Overlæge advarer om konsekvenser af massetests: - Det er kun et øjebliksbillede

Langt flere danskere skal testes for COVID-19, men ledende overlæge på AUH mener, at det kan blive farligt, hvis ikke formålet bliver gjort klart.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
20.000 danskere skal testes for COVID-19 om dagen, hvis det står til regeringen, men ifølge ledende overlæge på AUH kan det blive farligt, hvis ikke formålet bliver gjort klart. Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Regeringen vil teste 20.000 danskere om dagen for COVID-19.

- Det er en god ide at få testet en masse, men man skal gøre sig klart, hvad formålet er med at teste, og at resultatet kun giver et øjebliksbillede, siger ledende overlæge på afdelingen for klinisk mikrobiologi på Aarhus Universitetshospital, Svend Ellermann-Eriksen, til TV2 ØSTJYLLAND.

Det farlige er, at man kan få en konsekvens, der ikke var tiltænkt af den prøve og analyse, man lavede.
Svend EllerMann-Eriksen, ledende overlæge på afdelingen for klinisk mikrobiologi på AUH

Ifølge ham kan det blive farligt, hvis personer der er blevet testet, begynder at handle ud fra deres resultat.

- Faren ved at teste så mange mennesker er, at nogle agerer på baggrund af et svar, der kan være forkert – for der sker fejl, siger han.

- Så vil nogle, der tror de er negative, måske tage på besøg hos sin gamle moster og smitte hende, som kan få et alvorligt forløb. Det farlige er altså, at man kan få en konsekvens, der ikke var tiltænkt af den prøve og analyse, man lavede.

- Mangel på et klart formål med de mange tests kan ende med et falsk billede af, hvad der sker i samfundet, eller at man som person kommer til at bruge sit resultat forkert, siger overlæge.

'Hvad vil vi vide?'

Formålet med testen er også vigtig at få på plads ifølge Svend Ellermann-Eriksen. Vil man undersøge, hvad der sker ude i samfundet? Eller vil man vide, om den enkelte person har COVID-19.

- Vi skal gøre os klart, hvilke spørgsmål vi stiller, og hvornår, så vi ikke kommer til at blande det hele sammen, siger han.

- For så er der risikoen for, at man enten får et falsk billede af, hvad der sker i samfundet, eller at man som person kommer til at bruge sit resultat forkert.

Han fortæller, at hvis man vil vide, hvad der sker ude i samfundet, så er det ligesom ved en meningsundersøgelse. Så skal man have nogle tilfældigt udvalgte danskere, der repræsenterer samfundet.

- Hvis man i stedet vil have svar på, om en bestemt person er syg af coronavirus, fordi han har nogle bestemte symptomer, så handler det om den ene person, der skal testes på det rigtige tidspunkt, siger han.

Øget testkapacitet kan give svar

Mange steder i landet øger man lige nu testkapaciteten, så flere kan undersøges for COVID-19.

På AUH har de fået hjælp af et private firma – BioXpedia – til at behandle de mange tests, så hospitalets testkapacitet nu kan fordobles.

- Det, vi kan gøre, er at lette presset ved at indsætte vores systemer og præparere en masse af de her prøver, så de bare behøver at teste dem på hospitalet, siger administrerende direktør ved BioXpedia, Mogens Kruhøffer, til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Her kan du se, hvordan det så ud, da TV2 ØSTJYLLAND besøgte BioXpedia og de nye hvide telte ved Vejlby-Risskov.

Biotech-virksomheden har også hjulpet med at skaffe 27.000 testkits – og 150.000 yderligere er bestilt. Derudover har de mulighed for at tredoble deres nuværende arbejde.

Og den øgede testskapacitet er en god ting, understreger overlægen.

- Vi kan bruge kapaciteten til at få svar nogle af alle de mange spørgsmål, vi stiller. Det er bare vigtigt, at vi husker, at det svar, vi får, er et øjebliksbillede.

Hvide telte skal teste 2.000 om dagen

Det er ikke kun på AUH, at man nu begynder at teste flere og har fået øget testkapacitet.

Ved Vejlby-Risskovhallen i Aarhus er der blevet opstillet hvide telte, hvor østjyderne fra på mandag vil kunne blive testet for COVID-19.

Testpersonalet i de hvide telte er iført dragt, visir og maske. 

Det er som udgangspunkt borgere uden symptomer, der skal testes i de nye testcentre.

- Formålet er at lave en bredere testning af den danske befolkning i forhold til COVID-19-smitte. Vi venter dog fortsat på de endelige retningslinjer omkring det, fortæller Per Sabro Nielsen, der er lægefagligdirektør for præhospitalet i Region Midtjylland til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs mere om, hvordan en coronatest foregår i de hvide telte her.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google