TV2 Østjylland
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
  • Din kommune
  • Play
  • Tip os
16. mar 2023, kl. 15:16

Efterladt på stationen: Hvem har 1000 kroner til en taxa?

Torsdag morgen var der igen aflysninger på Letbanens afgange. Løsningen for pendlere vækker frustration.

Jamileh Daugaard er godt og grundigt træt af livet som pendler.
Jamileh Daugaard er godt og grundigt træt af livet som pendler.
  • KEEL
    Kenneth Elkjær
    Lokalreporter i Norddjurs Kommune

Klokken 06.11 torsdag morgen skulle hendes afgang være kørt fra Grenaa Station med kurs mod Aarhus. 

Med frosten bidende i næsen måtte hun konstatere, at toget godt nok holdt på stationen, men på informationstavlen var afgangen aflyst. 

Frosten havde endnu engang stoppet Aarhus Letbanes tog. Men det er ikke det, der generer Jamileh Daugaard mest. 

Det er det alternativ, hun bliver tilbudt som pendler. Torsdag morgen var der ikke indsat togbusser, og så er der kun et alternativ fra Grenaa: 

Tag en taxa på rejsegarantien. 

- Der er kun den ene mulighed. Den første bus går 07.14, og så er den i Aarhus 09.10, siger hun.

Jamileh
quote
Der er jo nogle mennesker, der regner med, at jeg kommer på arbejde, men det gør jeg ikke
Jamileh Daugaard, pendler, Grenaa

DK-Taxi i Grenaa oplyser, at en tur fra Grenaa til Aarhus om morgenen koster 1000 kroner, som man får dækket af rejsegarantien. Men man skal selv lave udlægget. 

- Det kunne man i princippet godt, men det er mange penge at lægge ud. Det tror jeg også, de fleste andre, der stod på stationen i morges, synes, siger hun.

Torsdag morgen endte hun med at blive hjemme i stedet for at møde på arbejde i Aarhus. 

- Der er jo nogle mennesker, der regner med, at jeg kommer på arbejde, men det gør jeg ikke. Det er på ingen måde optimalt, siger hun. 

Derfor var der ingen busser

Midttrafik oplyser, at der først var erstatningsbusser til rådighed klokken 07.25 og 07.45 i Hornslet og Grenaa. Det skyldes, at beslutningen om at bestille busser bliver truffet klokken 12 dagen før.

Onsdag var der ikke nogen indikationer på, at der ville være problemer med at gennemføre afgangene torsdag morgen, oplyser de.

Ikke den eneste

Jamileh Daugaard var langtfra den eneste, der stod tilbage på perronen torsdag morgen. Pia Andersen skulle have været med den næste afgang klokken 06.41, men den var også aflyst. 

Hun valgte at tage bus 123 klokken 07.14 i stedet for at bestille en taxa. Hun fortæller, at snakken blandt de 10-12 stykker, der var mødt forgæves op på stationen, gik på, om rejsegarantien ville dække. 

Aarhus Letbanes tog har ofte problemer med at køre, når der er frost. Torsdag morgen var den gal igen. Arkivfoto.
Aarhus Letbanes tog har ofte problemer med at køre, når der er frost. Torsdag morgen var den gal igen. Arkivfoto.

- Der er snak om, om vi skal bestille en taxa, men det er rigtig mange penge, man skal lægge ud og så håbe, man skal få det dækket af rejsegarantien. Det kan man ikke få svar på, før de åbner hos Midttrafik klokken 08.00, siger hun og fortsætter: 

- Man stigmatiserer en stor gruppe pendlere, som ikke har mulighed for at lægge så store beløb ud. Det næste spørgsmål er, hvor skal man få en taxa fra? 

Hos DK-Taxi Grenaa oplyser man, at de har et par biler til rådighed om morgenen, der vil kunne køre passagerer. 

Rejsegaranti

Rejsegarantien dækker udgifter til bil eller taxa, hvis vi er skyld i, at du er mere end 20 minutter forsinket til dit rejsemål. Der er dog visse undtagelser, som du kan læse mere om under 'Hvornår gælder rejsegarantien ikke?'.

Du bestemmer selv, om du vil tage en taxa eller køre i bil for at indhente forsinkelsen.

Du kan bruge rejsegarantien, når du rejser med Midttrafiks busser*), Letbanen eller Midtjyske Jernbaner. 

Er du i tvivl, om rejsegarantien gælder, kan du ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230.

Men ved flere aflyste afgang på samme morgen har de ikke kapacitet til at hjælpe alle passagerer, oplyser de. 

