Ekspert: Kaffe-elskere snydes
Kapsel-kaffe ikke pengene værd, mener aarhusiansk barista
En ny kaffetrend har forlovet et højt antal danske husstande med deres nye såkaldte kapselmaskiner.
Med de nye maskiner er danskerne tvunget til at købe en bestemt slags kaffe, som vel at mærke er meget dyrere end kaffe fra kaffemaskiner af den gode gammeldags slags.
24timer har udregnet kiloprisen for fire typer af de meste udbredte kaffekapsler, der er udformet til kun at passe i hver sin maskine.Det er maskiner, der ofte sælges billigt som kampagnevarer med udsigt til i det lange løb at tjene gode penge på de kaffetørstige.Det lykkes for producenterne, for en æske med 16 kapsler og i alt 128-160 gram kaffe koster 43-59 kroner afhængigt af mærket.
Dermed får kapselkaffen - i en gængs udgave, typisk betegnet 'americano' - let en kilopris på 461 kroner. Eller op til 3,69 kroner koppen.Til sammenligning betaler en dansk forbruger i gennemsnit omtrent en halvtredser for et kilo malet tilbudskaffe i pose.
Det bliver til omkring 40 øre for en kop traditionel filterkaffe.
Drak 1.218 kopper kaffe
Ifølge 2009-tal fra Dansk Kaffeinformation drak en dansk husstand 1.218 kopper kaffe til i alt 424,70 kroner.Drikker den husstand i år lige så mange kopper Lavazza A Modo Mio-kapselkaffe-kopper, må den punge ud med 4.425 kroner eller godt 10 gange mere.
Alligevel boomer kapselsalget i Danmark, viser tal fra Nielsen Scan Track Dagligvareindeks i Danmark.
- Forbrugerne bliver snydt. Kort og godt. Snydt i jagten på bekvemmelighed. Prisen er enormt høj og alt, alt høj i forhold til kvaliteten af kaffen. Den er ikke imponerende, men noget af det er drikkeligt, siger barista Søren Stiller Markussen til 24timer.
Køb hele bønner
Søren Stiller Markussen er indehaver og underviser på det nyåbnede Kaffeakademiet i Aarhus. Han anbefaler folk at købe hele bønner og selv kværne dem.
- Dermed bevarer man aromaen. For aromastofferne er mere eller mindre ødelagte, når kaffen har været i en kapsel, siger han til 24timer.
Også i talrige smagstest har kapselkaffe fået lunkne bedømmelser.Kraft Foods, der står bag den meget solgte Tassimo-kapselløsning, oplyser, at Kraft Food mener, at forbrugerne med Tassimo køber en caféoplevelse, og at Tassimo dermed ikke tåler sammenligning med traditionel kaffe.
Kilde: 24 timer