Omdiskuteret transportaftale deler vandene

En for nogen "bydende nødvendig aftale" på transportområdet rammer helt forkert, mener kritikere.

Udgivet Opdateret

Foran Christiansborg havde hundredvis af vognmænd tirsdag taget opstilling i protest mod en ny aftale, som vil indføre kilometerbaseret afgift for lastbiler på de danske veje.

Aftalen mellem SVM-regeringen, SF, Enhedslisten, De Radikale og Alternativet betyder, at lastbiler skal betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark.

- Det er bydende nødvendigt, at vi får lavet den grønne omstilling af Danmark, der er vores ambition, siger Randers-politikeren Malte Larsen (S), der er medlem af Folketingets transportudvalg.

- Det her forslag vil medføre 300.000-400.000 færre ton CO2-forbrænding om året i Danmark, siger Malte Larsen.

Ønsker afgift på diesel

Det er dog ikke den rette løsning, mener altså vognmændene, men også kolleger på Christiansborg er uenige. 

- Vi har nok lyttet lidt mere til branchen og tænker, at en afgift på diesel er bedre og nemmere at administrere - både for staten og den enkelte vognmand. Derudover bør hver en krone, der bliver taget ud af en branche tilbage i branchen, så har de mulighed for at bruge pengene på den grønne omstilling, siger Liberal Alliances Jens Meilvang.

Han hentyder til vognmændenes eget forslag om at lægge afgift på diesel i stedet.  

Vognmændene frygter også, at aftalen bliver konkurrenceforvridende og rammer vognmænd i yderområderne hårdest.

Aftale om vejafgift

  • Fra 1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Den gennemsnitlige afgiftssats vil være cirka 1,3 kroner per kilometer i 2030.

  • Med aftalen forventes reduktioner på 0,3 millioner ton CO2 i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030.

  • Aftalen er indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.

Kilde: Skatteministeriet

Men ifølge Malte Larsen sikrer aftalen tværtimod, at vognmændene får bedre konkurrencevilkår, da de udenlandske også skal betale afgifter, og han mener, at den nye aftale vil gøre, at vognmændene faktisk kan spare penge, da der er lavere driftsomkostninger på en el-lastbil. 

Her bryder Jens Meilvang ind.

- Det er helt sikkert ikke korrekt. En el-lastbil koster tre gange så meget som en almindelig, samtidig skal man påtænke fire timer, hvor chauffør og lastbil ikke kan lave noget, fordi den skal lade, siger Jens Meilvang.

- Det er rigtigt, at investeringsomkostningen er højre, men driften er jo lavere, og derfor bliver regnestykket jo løbet hjem på et tidspunkt, siger Malte Larsen.

Vognmand Brian Damsgaard Jensen fra Randers havde taget turen til hovedstaden.

Han forventer at skulle betale 165.000 kroner årligt i kilometerafgift, og det er for meget til, at branchen kan tåle det, mener han. 

Afgiften bygger på CO2-udledning, og derfor er vejen banet for el-lastbiler, men det er branchen ikke klar til. Det er langt fra gennemtænkt.

- Det er alt, alt for tidligt. Vores segment i transport er alt for tungt, vi kan ikke køre på el endnu, siger Brian Damsgaard Jensen

De østjyske vognmænd Thomas Krogh Andersen (tv) og Brian Damsgaard Jensen er ikke glade for udsigten til kilometerafgift.

Men der er andre løsninger, mener han.

- Vi er ikke afvisende over for afgifter. Vi vil bare genre have det på dieselolien fremfor en kørselsafgift, siger vognmanden. 

De mange lastbiler forlod Christiansborg omkring klokken 17.30 i eftermiddag fulgt at et par politimotorcykler, efter at have været der siden morgenen. 

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her