Problemer med flyselskaber mødes af mur af tavshed

Flere danskere oplever problemer med flyselskaber, der overbooker fly for at kompensere for coronatab, og det er en kattepine for forbrugerne.

Udgivet Opdateret

Starten på familien Sterup fra Søftens sommerferie blev ikke helt som planlagt.

Nogle familiemedlemmer måtte nemlig blive på jorden, da flyet lettede mod Grækenland. Deres flyselskab Aegean havde ikke nok personale til at checke passagerne ind i Hamborgs lufthavn, og der var lang kø hen til skranken.

- Der kom ingen informationer om, hvad der skete, siger Mette Sterup, der nåede flyet sammen med familiens yngste søn.

Resten af familien måtte blive i lufthavnen. 

- Det bliver til den bitre ende. De får ikke lov til at slippe, lyder det fra Keld Sterup, der fik en uønsket start på sin sommerferie.

- Det var træls. Lad os bare sige det sådan, siger Keld Sterup. 

Han ankom sammen med resten af familien til Athen halvandet døgn senere, og på trods af indledningen fik familien en god tur. 

Hører ingenting

Da familien igen er hjemme fra ferie, søger den erstatning for svarende til 14.600 kroner, men nu, fire måneder efter, har de stadig ikke hørt tilbage.

Efter corona har strejker, aflysninger og forsinkelser i højere og højere grad ramt flypassagerer - og det kan være svært at få hjælp.

- Det er rigtig svært at komme igennem til flyselskaberne, så hvis man skriver en henvendelse til dem, får man ofte en dårlig undskyldning, hvis man overhovedet får et svar, siger Jacob Nygaard, direktør i Dansk Rejsehjælp.

Forbrugerrådet Tænk oplever samme stigende tendens. Derfor har chefkonsulent Vagn Jelsøe nogle tip:

- Undgå at købe billetter gennem mellemhandlere, de her onlinerejsebureauer, man kan handle med, for hvis ulykken er ude, risikerer man at blive en kastebold mellem rejsebureauet og flyselskabet, der peger på hinanden, siger Vagn Jelsøe.

Og medmindre der er en stor prisforskel, anbefaler han også direkte fly, der ifølge ham langt er at foretrække

- Hvis man gennem et onlinebureau har købt en rejse, hvor man skal rejse med to selskaber, har man faktisk to aftaler, og det ene flyselskab siger, "du mødte ikke op til tiden, så din billet er gået tabt". 

Og selvom det kan være en hård kamp, kan det betale sig at tage kampen med de store selskaber.

- Ja, det mener jeg absolut, og det mener jeg også man skal. Der bliver lavet mange bureaukratiske benspænd, men man skal selvfølgelig henvende sig og bede om sin ret. Det gør de ikke selv. Men man har jo krav på penge tilbage og måske en kompensation, forklarer han. 

Aegean er ikke vendt tilbage på TV2 ØSTJYLLANDs henvendelser. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her