Falsk bud narrede hævekort fra ældre kvinde

To kvinder blev mandag ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra banken. De to kvinder reagerede vidt forskelligt på mandens ord.

To kvinder blev mandag ringet op af en mand, der udgav sig for at være fra banken.

Telefonen ringede først på dagen hos en 73-årig kvinde i Åbyhøj. 

Den mandlige stemme i røret fortalte, at han var fra banken og at der var problemer med kvindens kort. 

Den såkaldte bankmand ville derfor sende et bud ud til kvindens adresse, som kvinden så skulle aflevere kortet til. 

Derudover bad han kvinden om at oplyse ham koden til kortet. 

Da kvinden syntes, at det virkede mærkeligt, kontaktede hun politiet.

Kort, kode og kontanter

Senere på dagen ringede telefonen hos endnu en kvinde, hvor en mandlig stemme fortalte hende, at han var fra Danske Bank.

Den 87-årige kvinde fra Risskov blev fortalt, at hendes dankort var blevet misbrugt.

Manden i røret havde derfor sendt et bud ud til kvindens adresse, som skulle have fat i kvindens misbrugte kort. 

Da buddet dukkede op på adressen, udleverede kvinden sit kort og sin kode til buddet. Han fik derudover et kontantbeløb fra kvinden. 

Den 87-årige kvinde fra Risskov fik efterfølgende hævet flere tusinde kroner fra sin konto.

Mange sager som disse

Det er, i følge Østjyllands Politi, langt fra usædvanligt, at personer bliver ringet op af en falsk bankmand, for efterfølgende at blive opsøgt af et falsk bud. 

- Vi har set mange sager med samme fremgangsmåde, fortæller Anne Tiedemann, der er kommunikationsrådgiver hos Østjyllands Politi, til TV2 ØSTJYLLAND og fortsætter:

- Både nogle, hvor borgerne har udleveret sit kort og kode, og nogle, hvor de ikke har. 

Derfor råder Østjyllands Politi borgere om aldrig at oplyse sine koder, NemID- eller kreditkortoplysninger i telefonen. For myndighederne ringer aldrig og beder om disse oplysninger, og de sender heller ikke nogen ud efter hverken kort eller koder. 

- Bliver man ringet op af én, der eksempelvis udgiver sig for at være fra Danske Bank, og man er i tvivl, skal man bede om personens navn, og derefter ringe til Danske Banks hovednummer, for at få det bekræftet, at han arbejder der.