Bryghus bruger alternativ metode for at overleve: - Giver unikke muligheder

Grauballe Bryghus ved Silkeborg har så stor succes med at lave virtuelle øl-smagninger, at de håber på at kunne fortsætte, når coronakrisen er ovre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Grauballe Bryghus i Silkeborg har stor succes med at lave virtuelle øl-smagninger. Foto: Grauballe Bryghus

Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Det er et motto, som Grauballe Bryghus i Silkeborg i den grad har taget til sig den seneste måned, hvor coronavirussen har hærget i Danmark.

For at sikre sig selv overlevelse er de blevet nødt til at tage en helt anden metode i brug – nemlig virtuel øl-smagning – og det har vist sig at være en rimelig god idé.

- Øl-smagningen på bryghuset var et stort aktivitetsområde for os, så vi måtte straks tænke kreativt, for stadig at kunne sikre os en omsætning, siger Thomas Kanstrup, der er direktør hos Grauballe Bryghus, til TV2 ØSTJYLLAND.

Grauballe Bryghus laver øl-smagningerne over Zoom. De har fået hjælp til at sikre sikkerheden af en IT-virksomhed, som her tester programmet og øl-smagningen.  Foto: Grauballe Bryghus

I dag er det præcis en måned siden statsminister Mette Frederiksen besluttede sig for at lukke en stor del af Danmark ned.

Fra denne dag mistede Grauballe Bryghus – ligesom mange andre bryghuse - alle deres arrangementer samt ordrer til hoteller, restauranter, cafeer og seværdigheder minimum to måneder frem.

Det giver sådan en dejlig fleksibilitet og helt nye muligheder for os. Vi kan tilbyde smagningerne nationalt, og pludselig få sjællændere med til smagningerne, og det er helt unikt for os.
Thomas Kanstrup, direktør, Grauballe Bryghus

De har derfor også sendt størstedelen af deres ansatte hjem, men efter de søsatte de virtuelle øl-smagninger, er de blevet nødt til at kalde nogle ansatte på arbejde igen.

- Det er meget positivt for os, og vi håber, at vi ved hjælp af de virtuelle øl-smagningerne kan komme igennem krisen, uden at skulle fyre nogle af vores medarbejdere, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.

Spørgsmål, snak og skååååål

Grauballe Bryghus havde deres første virtuelle øl-smagning lørdag den 28. marts. Siden da er det blevet til fem mere af slagsen.

Bryghuset har i alt afholdt tre virtuelle øl-smagninger for private, som tilmelder sig arrangementet, og for tre forskellige virksomheder.

Vi ville gerne lave et set-up, hvor folk kunne stille spørgsmål, snakke og ikke mindst skåle, og det er vi lykkedes med, og det er bare vildt sjovt.
Thomas Kanstrup, direktør, Grauballe Bryghus

- Vi ville gerne lave et set-up, hvor folk kunne stille spørgsmål, snakke og ikke mindst skåle, og det er vi lykkedes med, og det er bare vildt sjovt, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.

Til øl-smagningerne for private har der været mellem 70 og 100 deltagere de tre gange, det har været afholdt.

- Det kom lidt bag på os, hvor mange der var med til de åbne, private smagninger, og at vi vil få så god succes med det, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.

Det eneste det kræver af deltageren er at melde sig til via MobilePay, hvor man betaler. Her skal man også skrive den adresse, som bryghuset skal levere øllene til.

VIDEO: Fredag den 20. marts fandt Danmarks største hjemme-fredagsbar sted. Her mødtes tusindvis af danskere til en fyraftensdrink sammen - men hver for sig. Fredagsbaren varede flere timer, og den stod blandt andet på flamingodans, koncert og konkurrencer.

Virtuelle øl-smagninger gærer frem i online-landskabet

Grauballe Bryghus er langt fra det eneste bryghus i landet, der har benyttet sig af digitaliseringen i kampen om at overleve.

Fredag den 10. april blev ’Danmarks største virtuelle øl-smagning’ nemlig afholdt. Det er virksomheden Anarkist – Beer & Food Lab, der stod bag arrangementet, hvor hele 12 bryghuse fra landet deltog. Heriblandt Aarhus Bryghus.

- Det var en stor oplevelse, og noget som vi slet ikke kunne have forestillet os for bare en uge siden. Og det var faktisk en sjov måde at gøre det på, for man var jo i direkte dialog med forbrugeren, imens de drak øllen, og der var folk med fra hele landet, siger Niels Buchwald, der er brygmester og indehaver af Aarhus Bryghus, til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Sidste år var TV2 ØSTJYLLAND på besøg hos Aarhus Bryghus, som mærker stigende efterspørgsel på øl med mindre alkohol. 

Ligesom Grauballe Bryghus har Aarhus Bryghus også fået aflyst alle deres arrangementer. Heriblandt koncerter på bryghuset, øl-smagning, rundvisninger og leveringer til diverse værtshuse, hoteller, restauranter, konfirmationer, bryllupper og meget mere. Derfor har de sendt fire ud af otte medarbejdere hjem med lønkompensation.

På trods af det satser bryghuset – i modsætning til Gruballe Bryghus – ikke på at lave flere virtuelle øl-smagninger. I hvert fald ikke på egen hånd.

- Det kræver et ret stort set-up, så vi satser på at kunne klare det uden, siger Niels Buchwald til TV2 ØSTJYLLAND.

Kommet for at blive

Grauballe Bryghus’ virtuelle øl-smagninger er derimod kommet for at blive, lyder det fra direktøren.

- Det giver sådan en dejlig fleksibilitet og helt nye muligheder for os. Vi kan tilbyde smagningerne nationalt, og pludselig få sjællændere med til smagningerne, og det er helt unikt for os, at vi kan det, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.

Bryghuset har mange flere virtuelle øl-smagninger i ærmet, og de vil udvikle sig mere og mere med tiden.

Grauballe Bryghus leverer øllene til deltagerne.  Foto: Grauballe Bryghus

- I går havde vi Carsten Berthelsen med, som blandt andet er kendt fra Natholdets Julekalender. Han er en god ven af huset, og det gav noget ekstra at have en kendt person med, som deltagerne faktisk kunne tale med og stille spørgsmål til, siger Thomas Kanstrup til TV2 ØSTJYLLAND.

Bryghuset arbejder lige nu på at få en skuespiller og en musiker med til nogle af de kommende øl-smagninger, som foregår online.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google