Bryghus bruger alternativ metode for at overleve: - Giver unikke muligheder
Grauballe Bryghus ved Silkeborg har så stor succes med at lave virtuelle øl-smagninger, at de håber på at kunne fortsætte, når coronakrisen er ovre.
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Det er et motto, som Grauballe Bryghus i Silkeborg i den grad har taget til sig den seneste måned, hvor coronavirussen har hærget i Danmark.
For at sikre sig selv overlevelse er de blevet nødt til at tage en helt anden metode i brug – nemlig virtuel øl-smagning – og det har vist sig at være en rimelig god idé.
- Øl-smagningen på bryghuset var et stort aktivitetsområde for os, så vi måtte straks tænke kreativt, for stadig at kunne sikre os en omsætning, siger Thomas Kanstrup, der er direktør hos Grauballe Bryghus, til TV2 ØSTJYLLAND.
I dag er det præcis en måned siden statsminister Mette Frederiksen besluttede sig for at lukke en stor del af Danmark ned.
Fra denne dag mistede Grauballe Bryghus – ligesom mange andre bryghuse - alle deres arrangementer samt ordrer til hoteller, restauranter, cafeer og seværdigheder minimum to måneder frem.
De har derfor også sendt størstedelen af deres ansatte hjem, men efter de søsatte de virtuelle øl-smagninger, er de blevet nødt til at kalde nogle ansatte på arbejde igen.
- Det er meget positivt for os, og vi håber, at vi ved hjælp af de virtuelle øl-smagningerne kan komme igennem krisen, uden at skulle fyre nogle af vores medarbejdere, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.
Spørgsmål, snak og skååååål
Grauballe Bryghus havde deres første virtuelle øl-smagning lørdag den 28. marts. Siden da er det blevet til fem mere af slagsen.
Bryghuset har i alt afholdt tre virtuelle øl-smagninger for private, som tilmelder sig arrangementet, og for tre forskellige virksomheder.
- Vi ville gerne lave et set-up, hvor folk kunne stille spørgsmål, snakke og ikke mindst skåle, og det er vi lykkedes med, og det er bare vildt sjovt, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.
Til øl-smagningerne for private har der været mellem 70 og 100 deltagere de tre gange, det har været afholdt.
- Det kom lidt bag på os, hvor mange der var med til de åbne, private smagninger, og at vi vil få så god succes med det, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.
Det eneste det kræver af deltageren er at melde sig til via MobilePay, hvor man betaler. Her skal man også skrive den adresse, som bryghuset skal levere øllene til.
Virtuelle øl-smagninger gærer frem i online-landskabet
Grauballe Bryghus er langt fra det eneste bryghus i landet, der har benyttet sig af digitaliseringen i kampen om at overleve.
Fredag den 10. april blev ’Danmarks største virtuelle øl-smagning’ nemlig afholdt. Det er virksomheden Anarkist – Beer & Food Lab, der stod bag arrangementet, hvor hele 12 bryghuse fra landet deltog. Heriblandt Aarhus Bryghus.
- Det var en stor oplevelse, og noget som vi slet ikke kunne have forestillet os for bare en uge siden. Og det var faktisk en sjov måde at gøre det på, for man var jo i direkte dialog med forbrugeren, imens de drak øllen, og der var folk med fra hele landet, siger Niels Buchwald, der er brygmester og indehaver af Aarhus Bryghus, til TV2 ØSTJYLLAND.
Ligesom Grauballe Bryghus har Aarhus Bryghus også fået aflyst alle deres arrangementer. Heriblandt koncerter på bryghuset, øl-smagning, rundvisninger og leveringer til diverse værtshuse, hoteller, restauranter, konfirmationer, bryllupper og meget mere. Derfor har de sendt fire ud af otte medarbejdere hjem med lønkompensation.
På trods af det satser bryghuset – i modsætning til Gruballe Bryghus – ikke på at lave flere virtuelle øl-smagninger. I hvert fald ikke på egen hånd.
- Det kræver et ret stort set-up, så vi satser på at kunne klare det uden, siger Niels Buchwald til TV2 ØSTJYLLAND.
Kommet for at blive
Grauballe Bryghus’ virtuelle øl-smagninger er derimod kommet for at blive, lyder det fra direktøren.
- Det giver sådan en dejlig fleksibilitet og helt nye muligheder for os. Vi kan tilbyde smagningerne nationalt, og pludselig få sjællændere med til smagningerne, og det er helt unikt for os, at vi kan det, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.
Bryghuset har mange flere virtuelle øl-smagninger i ærmet, og de vil udvikle sig mere og mere med tiden.
- I går havde vi Carsten Berthelsen med, som blandt andet er kendt fra Natholdets Julekalender. Han er en god ven af huset, og det gav noget ekstra at have en kendt person med, som deltagerne faktisk kunne tale med og stille spørgsmål til, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.
Bryghuset arbejder lige nu på at få en skuespiller og en musiker med til nogle af de kommende øl-smagninger, som foregår online.