Udgav sig for at være fra el-selskab
Mindst to østjyder blev onsdag forsøgt svindlet.
I løbet af årets anden halvdel har TV2 ØSTJYLLAND gentagne gange beskrevet, hvordan især ældre kvinder er blevet forsøgt narret af svindlere, der har udgivet sig for at være bankfolk.
Men nu har svindlere påtaget sig en ny identitet.
Ifølge Østjyllands Politi er mindst to borgere i Østjylland onsdag blevet ringet op af en mand, der forsøgte at lokke kontooplysninger og CPR-numre ud af dem.
Men denne gang var det ikke "banken", der ringede. Det var derimod "energiselskabet".
Hoppede ikke på den
Omkring kl. 10.00 modtog en mand fra Hammel et opkald, hvor han fik at vide, at han havde betalt for meget til sit energiselskab, og derfor kunne han få pengene tilbage.
"Energiselskabet" skulle bare lige bruge nogle kontooplysninger.
Læs også:
Samme besked fik en mand fra Kolind omkring samme tidspunkt. Her bad ”energiselskabet” også om CPR-nummer.
Ingen af borgerne udleverede oplysningerne, og de anmeldte begge svindelnummeret til Østjyllands Politi efterfølgende.
Giv aldrig dine oplysninger i telefonen
Østjyllands Politi ser ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem "bank-svindlerne" tidligere på året og "el-svindlerne".
- Vi ser rigtig mange kreative forsøg på at svindle folk. Det særlige ved "bank-folkene" var, at de mødte fysisk op, men ellers er der masser af eksempler, hvor folk siger, de er fra Microsoft osv., siger Jakob Christiansen, der er kommunikationsmedarbejder ved Østjyllands Politi.
Fælles for alle typerne af svindel er, at politiets råd er det samme:
Du skal aldrig give kontooplysninger, koder, NemID eller lignende i telefonen. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt der er tale om et reelt opkald, kan du evt. bede vedkommende i røret om at oplyse navn og afdeling – læg så på og ring til virksomhedens hovednummer og spørg efter personen.
Dit energiselskab har de oplysninger, de skal bruge, hvis du skal have penge tilbage.