DSB tester: Salgsvognen er tilbage i ny udgave

DSB vil undersøge, hvordan kunderne tager imod det. Derefter vil man vurdere, om salgsvognene skal blive permanente.

Sådan så det ud, da man serverede drikkevarer ombord på et IC3-tog tilbage i 1996. Foto: Bjarke Ørsted - Ritzau Scanpix

I samarbejde med tv2.dk

Engang kunne man købe kogte pølser, sodavand, slik, øl og magasiner i en salgsvogn i DSB's togvogne.

Men så lukkede DSB vognene i 2014, da driften af dem var en for stor udgift.

Nu kan mediet Finans dog fortælle, at salgsvognen er blevet genintroduceret i en ny form, og lige nu testes ordningen på 15-18 daglige afgange med landsdækkende tog mellem Fredericia og København.

Læs også Liv skal være forælder for tredje gang - men denne gang er hun far

Samarbejde med 7-Eleven

DSB har indgået et samarbejde med kioskkæden 7-Eleven, og derfor er det nu medarbejdere fra kæden, der går rundt med et lille udvalg af varer.

Vi gennemfører lige nu et forsøg med salg i togene over Storebælt for at se, hvordan kunderne tager imod det.

Niels-Otto Fisker, kommunikationschef, DSB.

Der er ikke tale om en decideret salgsvogn, men en form for anordning, som sælgerne bærer rundt på, fortæller en TV 2-ansat, der er stødt på sælgerne i toget.

Læs også Lidt af en sjældenhed: Mike driver en privat pasningsordning

Foran bærer de et udvalg af slik og snacks, og på ryggen har de en slags rygsæk til kaffe og the.

I første omgang er det en lille testperiode, fortæller DSB's kommunikationschef Niels-Otto Fisker til Finans:

- Vi gennemfører lige nu et forsøg med salg i togene over Storebælt for at se, hvordan kunderne tager imod det. Og for at vurdere, om konceptet er holdbart, lyder det.

Gav underskud sidst

Konceptet var dog ikke holdbart i 2014, må man forstå på udtalelserne til Ritzau dengang.

- Vi må erkende, at det ikke er muligt at få skabt en bæredygtig økonomi for salgsvognen - heller ikke på de lange strækninger, lød det altså dengang fra DSB i en pressemeddelelse.

Året før kunne DR fortælle, at DSB i næsten 10 år havde haft et årligt underskud på mellem 86 og 115 millioner kroner på salgsvognene.

DSB har i flere år haft et samarbejde med 7-Eleven om at drive kiosker på stationer landet over.

Læs også Skyderi på åben gade: 29-årig i kritisk tilstand