Taxa-vognmænd i værste krise nogensinde: Nu er det en kamp om overlevelse
Tre vognmænd fra Djursland mærker krisen kradse dybt i deres forretning. Trods askesky, tårnhøje renter og finanskrisen har ingen af dem nogensinde oplevet en krise så slem som denne.
- Det er fuldstændig dødt!
Sådan lyder det fra vognmand Benny Friis fra Hornslet Taxi efter en lang periode med corona-krise.
- Jeg er helt alene tilbage i tomme lokaler. Alle bilerne står stille. Så kører jeg et par skolebørn om morgenen og igen om eftermiddagen. Imens håber jeg hele tiden, at der kommer en kørsel over anlægget. Men det gør der ikke.
Egentligt har Benny Friis fem ansatte i firmaet på Djursland, men de er alle sendt hjem. Det er første gang i hans 39 år som vognmand, at han har måtte måtte give en ansat sådan en besked.
- Jeg har det skidt med det. Vi er næsten som en familie, for vi er et lille firma. Vi bor i den samme by og kender hinanden ind og ud med koner, børn og det hele.
Værre end askesky og finanskrise
I øjeblikket er situationen den, at mange danskere gør, hvad de skal for at nedbringe corona-smitten: De bliver hjemme. Det betyder dog, at Benny Friis' telefon bliver stille.
- Der er bare ingen ture. Overhovedet.
Han har i øjeblikket kun nogle få skolebørn at transportere. Omsætningen er faldet med omkring 85 procent.
- Jeg har prøvet lidt af hvert: Da jeg begyndte i 1981, var renten på 21 procent, og en mobiltelefon kostede 25.000 kroner. Det var svært. Så var der finanskrisen i 2007, og askeskyen for ti år siden. Det var også svært. Men det er ikke noget i forhold til det her, fortæller 67-årige Benny Friis.
- Intet var så slemt som det her. For det her rammer alt: firmakunder, lufthavnen, festivaler, byfester og skolerne.
Generel nedgang i omsætning på 85 procent
Benny Friis er ikke den eneste taxavognmand, der kæmper med en stærkt faldende omsætning.
Ifølge brancheforeningen Dansk Persontransport er erhvervet kollektivt ramt, og omsætningen er faldet med omkring 85 procent for de danske vognmænd.
Branchen har modtaget hjælpepakker - for eksempel pakken til små erhvervsdrivende, der kompenserer 23.000 kroner om måneden for deres indtægtstab, samt pakker til at hjælpe med faste omkostninger.
- Men det dækker langt fra det fulde tab for dem, siger vicedirektør for Dansk Persontransport Trine Wollenberg.
Hun fortæller, at krisen begyndte tidligt for branchen, fordi turismen svigtede længe inden, Danmark officielt lukkede ned.
Har tab på en halv million
Også vognmand Inger Therkilsen fra Kalø Taxi mærkede krisen allerede fra uge 8. Og nu taber hun penge for hver dag, der går.
- For april har jeg i hvert fald et tab på en halv million kroner. Og så må vi se, hvad hjælpepakkerne kan. Men uanset hvad, vil jeg vil stadig få et klækkeligt tab, fortæller hun.
Hun havde 14 ansatte i sit firma, men da krisen ramte, måtte hun fyre to og sende fire hjem.
- Vores økonomi spiser sig selv op. Og nu er det en kamp om overlevelse.
Siden 1. marts har hun heller ikke kunnet trække løn ud til sig selv.
- Jeg tror aldrig, jeg har været så utryg. Det er i mit hovedet hele tiden: 'Gør vi det rigtige?'
- Usikkerheden... Vi ved ikke, om vi bliver lukket ned igen. Alt er usikkert. Vi kører på et lille stykke vej, og asfaltmaskinen er lige foran.
Corona kom som en tyv om natten
Hendes ansatte spørger ofte om, hvad der sker, men det er svært at give dem et klart svar.
- Det er utrygt for alle. Man ved nærmest ikke som chauffør, om man har et job i morgen.
Er du bange for, at de søger væk?
- Ja, det er jeg, men jeg vil også have fuld forståelse for det. Jeg har været glad for mine medarbejdere, og mange af dem har været her i mange år, men jeg forstår det godt, siger Inger Therkilsen.
For lige nu er der bare ingen efterspørgsel.
- Taxa er ikke eksisterende lige nu, for der er ingen, der har brug for os. Hvor skulle folk også køre hen? De skal ingen steder.
Krisen adskiller sig fra alle de tidligere, branchen har oplevet.
- Det her slår alt. For selv i krisen fra 2007 til 2010 kunne vi dreje på knapperne og skære ned løbende, men corona kom som en tyv om natten.
Hun håber, at hendes forretning overlever.
- Det vil den ikke, hvis det fortsætter i meget lang tid. Men jeg vil holde ved lige så længe, jeg kan. Det er min livsstil, siger Inger Therkilsen.
Sindssygt svært at starte ordentligt op igen
Lidt længere nordpå krydser vognmand Kim Olsen fra Thorsager Taxi også fingre.
- Men jeg er ikke sikker på, at vi bare kan komme tilbage til det, som det var før, siger han.
Fra den 16. marts til den 15. april var hans omsætning på 0 kroner.
Nu er den steget med nogle skolekørsler og er på mindre end 10 procent af den oprindelige. Altså har han en omsætningsnedgang på mere end 90 procent.
Hans tre ansatte er væk. To er fyrede, og én er hjemsendt på supplerende dagpenge.
- Jeg har kun to-tre timers arbejde om dagen til mig selv. Og det bekymrer mig, hvordan vi skal komme i gang igen.
- Det er hurtigt at stoppe branchen, men det bliver sindssygt svært at starte ordenligt op igen, siger Kim Olsen.
Stop, mens legen er god
Tilbage hos Benny Friis fra Hornslet Taxi bliver der måske ikke startet så meget op. For som han siger:
- Jeg er lige blevet 67 år i lørdags, så jeg skal også tænke mig om.
Benny Friis er ikke klar til pensionen, men han overvejer alligevel, hvad der skal ske efter hans 40-års jubilæum næste år.
- Jeg skulle helst holde ordentligt, så jeg ikke kommer herfra med et underskud. Det kan være, jeg skal stoppe, mens legen er god.