Emil kørte spirituskørsel på racerbane - så galt gik det
Emil Borup Rokkjær har sat sig for at finde ud af, hvordan alkohol påvirker hans kørsel.
De fleste har nok prøvet at køre bilen hjem efter en enkelt øl eller et glas vin. Men for nogen, kan det være sværere at styre, når det kommer til alkohol og spirituskørsel.
Et stigende antal unge svarer nemlig, at de inden for de seneste tre år har kørt spirituskørsel. Tallet er mellem 2019 og 2022 steget fra 9 til 15 procent. Samtidig er antallet er alvorlige ulykker med spirituspåvirkede unge også steget.
Men hvor meget påvirker alkohol egentlig ens kørsel?
Det spørgsmål prøver TV2 ØSTJYLLANDs journalist - og forsøgskanin - Emil Borup Rokkjær at besvare igennem en række tests på FDM Jyllandsringen i Silkeborg.
Tre øl og fem snaps
Før forsøget går i gang dækker Emil op til julefrokost ude på kørebanen. Her er planen, at han skal indtage tre øl og fem snaps, før han skal igennem en række øvelser sammen med en kørelærer.
Ifølge Bedre Bilists promilleberegner giver det Emil en promille på cirka 1,5. I Danmark er det ikke tilladt at køre bil, hvis man har en promille på over 0,5.
Tidligere på dagen var vores forsøgskanin igennem de samme øvelser ædru. På trods af lidt nervøsitet og startvanskeligheder, lykkedes det alligevel at imponere køreteknisk leder på Jyllandsringen, Peter Normann, der gav Emils kørsel 8 på en skal fra 1 til 10.
Men før Emil sætter sig ud i bilen for at køre forsøgene igen, inviterer han sin mormor med ind, der skal sidde med på bagsædet. For det er jo sjældent, at man kører alene hjem fra en julefrokost.
Test 1: Slalomkørsel
Den første af de tre tests er en simpel slalomøvelse. Emil skal køre igennem en række keglehuller med en fart på 60 kilometer i timen.
Men det går hurtigt galt.
- Der røg sgu et par cykler der, konstaterer Peter Normann.
- Skulle jeg have bremset? spørger Emil forvirret.
- Nej, du skulle da have kørt udenom keglerne!
Emil havde også kørt for stærkt gennem øvebanen, hvor han ramte en topfart på 71 kilometer i timen – et stykke over de 60 kilometer i timen, som han skulle have kørt.
- Problemet er, at du kører kraftedeme som om, at du har kørt ræs i 10 år. Du jorder ind igennem kegler og kører alt for stærkt, siger Peter Normann.
Test 2: Nødbremsning
Den næste test Emil skal igennem er en bremsetest. Når en række kegler popper op fra jorden, skal Emil bremse så hårdt, som han kan. Målet er at bremse før en linje, der skal symbolisere en cyklist.
- Jeg kan godt mærke nu, at hvis jeg rent faktisk kørte på en rigtig vej, og det rent faktisk var mennesker og dyr, der var her. Altså min kørsel er dårligere nu. Jeg føler mig mere usikker nu, siger Emil på vej mod næste test.
Emil forsøger at koncentrere sig om opgaven og strammer grebet om rattet. Han holder sin angivne fart og kigger efter de kegler, der om lidt skal give tegn til, at han skal slå bremsen i.
Men han reagerer for sent. Selvom Emil bremser så hårdt og hurtigt, som han kan, ender hele bilen med at køre over bremselinjen.
- Der fik vi straffen. 39 kilometer i timen ramte du bremselinjen med, konstaterer Peter Normann.
- Det er jeg jo ikke helt stolt af, siger Emil.
Peter Normann forklarer, at hvis det havde være en cyklist, der havde været ved bremselinjen, ville personen kunne have taget alvorligt skade af at blive ramt af bilen med så høj fart.
Da Emil var ædru, kørte han bremsetesten perfekt og stoppede 20 centimeter foran bremselinjen. Men efter tre øl og fem snaps, er reaktionsevnen altså blevet stærkt forværret.
Test 3: Glatbane
Den sidste test, Emil skal udsættes for, er glatbanen. Her skal Emil køre slalom om nogle kegler på det glatte underlag uden at miste kontrollen over bilen.
- Jeg skal forholde mig til dig, og jeg skal samtidig forholde mig til at køre, og det gav mere mening, da jeg var ædru. Men nu føles det bare som om, at det er uoverskueligt mange ting, jeg skal holde styr på, siger Emil.
Og allerede få meter inde på glatbanen går det galt. Emil mister styringen over bilen og ryger ud i sikkerhedszonen omkring banen.
Og Peter Normann er heller ikke imponeret, da han skal give Emils kørsel en karakter på en skala fra 1-10.
- Den vil ikke engang ramme et 1-tal. Du kan ikke finde din rute, som du har kørt i hvert fald otte gange, inden du fik noget at drikke. Jeg er ked af det Emil, jeg ved godt, at du kan det hele lige nu, men du når ikke et 1-tal, siger han.
Og det giver mormor ham ret i.
- Jeg vil også sige, at første gang, så ville jeg have bedt om at stoppe, og så ville jeg af, siger Kirsten Pedersen.
Emil skulle have kørt en ekstra runde, hvor han havde drukket endnu mere, men det får Peter Normann sat en stopper for. Kørelæreren mener ikke længere, at det er forsvarligt at sende Emil ud at køre.
- Du kunne ikke finde keglehullerne, du væltede kegler, det vil sige, at det var rabatkanten, du var ude i, hvis det havde været rigtigt. Hvis det havde været en cykel, havde du kørt den ned, endda henover den, siger Peter Normann.
Og Emil kan godt forstå kørelærens pointer.
- Jeg tror konklusionen er, at jeg nok kører rimelig ringere, end jeg egentlig gjorde før. Og at jeg nok ikke lige skal drikke alkohol og køre bil.