Hjemmearbejde hitter: Tilfredse kunder og mindre sygefravær

Siden TDC-ledelsen i marts måned gav 140 medarbejdere besked på at udføre deres arbejde hjemmefra, er det kun gået én vej - og det er op.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
VIDEO: Emma Simonsen og resten af TDC-kollegaerne betjener kunder hjemmefra under corona - med overraskende stor succes.

Hvad der normalt bare var et spisebord i Emma Simonsens lejlighed er de sidste par måneder forvandlet til et hjemmekontor.

Hun arbejder normalt i TDC's kundeservice, men da coronakrisen sendte hende og hendes kollegaer hjem betød det, at kunderne siden er blevet telefonisk betjent fra hjemmekontoret i Aarhus.

- Det har fungeret godt, fordi jeg rent teknisk faktisk har alt herhjemme. Jeg mangler ikke noget, siger Emma Simonsen, support-konsulent i TDC Erhverv Aarhus, til TV2 ØSTJYLLAND.

Hendes oplevelse kan også tydeligt aflæses i de kolde tal, hvor kunderne i en tilfredshedsundersøgelse tilkendegiver, at tilfredsheden er steget med 15 procent samtidig med, at sygefraværet er faldet med 20 procent.

Løsning skal udforskes fremadrettet

- Jeg synes, at det er fedt. Mega fedt. Og det er helt klart et område, som vi kommer til at udforske fremadrettet, siger afdelingsdirektør i TDC Erhverv Aarhus, Mads Liltorp Munk, til TV2 ØSTJYLLAND.

Der er tomt på TDC's kontorer i Aarhus, hvor medarbejderne arbejder hjemme.

I begyndelsen var de nye arbejdsrutiner en udfordring, men omvæltningen har på paradoksal vis sat sig et positivt aftryk.

- Det var totalt ukendt territorie vi trådte ud i, hvor vi på meget kort tid skulle omstille os, siger afdeingsdirektør Mads Liltorp Munk og fortsætter:

- Den oplevelse jeg har er, at medarbejderne har en anden type dialog, når de sidder derhjemme i egne trygge rammer.

Overrasker ikke ekspert

Thomas Faurholt Jønsson er lektor i arbejdspsykologi, og ham kommer det ikke bag på, at hjemmearbejdet har vist sig at være en succes.

- Det overrasker mig ikke. Hjemmearbejde tilfredsstiller vores psykologiske behov for autonomi - selvbestemmelse, siger han.

VIDEO: Lektor i arbejdspsykologi Thomas Faurholt Jønsson er ikke overrasket, hvis hjemmearbejdet mange steder har været en succes. Se ham forklare hvorfor.

Han henviser til en metaanalyse af en række analyser fra 2007, der indikerede, at hjemmearbejde kan højne præstationen hos medarbejdere.

- Når vi arbejder hjemme kan vi selv tilrettelægge dagen. Man kan måske arbejde, når det passer en, man kan tage en pause, når man lige vil, ordne vasketøj, som gør konen glad for en - ting der letter arbejdspresset og øger engagementet, og det er måske det, som kunder har kunnet mærke, siger Thomas Faurholt Jønsson.

Han håber, at man vil tage den læring, som man har fået i løbet af coronatiden, med sig videre.

- Vi kan tage det vi har lært med os videre. Mange arbejdsgivere vil måske se mere positivt på det i fremtiden, hvis en medarbejder spørger, om vedkommende ikke lige kan sidde hjemme de sidste to dage i ugen, fordi man nu har set, at det faktisk fungerer, siger han.

Fremtiden er en gylden mellemvej

Også hos softwarevirksomheden Ka-Ching, som TV2 ØSTJYLLAND fortalte om den 18. maj, har coronakrisen været en øjenåbner.

- Vi har vendt situationen lidt på hovedet. I stedet for, at man forventes at mødes på arbejde hver gang, og kun en gang i mellem deltage i sociale arrangementer, så forventes man ikke længere at møde på arbejdet. Kun hvis man har lyst, sagde virksomhedens direktør, Martin Sandvad, til TV2 ØSTJYLLAND den 18. maj.

Hos software-virksomheden Ka-Ching må de ansatte nu selv bestemme, om de vil arbejde hjemme eller på kontoret.

Nu er spørgsmålet i TDC Erhverv Aarhus, om man ligesom Mads Faurholt Jønsson foreslår, og som man gør hos Ka-Ching, skal gøre akutløsningen permanent.

- Der kommer til at ske et eller andet. Præcist hvad udforsker vi nu sammen med medarbejderne, siger Mads Liltorp Munk.

Og spørger man dem, så kunne noget tyde på, at den fremtidige løsning bliver den berømte gyldne middelvej.

- Jeg håber helt klart, at dem med behov for hjemmearbejde fremover kan have det som en muligheder, siger Emma Simonsen.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google