Krav om hjelm til el-løbehjul kan være på vej

Siden el-løbehjulenes indtog på danske cykelstier har de medført stor debat. Nu overvejer minister hjelmkrav.

Et krav om brug af hjelm på elektriske løbehjul kan blive en realitet i fremtiden, hvis det står til transportministeren. Foto: Ina Fassbender / AFP / Ritzau Scanpix

Hvis man fremover har lyst til at køre en tur på elløbehjul, kan det blive et krav, at man skal have hjelm på.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) overvejer nemlig, om hjelm skal gøres obligatorisk for kørsel med elløbehjul.

Det siger han i en pressemeddelelse udsendt af Transport- og Boligministeriet tidligt torsdag.

Læs også Elektriske løbehjul giver mange skader

Udmeldingen kommer, efter at foreløbige tal i ministeriets evaluering peger på, at risikoen for ulykker er syv gange så høj på elløbehjul som på en cykel. Det svarer til ulykkesrisikoen ved at køre på knallert.

- Der er flere oplagte muligheder, vi kan se nærmere på. Vi kan for eksempel indføre et krav om, at brugeren af løbehjulet skal bære hjelm under kørslen, siger Engelbrecht i meddelelsen.

Derudover overvejer ministeren at indlede "en tættere dialog" med udlejere om at indføre forbud mod at køre på bestemte tidspunkter af døgnet.

Det skyldes, at man gerne vil forebygge kørsel i påvirket tilstand.

01:05

VIDEO: Sådan er reglerne, når du kører el-løbehjul. Hør politikommissær i færdselspolitiet Amrik Singh Chadha fortæller. 

Luk video

Siden januar 2019 har de såkaldte små motoriserede køretøjer, som inkluderer el-løbehjul og el-skateboards, været lovlige på cykelstierne.

Køretøjernes indtog på de danske cykelstier har medført heftig debat.

Rådet for Sikker Trafik anbefaler i forvejen at bruge hjelm. Flere læger har tidligere udtalt, at hjelm bør gøres obligatorisk.

Giver mange skader

El-løbehjul er skyld i langt flere skader, end man forventede, da de blev gjort lovlige i Danmark. Sådan er meldingen fra et af landets største forsikringsselskaber. Tryg vil nu have en evaluering af pilotprojektet med el-løbehjul.

Det er en rigtig god måde at bevæge sig rundt i byen på. Et fleksibelt transportmiddel, som ikke fylder særlig meget.

Ole Birk Olesen (LA), tidligere transportminister

I januar 2019 blev det lovligt at køre på el-løbehjul i Danmark og det fik i slutningen af marts Aarhus Kommune til at starte et pilotprojekt som udlejer el-løbehjul i byen. 

- Det er en rigtig god måde at bevæge sig rundt i byen på. Et fleksibelt transportmiddel, som ikke fylder særlig meget, og som ikke forurener i byen, daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) til TV2 ØSTJYLLAND den 17. januar 2019.

Læs også Blinde frygter elektriske løbehjul: - De kommer med ekstremt høj fart

Teknik og Miljø-rådmand i Aarhus Kommune Bünyamin Simsek (V) var med til den begejstrede indvielse af udlejningsløbehjulene. 

- Jeg tror på, at der er flere, der vil benytte sig af den her transportform. Jeg vil blandt andet gøre det, sagde Bünyamin Simsek den 17. januar.

Løbehjul giver dårligere klimaaftryk

Som en del af evalueringen er elløbehjulenes klimaaftryk også blevet vurderet.

Her når Færdselsstyrelsen frem til, at løbehjulene i forbindelse med langt de fleste ture har et negativt klimaaftryk.

Læs også Omstridt storbyfænomen indtager lokalsamfund: Vil være det gode eksempel

I 60 procent af tilfældene udskifter løbehjulene nemlig blot en cykel- eller gåtur, hvilket giver et negativt klimaaftryk.

I 12 procent af tilfældene ville brugerne slet ikke have foretaget turen, hvis ikke der var et løbehjul. Det giver også et negativt klimaaftryk.

00:39

VIDEO: Se 68-årige Henning ræse afsted på de elektriske løbehjul i Aarhus.

Luk video

Dog erstatter løbehjul i 12 procent af turene biler eller taxier, hvilket giver et positivt klimaaftryk. Også i de 13 procent af turene, hvor de erstatter kollektiv trafik, er det godt for klimaet, skriver Færdselsstyrelsen.

Den løbende indsamling og distribution af udlejningsløbehjul bidrager i væsentlig grad til CO2-udledningen i forbindelse med kørslen.