Østjyder gik forrest i klimaforsøg: Nu er resultatet klart
Kvickly i Bruuns Galleri i Aarhus har forsøgt at ændre kundernes forbrug i en mere klimavenlig retning. Nu er et årelangt forsøg afsluttet.
Hvis du har stødt på et blåt mærke med jordkloden på i Kvickly i Bruuns Galleri, så har du bidt mærke til et forsøg, som Coop har udført i butikken, som man forsøgte at gøre til en såkaldt “klima-butik”.
Nu er forsøget afsluttet, og konklusionen er klar:
Ved projektets afslutning var CO2-aftrykket pr. solgt vare i denne Kvickly 14 procent under resten af Coops butikker.
Mere grønt
Samtidig har man halveret madspildet på mejeriprodukter og brød, mens delikatesse-afdelingen er blevet udviklet til et “meget grønnere udvalg med markant mindre kød”. Desuden har man solgt 50 procent flere salater, har Coop tidligere meldt ud.
- Det viser, at kunderne er meget motiverede for at gøre en konkret forskel i deres forbrug for at reducere klimabelastningen. Derfor har testen med Klima Kvickly været meget værdifuld og givet os nyttig inspiration til initiativer, vi vil rulle ud på landsplan, siger ESG-chef i Coop Anne Mette Brasen i en pressemeddelelse
Varehuschef i Kvickly Bruuns Galleri Dennis Ø.K. Andersen fortæller, at kunderne har været glade for forsøget.
- Kunderne har været meget positive, for eksempel har de taget godt imod vores klimavenlige opskrifter, som har givet inspiration til mere klimavenlig mad, siger han.
Ifølge Coops egen hjemmeside svarede syv procent af kunderne, at butikken inden forsøget guidede til klimavenlige valg, mens det seks måneder senere var 43 procent.
Tag den forreste
De seneste to år har Kvickly i Bruuns Galleri testet et koncept mod madspild for at trække forbrugerne i en mere klimavenlig retning. Man har blandt andet kunnet se et klistermærke “Tag den forreste for klimaets skyld” på kølemontren med mælk.
Her har man med klistermærkerne gjort kunderne opmærksomme på, hvilke varer der har den korteste holdbarhed, så de netop er opmærksomme på at købe de varer, der hurtigst skal sælges.
Derudover har der været et mere klimavenligt sortiment i MadCooperativet og mere plads til lyst kød som kylling i forholdt til rødt kød som oksekød.
Da forsøget blev skudt i gang, mente Michael Minter, programchef for tænketanken Concitos program om "Fremtidens fødevarer", at det var en god ide. Det kunne fungere som en påmindelse til kunderne om at tage et klimavenligt valg.
- Det kan være en af de knapper, der skal trykkes på, for at rykke forbruget i en klimavenlig og bæredygtig retning, sagde han dengang.