ØSTJYLLAND.
Midttrafik har alligevel indstillet togdriften på strækningen mellem Aarhus H og Aarhus Universitetshospital. Det forventes at kørslen genoptages igen omkring klokken 09:00.
Langt fra første gang
Det er langt fra første gang bilister havner i uheld sammen med Aarhus Letbane. Det er under en måned siden, det skete sidst.
Her kørte en bil i et venstresving diretkte ind i letbanetoget. Det skete i krydset ved Skejbybakken og Paludan Müllers-Vej.
I begyndelsen af oktober var den også gal. Her rykkede en lastbil køreledninger over ved Skødstrup Station.
I februar sidste år fik Aarhus Letbane, ved hjælp af hvid maling, lavet tydelige markeringer til bilisterne, så de kan se, hvordan de skal svinge rundt i et kryds, uden at ende på skinnerne. Men det lader altså ikke til at være nok.
Her er Aarhus Letbanes største problemer
Is på køreledningen
Opstår ved høj luftfugtighed og temperaturer under 2 grader C og primært på Grenaabanen og Odderbanen. Er der for meget is, kan toget ikke trække strøm og kan derfor ikke køre. Det betyder aflysninger af morgentrafikken.
Fejl på overkørsler
Overkørslerne på Grenaabanen har været ude af funktion i 2,5 år, og der opstår derfor fejl, når de nu er mere i brug. Der har været mange flere fejl, end det var forventet. Fejl i overkørsler giver typisk forsinkelser, der breder sig pga. den enkeltsporede strækning.
Andre tekniske fejl
Der er langt flere fejl på baliser (oplyser bl.a. toget om tilladt hastigheder) og signaler (en del af sikkerheden var letbanen) end forventet. Begge fejl giver forsinkelser og kan resultere i 'hjulflader'.
Hjulflader
Opstår når ATP (togkontrolsystemet, som bilisterne også er en del af) nødbremser toget og giver et fladt stykke på hjulet. Det giver dårlig komfort, laver skader på infrastrukturen og skal derfor drejes af (gøres runde igen), inden skaden bliver for stor. Hjulafdregning tager 10-11 timer pr. tog med risiko for, at der ikke er tog nok til at gennemføre driften.
AVLS/trafikinformation
AVLS (der styrer, hvilket togsæt, der kører en given tur) sender information i togene og på infoskærme på indre strækning. AVLS skal sende forsinkelser og aflysninger til Rejseplanen, der sender data til infoskærme på Grenaa- og Odderbanen. Manglende information giver utilfredse passagerer.
Løvfald
Våde blade kombineret med den meget stejle Nørreport gav mange aflysninger og forsinkelser i 2018.
Passagertællesystemer
Der er i anlægsfasen kun indkøbt tællesystemer til seks tog. Aarhus Letbanes bestyrelse besluttede i februar 2019 at indkøbe tælleudstyr til de resterende 20 tog. Sikre passagertal er vigtig for køreplanlægning mv.
Kilde: Aarhus Letbane