Sendte ni ordrer retur på et år – nu er Anne Marie bandlyst fra Boozt

En kunde på Boozt.com er blevet udelukket fra at handle på hjemmesiden, fordi hun ifølge Boozt.com "ikke har handlet fair." Usmageligt, lyder det fra Anne Marie Roesen, som har meldt firmaet til forbrugerombudsmanden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Anne Marie Roesen returnerede ni af sine seneste 20 ordrer hos Boozt.com - og så fik hun forbud mod at handle på hjemmesiden. Foto: Privatfoto

Det var noget af en besked, som Anne Marie Roesen torsdag aften fik fra Boozt.com. Hjemmesiden, der blandt andet sælger tøj og skønhedsprodukter, havde bandlyst hende fra at handle hos dem.

- Jeg tænkte først, at det var spam. Det måtte da være en joke, siger Anne Marie Roesen fra Skanderborg til TV2 ØSTJYLLAND.

Jeg synes, det er så usmageligt. Det er under al kritik.
Anne Marie Roesen, kontormedarbejder, Skanderborg

I beskeden fra Boozt.com stod, at hun er blevet inkluderet i deres automatiske ”fair use”-filter. Det skal stoppe kunder, der med meget hyppig frekvens lægger ualmindeligt store bestillinger og efterfølgende sender alle eller næsten alle varer retur.

Her kan du læse hele den besked, Anne Marie Roesen modtog fra Boozt.com.

Under halvdelen er sendt retur

Men Anne Marie Roesen har sendt under halvdelen af sine ordrer retur, og derfor undrer det hende, at det ikke er "fair".

De seneste 13 måneder har hun i alt bestilt hos Boozt.com 20 gange – 9 gange har hun sendt hele ordren retur. Derfor blev hun meget overrasket over mailen fra Boozt.com.

Hvis det er tilfældet, at kunden kun har returneret omkring 50 procent af sine varer, så er det en fejl, at hun er blevet udelukket.
Peter G. Jørgensen, salgs- og marketingdirektør, Boozt.com

- Jeg synes, det er så usmageligt. Det er under al kritik. De skriver alle steder, at der er fri returret, og man får indtryk af, at man kan prøve varerne og sende dem retur, hvis man ikke vil købe det, siger Anne Marie Roesen.

Klager til forbrugerombudsmanden

Anne Marie Roesen blev så gal på firmaet, at hun sendte en klage til forbrugerombudsmanden.

- Jeg kan sagtens finde et andet sted at handle. Men måden, de gør det på, gør mig sur. Jeg synes overhovedet ikke det er berettiget, for jeg handler ikke uberettiget meget og sender ikke uberettiget meget retur, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND.

Hun har endnu ikke fået svar fra forbrugerombudsmanden, men har også kontaktet Boozt.com for at få en forklaring. Men indtil videre afviser de at genåbne hendes ret til at handle på hjemmesiden.

Siden den 7. oktober har Anne Marie Roesen handlet hos Boozt.com tre gange. Hun har beholdt varerne med en grøn ring omkring og sendt resten retur.

Boozt.com: Det er ikke fair

Firmaet indførte den særlige klausul for fair use for at dæmme op for de kunder, der returnerer ekstremt meget.

Ifølge salgs- og marketingchef hos Boozt.com Peter G. Jørgensen har 99,7 pct. af alle kunder en fin adfærd, og det er de resterende, de vil have udelukket.

Det skal være nemt at handle hos os, og det skal være nemt og friktionsfrit at sende retur.
Peter G. Jørgensen, salgs- og marketingdirektør, Boozt.com

- Siden vi begyndte, har vi besluttet, at vi elsker retur. Det skal være nemt at handle hos os, og det skal være nemt og friktionsfrit at sende retur, siger Peter G. Jørgensen til TV2 ØSTJYLLAND.

- Men der er nogle ekstreme tilfælde med folk, der returnerer rigtigt meget. I sidste uge havde vi eksempelvis en kunde, der købte 23 nederdele i sort og returnerede dem til vores lager igen. Det er sådan en adfærd, vi gerne vil have stoppet.

Boozt.com bruger en algoritme til at finde frem til de kunder, der har en "mistænkelig" adfærd. Peter G. Jørgensen afviser at kommentere den konkrete sag med Anne Marie Roesen, men han erkender, at det lyder mærkeligt, at hun bliver fanget af algoritmen.

Er det meningen, at det er sådan nogle kunder som Anne Marie Roesen, I vil ramme?

- Nej, det er det overhovedet ikke. Hvis det er tilfældet, at kunden kun har returneret omkring 50 procent af sine varer, så er det en fejl, at hun er blevet udelukket, siger Peter G. Jørgensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Salgs- og marketingdirektør for Boozt.com Peter G. Jørgensen mener, at hele branchen oplever problemer med folk, der returnerer for mange varer.

Synes du, jeres algoritme fungerer optimalt på nuværende tidspunkt?

- Den fungerer bedre, end hvis vi skulle sidde manuelt og tjekke ordrerne. Men jeg vil ikke sige, at algoritmen er perfekt. Hvis den har lavet nogle fejl, så retter vi op på det, beklager og siger undskyld. Vi vil gerne have, at folk vil handle hos os igen, siger han.

Udfordring for hele branchen

BT har tidligere fortalt om flere kunder, der raser mod Boozt.com efter at være blevet udelukket. Ifølge salgs- og marketingdirektøren er de mange returneringer dog et generelt problem for branchen, og derfor ser han ikke noget problem i, at en af kunderne nu melder Boozt.com til forbrugerombudsmanden.

- Jeg vil meget gerne tage en dialog med forbrugerombudsmanden, hvis han synes, det er interessant. Det ville være godt at få undersøgt, om man kan gøre noget branchemæssigt ved den her udfordring, som jo ikke kun rammer os, siger Peter G. Jørgensen fra Boozt.com.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google