Farverige fodspor skal gøre fodgængere synlige

Ved Godthåbsvej og Østergade i Silkeborg skal farverige fodspor bidrage til, at fodgængere krydser vejen, så de er synlige fra store køretøjer.

00:38

VIDEO: Farverige fodspor skal vise fodgængerne i Silkeborg, hvor de sikkert kan krydse vejen. Video: Silkeborg Kommune

Farverige fodspor skal fremover forbinde fortovene ved Østergade og Godthåbsvej i Silkeborg - og medvirke til at byens fodgængere sikkert kan krydse vejen.

Læs også Familien Andreasen må vente i månedsvis: Ingen løsning på farligt tag

Det er ideen bag Silkeborg Kommunes nye tiltag, der skal være med til at ændre fodgængernes adfærd, når de krydser den trafikerede vej.

Tiltaget kommer ovenpå efterspørgsel fra både byens buschauffører og handlende.

Buschaufførerne havde efterlyst, om ikke vi kunne medvirke til at styre fodgængerne, fordi de ellers krydser på kryds og på tværs.

Jane Næsborg, ingeniør hos Vej og Trafik i Silkeborg Kommune

- Buschaufførerne havde efterlyst, om ikke vi kunne medvirke til at styre fodgængerne, fordi de ellers krydser på kryds og på tværs.

Læs også Byggeri og renovering for 2,1 millioner skal hjælpe lokalt erhvervsliv

- Samtidig syntes de handlende, at det var som om, at den sidse del af Østergade blev afskåret og hang dårligt sammen med torvet. Så vi øjnede chancen for at bringe fortovene tættere sammen og give en mere sikker overgang for fodgængerne, siger Jane Næsborg, ingeniør hos Vej og Trafik i Silkeborg Kommune til TV2 ØSTJYLLAND.

Buschaufførerne har efterlyst en løsning, der kunne medvirke til at styre fodgængerne, der ellers krydser vejen på kryds og tværs. 

Fodgængerne ud af de blinde vinkler

Da fodsporene blev malet i midten af maj, blev hajtænderne ved krydset også rykket tilbage.

Læs også Stort hul i trafikeret vej: - Frygteligt, hvis der skulle ske et dødsfald

Det håber Jane Næsborg, at kommunen også kan medvirke til, at fodgængerne bliver ude af store køretøjers blinde vinkler, og at chaufførerne ikke på samme måde skal være bekymrede for at overse og risikere at ramme de lette trafikanter.

Der kan jo være andre steder, hvor det kan være praktisk at vise folk, hvor de skal gå og på den måde binde fortov sammen.

Jane Næsborg, ingeniør hos Vej og Trafik i Silkeborg Kommune

Jane Næsborg er glad for løsningen og afviser ikke, at fodsporene også kan blive indført andre steder i byen:

Læs også Lisbeths kridtcirkler skal puffe syndere i den rigtige retning

- Der kan jo være andre steder, hvor det kan være praktisk at vise folk, hvor de skal gå og på den måde binde fortov sammen. Hvis vi skal op i større løsninger, som for eksempel et fodgængerfelt, kræver det en større investering i undersøgelse af lysniveau, signaler og skiltning og vil dermed også kræve en politisk beslutning, forklarer Jane Næsborg.

Jane Næsborg kunne sagtens forestille sig, at man brugte løsningen andre steder i Silkeborg, hvis det viste sig at være nødvendigt.