Skal arbejdsgivere begrænse antallet af mails efter arbejdstid? Ja, mener mange danskere

Ifølge ekspert er retningslinjer og politikker ikke nok. Der skal lovgivning til, før man vil se handling fra virksomhederne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
63 procent af danskerne svarer, at de ofte eller af og til tjekker arbejdsmails i fritiden. Genrefoto. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Af Laura Kongsmark Schuldt - I samarbejde med

Forestil dig en hverdag, hvor du aldrig modtog sms’er, opkald eller mails om arbejde, når du havde fri.

Den indretning af arbejdslivet ønsker et stort antal danskere.

I en ny Megafon-måling foretaget for TV 2 og Politiken svarer 49 procent af de adspurgte danskere, at de mener, at der skal stilles krav til virksomheder om at udarbejde retningslinjer, der begrænser antallet af mails uden for arbejdstid.

63 procent af danskerne svarer, at de ofte eller af og til tjekker arbejdsmails i fritiden. Det er på trods af, at 67 procent svarer, at det i mindre grad eller slet ikke forventes af deres arbejdsgiver.

I Portugal er man gået skridtet videre for at begrænse den udvikling. Her har man indført ny lovgivning, som betyder, at arbejdsgivere ikke må kontakte ansatte uden for den aftale arbejdstid. Gør de det alligevel, vanker der bøder.

Og noget tyder altså på, at danskerne synes, at et scenarie som det - eller i hvert fald klarere regler på området - ville være en god ide.

Morten Ballisager fra Skanderborg er ekspert i rekruttering og arbejdsliv. Han er indehaver og direktør hos Konsulenthuset Ballisager i Aarhus. Foto: Oscar Scott Carl/Ritzau Scanpix

Et vigtigt parameter

Respekten for de ansattes fritid er blevet en vigtig del af, hvad vi opfatter som det "gode arbejdsliv". Det forklarer Morten Ballisager, der er ejer og direktør hos Konsulenthuset Ballisager i Aarhus og ekspert i rekruttering og arbejdsliv.

- Corona har forstærket, at vores arbejde og fritid flyder sammen, og hvis ikke vi indser det, kan det skabe følelsen af hele tiden at være på arbejde, siger han og fortsætter:

- Derfor ser vi, at det at respektere sine medarbejderes fritid, er et område, som man er nødt til at flytte sig på for at forblive attraktiv, vurderer han

Corona har forstærket, at vores arbejde og fritid flyder sammen.
Morten Ballisager, direktør hos Konsulenthuset Ballisager i Aarhus

Hvert år laver konsulenthuset en analyse, der kigger på danskernes præferencer for arbejdspladsen, og her ligger en øget fleksibilitet højt. Ifølge Morten Ballisager er den såkaldte “work life balance”, det tredjevigtigste for danskerne. Og derfor overrasker det ham ikke, at mange synes, retningslinjer er en god idé.

- Jeg havde gættet på, at danskere i højere grad havde sagt, at det vil de gerne. Men det er stadig udtryk for, at der er mange, som efterspørger mere fleksibilitet, trivsel og respekt for fritiden, siger han.

Skal være en kerneværdi

Annette Kamp, der er professor i arbejdsliv på Roskilde Universitet, mener, at virksomhederne bør tvinges til at tage stilling til spørgsmålet ved at udarbejde politikker på området.

Hvis man skal forandre det, skal der gøres en meget stor indsats.
Anette Kamp, professor i arbejdsliv på RUC

Skal det have en effekt, vil det dog kræve, at virksomheden sørger for at følge op på det og behandler det som en kerneværdi i virksomheden, vurderer hun.

- Det er blevet en kultur, at man også kontakter hinanden, ligesom chefen kan kontakte dig, så hvis man skal forandre det, skal der gøres en meget stor indsats, mener Annette Kamp.

Der skal lovgivning til

Spørger man psykolog, Ph.d. Og stifter af Center for Mental robusthed, Eva Hertz, så er det dog langt fra nok at indføre politikker i de enkelte virksomheder.

Hun arbejder med forebyggelse af stress, og har i den forbindelse besøgt en lang række virksomheder. Her oplever hun, at langt størstedelen af arbejdsgiverne giver udtryk for, at et initiativ som at reducere antallet af mails efter klokken 16, er en god idé, men at det sjældent fører handling med sig.

Måske tror man ligefrem, at chefen forventer, at man svarer på alle tidspunkter af døgnet.
Eva Hertz, psykolog og stifter af Center for Mental Robusthed

Derfor mener hun, at der skal lovgivning til.

- Ligesom vi har en arbejdsmiljølovgivning, der siger, hvornår det er okay at bruge høreværn og lade være, så er vi nødt til at have den samme form for lovgivning omkring vores mentale sundhed, mener hun.

Nogle oplever, at det giver mere fleksibilitet at tjekke mails i fritiden - kan et forbud ikke være mere stressende?

- Når jeg synes, lovgivning er relevant, så er det, fordi det kan få alle til at overveje en ekstra gang, om det er nødvendigt at sende en mail. Der kan være undtagelser, hvor det er nødvendigt, men det er jo netop fleksibiliteten, der gør det svært for nogle at holde fri, siger hun.

Vil ikke stå uden for

Eva Hertz oplever, at mange af os føler, at vi skal være tilgængelige for vores arbejdsplads hele tiden, og at der fra det ikke er langt til stress.

- Måske tror man ligefrem, at chefen forventer, at man svarer på alle tidspunkter af døgnet, og der kan såmænd også komme et pres fra ens kolleger. Hvis kulturen er, at her er vi hele tiden på, så kan det være svært at sige: ´Nu lukker jeg ned´, siger hun.

Derfor tror hun ikke, at det er nok, at folk bare selv beslutter sig for at slukke telefonen eller lade mailsne være ulæste i indbakken.

- Kompleksiteten i mange jobfunktioner betyder, at vi alle har mere at lave, end hvad der er menneskeligt muligt at nå. Så lovgivning vil jo hjælpe enhver, der kan være i tvivl, om man har gjort det godt nok eller arbejdet længe nok, siger hun.

Professor i arbejdsliv, Annette Kamp, mener derimod, at det vil være svært at implementere lovgivning på området i Danmark.

Men hun tilslutter sig, at skellet mellem arbejde og fritid i fremtiden vil blive noget, som virksomheder ikke kan undgå at forholde sig til.

- Man kan sagtens forestille sig, at det bliver en del af det, man har fokus på, når man ser på virksomheders arbejdsmiljø, siger hun.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google