Ekspert i sociale medier til forældre: - I skal vise interesse for børnenes digitale liv

Børn og unge bruger flere timer på Snapchat og Instagram. Jonas Ravn fra Aarhus er ekspert i børns forbrug af sociale medier og kommer her med råd til forældrene.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
18 procent af de 11-15-årige bruger fire timer om dagen på sociale medier. Foto: Kasper Palsnov - Ritzau Scanpix
Af Frederikke Dammark og Karsten Smed - I samarbejde med

Flere og flere børn bruger tid på sociale medier som Snapchat, Instagram, Youtube og TikTok. Men er der grund til bekymring fra forældrenes side?

Vi har spurgt Jonas Ravn, der har speciale i børn og unges medieforbrug. Ifølge ham er der ikke grund til bekymring:

- Nej, det synes jeg egentlig ikke. Man skal jo kigge på adfærden og selvfølgelig holde øje med, om der er noget galt. Men selve det at være på sociale medier opleves for langt de fleste unge som noget positivt -  altså som noget superdejligt. At man har den her adgang til dem, man holder af – både familie og venner, siger han.

Børnene magter ikke at komme til mor og far, hvis de ikke engang ved, hvad snapchat er.
Jonas Ravn, ekspert i børns forbrug af sociale medier, Aarhus

Jonas Ravn er foredragsholder og projektleder hos Center for Digital Pædagogik i Aarhus. Derfor har han et bedre indblik i børnenes digitale liv end de fleste forældre.

Påstanden om, at venner i den virkelige verden har mere værdi end dem, der er i den virtuelle, mener han ikke, er rigtig.

Børns færden på sociale medier ikke er uden udfordringer, mener Jonas Ravn. Foto: Eric Baradat/AFP - Ritzau Scanpix

- Når vi spørger børn i vores arbejde, så har venskaberne den samme værdi, uanset om de er digitale, fysiske eller en kombination. Derfor skal vi passe på med at lægge det op i en vægtskål, at noget er dårligt og noget er godt. De har samme værdi, men kan noget forskelligt, siger han.

- Typisk vil det ikke være adskilt på den måde, at man har en fysisk venneflok og en online venneflok. Det vil være en flydende arena, hvor noget af det foregår digitalt. Og tit er det jo de samme venskaber, man har i lommen, når man kommer hjem.

VIDEO: Ifølge Jonas Ravn, der er ekspert i børns medieforbrug, skal forældre ikke være bekymrede over, at deres børn bruger de sociale medier:

Sociale medier kan give udfordringer

Selvom Jonas Ravn i langt de fleste henseender mener, at Snapchat, Instagram og TikTok gør noget godt for det sociale samvær blandt børnene, er han helt med på, at børns færden på sociale medier ikke er uden udfordringer.

- Der kan være udfordringer forbundet med dem (sociale medier, red.) når det bliver for meget. Der kører jo en diskussion om, hvornår man er afhængig.

Og faktisk bruger 18 procent af de 11-15-årige fire timer om dagen på sociale medier. De mange timer kan skabe udfordringer, men det kan de ansigtsløse relationer også.

- Vi har hørt en masse eksempler på digital mobning eller voksne, der kontakter børn. Og det kræver, at vi klæder børnene på til at være online, så de kan agere på bedst mulig vis over for hinanden.

VIDEO: Jonas Ravn fortæller her, om hvilke udfordringer, der kan være ved, at børn færdes på sociale medier.  

Forældre skal vise interesse

Men hvordan klæder man børnene på til et meningsfuldt liv på sociale medier? Også her har Jonas Ravn nogle råd til forældrene. Den bedste måde forældrene kan hjælpe, er ved at interessere sig for børnenes adfærd online.

- Selvom der kommer nye medier til hele tiden og forældrene tænker, at børnene er meget mere vidende om det her, så har de stadig brug for at blive guidet til, hvordan man er en god ven, og hvordan man er sammen på de sociale medier, siger Jonas Ravn.

- Generelt er det med at vise interesse en helt vildt god ting, for hvis der går noget galt, så kommer man til forældrene, fordi de har vist interesse. Børnene magter ikke at komme til mor og far, hvis de ikke engang ved, hvad Snapchat er.

VIDEO: Her er der råd at hente til forældre og andre voksne, der gerne vil klæde børn bedst muligt på til et digitalt liv:

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google