Pia Andersen anerkender, at Midttrafik oplyser, at rejsegarantien dækker i tilfælde som torsdag morgen, men det stoler hun ikke på. 

Hun mener, der burde være nogen tilgængelig på telefon, når der opstår situationer som den torsdag morgen, hvor Midttrafik ikke tilbyder erstatningsbusser. 

Kundeservice hos Midttrafik åbner dog først klokken 08.00 på hverdage. 

Svar fra Midttrafik

TV2 Østjylland har modtaget et skriftligt svar fra Midttrafik til kritikken i denne artikel.

Her svarer de blandt andet:

'Vi har desværre ingen indflydelse på, hvor mange taxaer der er til rådighed inden for en kommune.' 

 'Det er ikke muligt at ringe til Midttrafiks Kundecenter i de tidlige morgentimer for at få bekræftet, om rejsegarantien dækker. Åbningstiderne er tilpasset efter, hvornår der er flest mulige kunder, der har behov for vejledning. Under normale omstændigheder er der ikke belæg for bemanding tidligt om morgenen eller om aftenen. Midttrafik sørger derfor for, at der i forbindelse med information om aflysninger vedr. frost på køreledningerne, bliver informeret om, at rejsegarantien gælder, så kunderne ikke er i tvivl. Informationen fremgår også på midttrafik.dk under rejsegarantiens bestemmelser.' 

'Vi arbejder altid på at blive bedre og vil selvfølgelig overveje, hvordan vi bedst muligt fjerner kundernes utryghed ved at lægge penge ud til en taxa eller bruge egen bil, når de ønsker at bruge rejsegarantien.'

facebook twitter mail

Læs også

  • letbane med transparent baggrund

    Frost aflyser Letbane-afgange

  • 20200311-152655-L-1920x1426we

    Letbanen prøver med kaffe til passagerer

  • Aarhus Letbane letbanen frost

    Rettidig omhu: Busser klar inden frosten

Mest sete

  • Min Købmand Laurbjerg studerende elregning

    Smarte studerende fik købmands elregning til at rasle ned

  • Hjælp! Hvor er mine penge?
    Bjarne Frost Jensen

    I december fik Bjarne en regning, der væltede det hele

  • Lort på bil i Galten

    Frustrerede beboere: Hvem smører lort ud over vores biler?

  • Rebecca Steffin

    Rebecca må ikke få biologiske børn, selvom hun gerne vil

  • Hjemløse mindsted Christina Strauss

    Hjemløse får mindested: - Jeg har været til over 100 begravelser

  • 200622 Vanvidskørsel dødskrydset

    Vilde tal afslører massive problemer i dødskryds

  • affaldssorteringer

    Overblik: Nye regler om affaldssortering på vej

  • kokain aarhus havn

    Hash gemt i en flæskesteg: Smuglere afsløres på stribe trods kreative løsninger

  • Hjælp! Hvor er mine penge?
    Bjarne Frost Jensen

    I december fik Bjarne en regning, der væltede det hele

  • Børns opråb ændrer ingenting: De skal sige farvel til Allan og dyrene

  • Min Købmand Laurbjerg studerende elregning

    Smarte studerende fik købmands elregning til at rasle ned

  • Lort på bil i Galten

    Frustrerede beboere: Hvem smører lort ud over vores biler?

  • Blotter i Tilst 230323

    Sigtet for at blotte sig for tre teenagepiger

  • Frygter flere dødsulykker når skolebørn skal krydse stor vej

  • Thomas Thomasberg

    Randerstræner rykker til Midtjylland

  • Slagter Kruse

    133 år gammel slagter lukker: Var prins Henriks favorit

  • kokain

    Ni års fængsel og udvisning for narkosalg

  • Dronningborghallen lukket

    Derfor blev sportshal lukket øjeblikkeligt

TV2 Østjylland

Kontakt

  • Tip os
  • Sig din mening
  • Send klage
  • Find medarbejder
  • Book rundvisning
  • Sponsorater
  • Reklamer

Om os

  • Hvem er vi?
  • Udviklingsblog
  • Bestyrelse
  • Repræsentantskab

Job uddannelse

  • Ledige stillinger
  • Erhvervspraktik
  • Journalistpraktikant
  • FTP-elev

Services

  • Tekstet for hørehæmmede
  • Public service
  • Sådan ser du TV2ØJ
  • Nyhedsbrev
  • Privatlivspolitik
  • Cookies
Vi tager ansvar for indholdet og er tilmeldt Pressenævnet
TV2 Østjylland Skejbyparken 1, 8200 Aarhus N Skriv til: redaktion@tv2oj.dk Ring: (+45) 87424242
facebook twitter linkedin instagram youtube tiktok