Trafikselskab vil forhindre kaos: Indfører 'stoppestedsværter'

Midttrafik forudser, at passagertallene stiger i dag, og derfor har de nu indført stoppestedsværter, der skal vejlede chauffører og passagerer til at overholde afstandskravene.

Rejsende på stoppesteder i Aarhus Midtby kan fremover forvente at blive mødt af stoppestedsværter. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Fra i dag kan du støde på såkaldte stoppestedsværter, mens du venter på bussen eller letbanen i Aarhus midtby.

Det er nemlig store genåbningsdag i dag, og Midttrafik forudser en stor stigning af passagerer, der potentielt kan give problemer i forhold til de mange tiltag selskabet har gjort sig mod smittespredning.

- Under coronakrisen har vi kørt med begrænsede antal kunder og afstandskrav i busserne, men det kan være svært for den enkelte passager eller chauffør at vurdere om der er 35 personer i bussen, siger pressemedarbejder i Midttrafik, Britta Charmig, til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Her skal stoppestedsværterne kunne være behjælpelig med vejledning i de områder, hvor vi særligt forventer, at der kommer mange.

Læs også Store åbningsdag er i gang: Disse steder slår dørene op

Skal skabe tryghed og vejlede

Stoppestedsværterne går på gaden efter klokken 14 i eftermiddag, hvor to hold af to Midttrafik-ansatte runderer stoppestederne i Aarhus Midtby.

Mere specifikt siger Midttrafik, at de på skift bevæger sig mellem for eksempel Banegårdspladsen, Rutebilstationen og Busgaden.

Det er vigtigt, at man ikke sidder eller står med ansigtet vendt mod hinanden.

Britta Charmig, pressemedarbejder, Midttrafik

02:08

Coronakrisen og de lave passagertal kan mærkes på indtjeningen hos Midtrrafik, der tidligere i forløbet anmodede ejerne - de østjyske kommuner - om at lægge en hånd til.

Luk video

Udover at være behjælpelig med, at kunder og chauffører overholder det tilladte passagerantal, så vil de også give vejledning til, hvor man bedst sikrer sig selv og andre kunder i forhold til smittefare.

- Det er for eksempel vigtigt, at man ikke sidder med ansigtet vendt mod hinanden, så det er tilladt at sidde side mod side, at men altså ikke over for hinanden. Det gælder for så vidt også, hvis man står op, siger Britta Charmig.

Det tilladte passagerantal afhænger af bussens størrelse. De almindelige busser kører med en begrænsning på 25 passagerer, de mellemstore med 35 de større ledbusser med en begrænsning på 45 passagerer.

Læs også Midttrafik i coronakrise: 400 millioners regning sendt til kommunerne

Gode erfaringer fra Hovedstaden

Midttrafik oplyser, at det nye tiltag er taget med inspiration fra København, hvor deres pendant til Midttrafik, Movia, har haft et lignende projekt kørende i forbindelse med COVID-19 situationen.

- Derovre har det kørt med stor succes, hvor det er blevet modtaget rigtig godt. Vi har da også kunnet se på henvendelser fra både kunder og chauffører gennem det her forløb, at der var et behov for det, siger Britta Charmig.

Siden det meste af det offentlige Danmark offektuelt lukkede ned efter statsministerens historiske tale den 11. marts, har Midttrafik kørt med enorme faldt i passagerer.

- Vi har været helt nede på 90% af normalen, men nu begynder det at vende, fordi danskerne begynder at vende tilbage på arbejde, siger Britta Charmig.

Fremover forventer man, at der vil ske en markant stigning igen, ligesom der gjorde det efter genåbningens første fase. Derfor har forudser Midttrafik, at stoppestedsværterne i hvert fald vil turnere rundt på midtbyens stoppesteder i fire uger frem.