Efterladt på stationen: Hvem har 1000 kroner til en taxa?
Torsdag morgen var der igen aflysninger på Letbanens afgange. Løsningen for pendlere vækker frustration.
Klokken 06.11 torsdag morgen skulle hendes afgang være kørt fra Grenaa Station med kurs mod Aarhus.
Med frosten bidende i næsen måtte hun konstatere, at toget godt nok holdt på stationen, men på informationstavlen var afgangen aflyst.
Frosten havde endnu engang stoppet Aarhus Letbanes tog. Men det er ikke det, der generer Jamileh Daugaard mest.
Det er det alternativ, hun bliver tilbudt som pendler. Torsdag morgen var der ikke indsat togbusser, og så er der kun et alternativ fra Grenaa:
Tag en taxa på rejsegarantien.
- Der er kun den ene mulighed. Den første bus går 07.14, og så er den i Aarhus 09.10, siger hun.
DK-Taxi i Grenaa oplyser, at en tur fra Grenaa til Aarhus om morgenen koster 1000 kroner, som man får dækket af rejsegarantien. Men man skal selv lave udlægget.
- Det kunne man i princippet godt, men det er mange penge at lægge ud. Det tror jeg også, de fleste andre, der stod på stationen i morges, synes, siger hun.
Torsdag morgen endte hun med at blive hjemme i stedet for at møde på arbejde i Aarhus.
- Der er jo nogle mennesker, der regner med, at jeg kommer på arbejde, men det gør jeg ikke. Det er på ingen måde optimalt, siger hun.
Derfor var der ingen busser
Midttrafik oplyser, at der først var erstatningsbusser til rådighed klokken 07.25 og 07.45 i Hornslet og Grenaa. Det skyldes, at beslutningen om at bestille busser bliver truffet klokken 12 dagen før.
Onsdag var der ikke nogen indikationer på, at der ville være problemer med at gennemføre afgangene torsdag morgen, oplyser de.
Ikke den eneste
Jamileh Daugaard var langtfra den eneste, der stod tilbage på perronen torsdag morgen. Pia Andersen skulle have været med den næste afgang klokken 06.41, men den var også aflyst.
Hun valgte at tage bus 123 klokken 07.14 i stedet for at bestille en taxa. Hun fortæller, at snakken blandt de 10-12 stykker, der var mødt forgæves op på stationen, gik på, om rejsegarantien ville dække.
- Der er snak om, om vi skal bestille en taxa, men det er rigtig mange penge, man skal lægge ud og så håbe, man skal få det dækket af rejsegarantien. Det kan man ikke få svar på, før de åbner hos Midttrafik klokken 08.00, siger hun og fortsætter:
- Man stigmatiserer en stor gruppe pendlere, som ikke har mulighed for at lægge så store beløb ud. Det næste spørgsmål er, hvor skal man få en taxa fra?
Hos DK-Taxi Grenaa oplyser man, at de har et par biler til rådighed om morgenen, der vil kunne køre passagerer.
Rejsegaranti
Rejsegarantien dækker udgifter til bil eller taxa, hvis vi er skyld i, at du er mere end 20 minutter forsinket til dit rejsemål. Der er dog visse undtagelser, som du kan læse mere om under 'Hvornår gælder rejsegarantien ikke?'.
Du bestemmer selv, om du vil tage en taxa eller køre i bil for at indhente forsinkelsen.
Du kan bruge rejsegarantien, når du rejser med Midttrafiks busser*), Letbanen eller Midtjyske Jernbaner.
Er du i tvivl, om rejsegarantien gælder, kan du ringe til Midttrafik Kundecenter på tlf. 70 210 230.
Men ved flere aflyste afgang på samme morgen har de ikke kapacitet til at hjælpe alle passagerer, oplyser de.
Pia Andersen anerkender, at Midttrafik oplyser, at rejsegarantien dækker i tilfælde som torsdag morgen, men det stoler hun ikke på.
Hun mener, der burde være nogen tilgængelig på telefon, når der opstår situationer som den torsdag morgen, hvor Midttrafik ikke tilbyder erstatningsbusser.
Kundeservice hos Midttrafik åbner dog først klokken 08.00 på hverdage.
Svar fra Midttrafik
TV2 Østjylland har modtaget et skriftligt svar fra Midttrafik til kritikken i denne artikel.
Her svarer de blandt andet:
'Vi har desværre ingen indflydelse på, hvor mange taxaer der er til rådighed inden for en kommune.'
'Det er ikke muligt at ringe til Midttrafiks Kundecenter i de tidlige morgentimer for at få bekræftet, om rejsegarantien dækker. Åbningstiderne er tilpasset efter, hvornår der er flest mulige kunder, der har behov for vejledning. Under normale omstændigheder er der ikke belæg for bemanding tidligt om morgenen eller om aftenen. Midttrafik sørger derfor for, at der i forbindelse med information om aflysninger vedr. frost på køreledningerne, bliver informeret om, at rejsegarantien gælder, så kunderne ikke er i tvivl. Informationen fremgår også på midttrafik.dk under rejsegarantiens bestemmelser.'
'Vi arbejder altid på at blive bedre og vil selvfølgelig overveje, hvordan vi bedst muligt fjerner kundernes utryghed ved at lægge penge ud til en taxa eller bruge egen bil, når de ønsker at bruge rejsegarantien.'