Øboere kæmper imod stor vej tværs gennem natur: - Katastrofalt

Politikere og erhvervsfolk arbejder lige nu på at lave en hurtigere vej fra Jylland til Sjælland. Men på Samsø er mange imod.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Foreningen frygter, at en motorvej over Samsø vil ødelægge deres flotte natur. Her ses Nordby Bakker. Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Der er mange fordele ved at bygge en ny bro mellem Jylland og Sjælland. Det gør det for eksempel nemmere at bo i en landsdel og arbejde i en anden.

Men der er også mange ulemper - især hvis forbindelsen skal gå via Samsø. Det mener en stor gruppe af øens borgere.

 

I efteråret undersøgte eksperter fra Vejdirektoratet og Sund og Bælt, om man kan bygge en bro fra Jylland til Samsø, en motorvej tværs over Samsø og så endnu en bro fra Samsø til Sjælland. Resultatet kender vi ikke endnu, men Samsøs nye foreningen frygter det scenarie.

150 mennesker mødte op til foreningens generalforsamling lørdag, og af dem valgte 130 at melde sig ind i den nye forening, der hedder 'Stop motorvej over Samsø'.

Yderligere trafik vil være katastrofalt
Arne Krogh, medstifter af foreningen 'Stop motorvej over Samsø'

- Vejsystemet kan dårligt nok klare trafikken, der er om sommeren, så yderligere trafik vil være katastrofalt. Der foruden må man også erkende, at vi har noget natur, som vil lide kæmpe stor skade, siger medstifter Arne Krogh til TV2 ØSTJYLLAND.

- Vi ved heller ikke med den helt konkrete linjeføring, om det vil komme til at plage befolkningen på øen, tilføjer han.

VIDEO: Færgerne skal også i fremtiden være den primære måde at komme til og fra Samsø, mener den nye forening.

For biler og tog

Regeringen har netop meldt ud, at de har valgt at sætte penge af på finansloven til at fortsætte den undersøgelse af en Kattegatforbindelse, som den tidligere regering satte i gang.

Forbindelsen vil skulle skære op mod halvanden time af transporttiden mellem Vestdanmark og Østdanmark.

- Tænk sig, hvis en Kattegatforbindelse grundet de markant kortere rejsetider mellem Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet af indenrigsflyvninger, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en pressemeddelelse.

Benny Engelbrecht understreger, at en mulig bro skal være for både biler og tog, og at undersøgelsen blandt andet skal belyse de klima- og miljømæssige aspekter ved en Kattegatbro.

- Det er helt naturligt, at vi også ser på forbindelsen med klima- og miljøbriller.

Vil udbrede budskab til hele landet

Hos Dansk Industri klapper de i hænderne over en mulighed for hurtigere transport mellem Jylland og Sjælland.

Dansk Industris direktør, Michael Svane.

- Det handler i høj grad om at få adgang til den bedst mulige arbejdskraft. Hvis man kan komme hurtigere mellem København og Aarhus, så kan vi få et bedre match på arbejdsmarkedet mellem virksomheder og specialiserede medarbejdere, siger direktør Michael Svane.

Men Dansk Industri møder modstand fra flere kanter, hvis forslaget bliver at lave forbindelsen gennem Samsø.

Den nye forening på Samsø vil sammen med Rådet for Bæredygtig Trafik, foreningen Nej til motorvej på Røsnæs samt Danmarks Naturfredningsforening i Odder og på Samsø aktivt arbejde imod en fast forbindelse over Kattegat.

- Der vil blive uddelt flyers til hele øen, som man kan tilmelde sig på, og vi regner med at få betydeligt flere medlemmer. Derudover vil vi lave aktioner rundt omkring i landet og udbrede vores mening til hele landet, siger Arne Krogh.

Myndighedernes foreløbige undersøgelser har tidligere sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger af, om forbindelsen skal være med eller uden tog.

Forundersøgelsen skal være færdig i 2021.

Kattegatforbindelsen 

En mulig fast forbindelse mellem Sjælland og Østjylland på omkring 40 kilometer bliver undersøgt.

En forbindelse over Kattegat kan ifølge regeringen binde Øst- og Vestdanmark tættere sammen.

Dertil kan forbindelsen forkorte rejsetiden mellem Aarhus og København med op til halvanden time for både bilister og togrejsende, lyder perspektiverne.

Derfor har regeringen valgt at videreføre forundersøgelser af en fast Kattegatforbindelse.

Læs mere om projektet her:
 

* Forundersøgelsen skal være færdig i 2021. Den er en forudsætning for, at politikerne kan træffe en endelig beslutning om at bygge en fast forbindelse over Kattegat.
 

* Forundersøgelsen skal blandt andet belyse mulige miljømæssige og trafikale udfordringer ved en forbindelse.
 

* Den skal også klarlægge mulige ruter. De hidtidige analyser har taget udgangspunkt i en forbindelse på 18,3 kilometer mellem Hou syd for Aarhus og Samsø og derfra en forbindelse på 18,4 kilometer mellem Samsø og Røsnæs på Sjælland.
 

* Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) er en forbindelse via Samsø det mest realistiske. Men forundersøgelsen vil også kigge på muligheden for en forbindelse fra Sjællands Odde til Djursland.
 

* Tidligere har foreløbige undersøgelser sat prisen på en Kattegatforbindelse til mellem 58 og 136 milliarder kroner. Prisen afhænger blandt andet af, om forbindelsen skal være med eller uden tog - og om der skal kunne køre godstog.
 

* Dansk Industri vurderer, at en model, hvor forbindelsen er for biler og passagertog, vil koste omkring 90-95 milliarder kroner.
 

* Både Socialdemokratiet og Venstre peger på, at en mulig forbindelse formentlig skal finansieres af brugerne.
 

* Dansk Industri vurderer, at en Kattegatforbindelse kan være klar til brug i 2035-2040.
 

Kilder: Transportministeriet, Jyllands-Posten, Dansk Industri, Ritzau

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google