Endnu et skridt mod Kattegatbro: Embedsfolk ser Samsø an

En delegation bestående af folk fra blandt andet Sund og Bælt og Vejdirektoratet besøgte i dag Samsø for at kigge på mulige steder en Kattegatforbindelse vil kunne løbe.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Sådan kan en kommende Kattegatbro komme til at se ud.

En forbindelse over Kattegat mellem Østjylland og det vestlige Sjælland tog i dag endnu et skridt nærmere.

Folk fra blandt andet Sund og Bælt og Vejdirektoratet var nemlig på besøg for at besigtige Samsø og undersøge, hvor en mulig Kattegatforbindelse vil kunne tage plads.

- Vi kigger bredt. Både på det tekniske og miljømæssige. Vi er stadig i en opstartsfase og vil efterfølgende vurdere, hvordan vi kan tage mest muligt hensyn til natur, miljø og det omkringliggende bysamfund, siger Frederik Fisker, projektchef hos Sund og Bælt.

Vi kigger bredt. Både på det tekniske og miljømæssige. Vi er stadig i en opstartsfase og vil efterfølgende vurdere, hvordan vi kan tage mest muligt hensyn til natur, miljø og det omkringliggende bysamfund.
Frederik Fisker, projektchef hos Sund og Bælt

I alt har den tidligere regering og DF afsat 60 mio. kr. til undersøgelserne af en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat.

 

Turen mellem Aarhus og København vil med Kattegat-forbindelsen blive forkortet fra 310 til 200 km, og bilisterne vil spare halvanden time.

- Vi vil binde Danmark sammen på en ny og anderledes måde og skabe liv i områder, der er stagneret, lød det fra den tidligere transportminister, Ole Birk Olesen (LA), i december 2018.

Ser Nordsamsø som usandsynligt

I kommunalbestyrelsen på Samsø er de langt fra lige så begejstrede som den tidligere transportminister.

Der er flere negative konsekvenser end positive, lød det fra borgmester Marcel Meijer (S) i december 2018.

VIDEO: En bro over Kattegat har aldrig været så tæt på at være en realitet som i dag. Økonomien hænger sammen, og nu skal der slås streger på landkortet. Indslaget er fra den 20. december 2018.

- Det vil være positivt for bosætningen og erhvervslivet, men øen ville blive mindre attraktiv som turistmål. Og det ville blive noget andet at bo på Samsø, sagde borgmester, Marcel Meijer (S) og fortsatte:

- Vi har et nært samfund, hvor folk engagerer sig i hinandens liv. Det vil vi miste, hvis vi får mange pendlere. Det kan godt være, at det lyder nostalgisk, men det er sådan, vi har det, lød det fortsat fra borgmesteren.

Fra Samsø Kommune var i dag Søren Stensgaard, Teknisk Forvaltningschef, med som vært. Hans opgave var at vise delegationen rundt på øen og varetage kommunens interesserer undervejs. Mens hans gæster fortsat er ved at undersøge mulighederne, ser han det som usandsynligt, at forbindelsen vil løbe over Nordsamsø.

VIDEO: Interview med Mette Frederiksen (S) om en kommende Kattegatbro. Videoen er fra oktober 2018.

- Der er en hel del forskellige arealer, der er fredet og udlagt med beskyttelse, så jeg ser det ikke som sandsynligt, men i sidste ende er det selvfølgelig op til regeringen, siger Søren Stensgaard, Teknisk Forvaltningschef ved Samsø Kommune.

Vil tage hensyn til by og natur

Delegationens tur til Samsø er første trin i en større forundersøgelse af, hvad der er af muligheder for Kattegatforbindelsen på Samsø. I morgen skal gruppen besigtige Kalundborg, inden turen går til Jyllandssiden. Derudover undersøger gruppen også muligheden for at gå syd om Samsø og lave en kunstig ø der.

Hvis forbindelsen skal køre over Samsø, er vi interesserede i, at det skal være så skånsomt som muligt. Vi er klar over, at der er særlige naturværdier, og vi vil tage hensyn til bysamfund, så det er så lidt generende som muligt.
Frederik Fisker, projektchef hos Sund og Bælt

- Det har været enormt brugbart. Der er stor forskel på at kigge på et kort og se det i den virkelige verden, siger Frederik Fisker, projektchef hos Sund og Bælt, og fortsætter:

- Hvis forbindelsen skal køre over Samsø, er vi interesserede i, at det skal være så skånsomt som muligt. Vi er klar over, at der er særlige naturværdier, og vi vil tage hensyn til bysamfund, så det er så lidt generende som muligt, siger han.

Ifølge projektchefen er planen at involvere borgerne ved borgermøder, så snart der kan siges noget mere konkret om planerne for forbindelsen.

  Foto: Transportministeriet

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google