Herreløse både koster samfundet kassen

Regninger på flere hundredtusinde kroner havner hos skatteyderne, når herreløse både dukker op i havne og ved strande. Der mangler et register, så man kan holde ejeren ansvarlig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Lidt nord for Grenaa ved Fornæs Fyr ligger en stor rød træbåd på grund. Bølger og sten ødelægger skroget mere og mere.

Det har den gjort i snart et år. Ejeren er væk, og ingen vil tage ansvar for at få båden fjernet.

Situationen er langtfra enestående. Også i Grenaa Havn få kilometer derfra oplever man fra tid til anden, at der pludselig er både, som ingen vil tage ansvaret for. Dermed ender regningen hos havnen.

- Vi har udgifter ved at have dem liggende, og vi har udgifter ved at skulle flytte rundt med dem, fordi de ligger i vejen, fortæller Lars Mohr Christensen, driftschef for Bønnerup og Grenaa Havn.

Han har sågar oplevet, at en båd er blevet sejlet ind i havnen om natten, hvorefter ejeren erklærer sig konkurs og tørrer udgiften af på havnen. Regningen kan løbe op i mere end 100.000 kroner.

TV2 Østjylland har også tidligere fortalt om en båd, der flød rundt i Horsens Fjord og en anden, som var sunket i Grenaa Marina - begge herreløse.  

/5

Mangler register

Men det er svært at finde og stille bådenes ejere til ansvar fortæller havnenes brancheforening.

- Problemet er, vi har ikke et register. Vi har ikke et ID på bådene, som man har i næsten alle lande. Derfor står vi i et kæmpe problem, at vi ikke kan finde ejeren, siger Søren Hald, formand for FLID, Foreningen af Lystbådehavne I Danmark.

Blandt FLID’s over 300 havne oplever man fem til ti efterladte herreløse både i havnen om året, mens der på vinterpladserne er over 100 tilfælde.

Derfor har brancheforeningen et stort ønske.

- Der skal laves en lovgivning om ID på en båd. Mere svært er det ikke. Det er lige ved, at cykelregisteret kan bruges. Hvem er ejeren, hvem har købt den, hvad er gælden og hvor er ejerforholdet, siger Søren Hald.

Uden ejer, ingen rettigheder eller dækning

Når havnene står med en båd, som ingen vil kendes ved, og nu skal fjernes til mange tusind kroner, så kan de heller ikke hente hjælp hos forsikringen.

- Det er fartøjets ejer, som tegner og vedligeholder en ansvarsforsikring, som kan dække. Hvis man ikke kan finde ud af, hvem fartøjets ejer er, så begynder det jo at blive svært, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør i Brancheforeningen Forsikring & Pension og fortsætter:

- Man kan i hvert fald sige med sikkerhed, at der ikke findes nogen forsikring i markedet, som kan hjælpe.

Landets kommuner har også udfordringer med de herreløse både. I 2022 var en båd forlist ved Gjerrild Nordstrand, som Norddjurs Kommune ikke måtte fjerne, selvom de gerne ville.

- Når vi snakker både på havet, så har vi ikke myndighed. Men da ejeren overdrager båden, så kan vi bjærge vores eget fartøj, fortæller Kim T. Jensen, vej- og ejendomschef i Norddjurs Kommune.

Det kostede kommunen 10.000 kroner at fjerne båden. Penge, som de nu vil forsøge at få igen ved at sælge båden.

Seneste nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden og analysere statistik. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid ændre dit samtykke. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her