Ny aftale om afgift på biler faldet på plads

I en ny aftale sænkes afgifter på biler. Samtidig sænkes prisen over Storebælt, oplyser finansminister Kristian Jensen (V)

Foto: Henning Bagger

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om en ændring af registreringsafgiften. Det oplyser regeringen efter afsluttende forhandlinger med Dansk Folkeparti.

Aftalen betyder, at den lave afgiftssats sænkes fra 105 procent til 85 procent.

Der vil fortsat være en knækgrænse for, hvornår der skal betales den højere afgift på 150 procent. Men knækket ændres fra 106.600 kroner til 185.000 kroner.

Læs også Regning fra bandekrig: 14 mio. kr. og 8000 overarbejds-timer

Den værdibaserede afgift vil blive sammenholdt med bilernes miljøpåvirkning og sikkerhedsudstyr. Det betyder. at mikrobiler og de dyreste biler, er de biltyper, der bliver sænket mindst i pris.

Mellemklassebiler vinder

Aftalens vinderbiler er de såkaldte mellemklasse biler.

- 90 procent af alle biler, der bliver indregistreret vil ligge på den lave afgiftssats, siger finansminister Kristian Jensen (V) om aftalen.

Han oplyser også, at der er opnået en aftale om et tredje spor over den fynske motorvej, samt at prisen sænkes over Storebæltsbroen.

Læs også Slut med at kalde hinanden 'svagpissere' til byrådsmøder

- Aftalen er finansieret, ved at der er lavet en vejafgift a la den tyske model, således at udenlandske bilister også er med til at betale, siger Kristian Jensen.

Regeringen havde inden aftalen blev indgået ønsket at sænke registreringsafgiften fra 150 procent til 100, men det ville Dansk Folkeparti ikke være med til.

Bilsalget har været gået i stå

Dermed bliver aftalen om registreringsafgiften væsentlig mindre, end det regeringen tidligere lagde op til.

Forhandlingerne om registreringsafgiften har stået på i ugevis, hvilket har fået salget af biler til at gå i stå.

Bilmarkedet har virkelig været gået i stå. Nu skal vi bare videre, og de skal ikke røre mere ved afgifterne.

Henrik Thomsen, indehaver af Globus Biler, Silkeborg

Torsdag blev der lagt ekstra pres på regeringen, da alle fem partier til venstre for regeringen tilbød at indgå en aftale med Dansk Folkeparti.

Aftalen skulle baseres på DF's ønske om en teknisk registreringsafgift med udgangspunkt i bilernes miljøhensyn og sikkerhed.

Tidligere på ugen lød det også fra Dansk Folkeparti, at en aftale skulle falde på plads indenfor to uger - ellers ville partiet slet ikke være med omlægge afgifterne.

Nu skal vi videre

Indehaver af Globus Biler og formand for Bilernes By i Silkeborg er en lettet mand. Bilmarkedet har stået i stampe, mens alle har ventet på, at politikerne skulle blive enige om at sænke registreringsafgiften.

- Vi er bare glade for, at der er blevet meldt noget ud. Bilmarkedet har virkelig været gået i stå. Nu skal vi bare videre, og de skal ikke røre mere ved afgifterne, siger Henrik Thomsen til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Bilbranche om afgiftsudspil: Uprofessionelt og amatøragtigt

Han har endnu ikke haft mulighed for at nærlæse materialet,

- Men det ser ud til, at biler, der koster under 200.000 vil falde en smule i pris. Men det er nok begrænset, hvad de kommer til at falde, for samtidig laver man en teknisk beregning på økonomi og i sikkerhed, og der bliver de små biler beskattet mere, for de har ikke det udstyr, siger Henrik Thomsen.

Her er regeringens regneeksempler for aftalen:

En premium bil kostede før i gennemsnit 570.600 kroner. Den vil fremover koste 515.500 kroner, en besparelse på 55.200 kroner. Audi A6 og Volvo V90 er eksempler på premiumbiler.

En stor bil kostede før i gennemsnit 390.800 kroner. Den vil fremover koste 346.000 kroner, en besparelse på 44.800 kroner. Volkswagen Passat og Toyota Avensis er eksempler på store biler.

En luksus bil kostede før i gennemsnit 1.325.200 kroner. Den vil fremover koste 1.286.500 kroner, en besparelse på 38.700 kroner. En bil fra BMW 7-serien er et eksempel på en luksusbil.

En mellembil kostede før i gennemsnit 238.600 kroner. Den vil fremover koste 222.200 kroner, en besparelse på 16.400 kroner. Eksempler på en mellembil er Volkswagen Golf og Opel Astra.

En lille bil kostede før i gennemsnit 153.700 kroner. Den vil fremover koste 150.900 kroner, en besparelse på 2.800 kroner. Eksempler på en lille bil er Volkswagen Polo og Peugeot 208.

En mikrobil kostede før i gennemsnit 101.800 kroner. Den vil fremover koste 106.400 kroner, en øget pris på 4.700 kroner. Eksempler på mikrobiler er Volkswagen Up og Citroën C1.

Kilder: regeringen.dk