To rekordår i træk: Jysk offentliggør milliardoverskud

Både salg og driftsoverskud har sat rekord for Jysk-kæden i perioden 2020/21, der har været coronapåvirket.

På trods af coronaudfordringer er det lykkedes Jysk at øge sin omsætning.

Det har medvirket til at give dyneproducenten et historisk højt driftsoverskud. Det oplyser Jysk i en pressemeddelelse.

I regnskabsåret 2020/21 har Jysk opnået et driftsoverskud på 4,5 milliarder kroner. Det er 21 procent højere end året før, som var det hidtidige rekordår.

Driftsoverskuddet er de penge, der er tilbage fra salget, når udgifterne til varer, administration, løn og ned- og afskrivninger er trukket fra.

Overskud i svært år 

En væsentlig årsag til det historisk høje driftsoverskud er en fremgang i salget på syv procent til 32,6 milliarder kroner. Også det er rekordhøjt.

Om driftsoverskuddet siger Jan Bøgh, administrerende direktør i Jysk, at han er "meget tilfreds" med det.

Det skal også ses i lyset af, at Jysk-kæden i perioden har haft tusinder af sine butikker lukket på grund af coronapandemien.

- Præcist som for de fleste andre virksomheder var det et meget udfordrende år for Jysk på grund af de mange restriktioner, vi mødte rundt omkring i de europæiske lande.

- Derfor har medarbejderne i Jysk også grund til at være meget stolte over resultatet, siger Jan Bøgh i pressemeddelelsen.

Tabte i Tyskland - vandt i Skandinavien

Jysks hovedsæde ligger i Brabrand i Aarhus. På verdensplan har Jysk 3085 butikker. De ligger placeret i 50 forskellige lande.

Mens butikkerne i nogle lande har været forskånet for stramme restriktioner som følge af coronapandemien, har situationen været en anden i andre.

Forskellen har også haft stor betydning for de regionale resultater.

- Vores største marked er Tyskland, hvor Jysk har næsten 1000 butikker, og det var samtidig et af de lande, hvor nedlukningen af detailhandlen varede længst, siger Jan Bøgh.

- Det betyder også, at vi har tabt omsætning i Tyskland sammenlignet med året før. Omvendt har vi øget omsætningen betydeligt i Skandinavien, England, Irland, Belgien og en række lande i Øst- og Centraleuropa, og det har været i stand til mere end at opveje nedgangen i Tyskland, siger direktøren.

Ifølge Jan Bøgh betyder forskellen, at nogle markeder har et stort potentiale for vækst i det nye regnskabsår, mens andre må forberede sig på, at det kan blive svært at leve op til omsætningen fra 2020/21.