Ny rapport om Aarhus Havn forarger: - Fuldstændig forfejlet
En ny rapport kommer med fire mulige alternativer til en udvidelse af Aarhus Havn, men de falder langt fra i god jord.
Udvidelse eller ej?
De planer skaber forsat debat i Aarhus. Blandt andet derfor blev der fredag offentliggjort en rapport, som klarlægger fire alternativer.
Men konklusionerne - de er ikke nødvendigvis brugbare.
- Det er dog paradoksalt, så entydige de er.
Sådan lyder det fra en indædt modstander af udvidelsen, formanden for Beskyt Aarhusbugten, Svend Erik Kristensen.
- Det er endnu en rapport i rækken, som er fuldstændig forfejlet. Jeg synes, det er så synd, at den største beslutning i årtier i Aarhus skal køres igennem på sådan en måde, siger formanden.
Han mener, at både byen og borgerne fortjener, det bliver ordentligt belyst.
Kritikere peger på alvorlige konsekvenser for blandt andet klima og dyreliv, og massevis af demonstrationer gennem den seneste tid har forsøgt at sætte en kæp i hjulet og overbevise beslutningstagerne om et nej til udvidelsen.
Det fik da også folkene bag havneudvidelsen til at bede et analysefirme om en rapport med alternative muligheder.
De fire alternativer til yderhavnen
Bedre udnyttelse af eksisterende arealer: Aarhus Havns nuværende arealer udgør 280 hektar, og de er stort set fuldt udnyttede i dag. Ved at anvende arealerne på en mere optimal måde, at implementere nye teknologier eller på anden vis effektivisere, kan det blive muligt at håndtere en større mængde gods på de eksisterende arealer.
Tørhavn ved Framlev: En tørhavn er et landområde med en godsterminal eller et transportcenter, som ligger tæt på en havn og er tæt forbundet med havnen via vej og/eller jernbane. En tørhavn kan dermed bl.a. bruges til at opbevare gods, som alternativt vil skulle opbevares på havnen. Dermed kan den bidrage til at frigøre areal på havnen, som kan bruges til at håndtere de større godsmængder i fremtiden.
Samarbejde med Grenaa Havn: Grenaa Havn har ledige arealer, som bl.a. vil kunne anvendes til at håndtere og opbevare fast bulk gods. Hvis man gennem et samarbejde med Grenaa Havn kan gøre det mere attraktivt at anvende Grenaa Havn til en del af fast bulk godset, vil det kunne bidrage til at reducere behovet for areal på Aarhus Havn de kommende år.
Udvidelse mod nord: På byrådsmødet i Aarhus Kommune den 31. august 2022 foreslog tre partier og en løsgænger at udvide havnen med 29 hektar mod nord i stedet for Yderhavnen. Denne udvidelse af Aarhus Havns arealer vil ligge i forlængelse af den eksisterende containerterminal, og arealet vil dermed skulle tænkes sammen med de eksisterende aktiviteter her.
Kilde: HBS Economics/Aarhus Kommune
Men det er ikke kun hos Svend Erik Kristensen, den nye rapport ikke falder i god jord.
Jacob Søgaard Clausen, der er løsgænger i byrådet, havde en stor forhåbning til rapporterne.
- Jeg synes ikke, rapporterne er tilstrækkeligt oplyst i forhold til, at vi skal træffe en beslutning e om udvidelsen, siger han.
Han skal læse de mange sider igennem, men kan ud fra den orientering, som politikerne fik onsdag, konkludere, at mange af tingene i rapporten bygger på gisninger.
Udvidelsen vil lyde på cirka 1.000.000 kvadratmeter.
"Undersøgelsen af alternativerne er et godt redskab for de kommende politiske forhandlinger, hvor vi skal tage stilling til, om det oprindelige forslag kan rettes til på baggrund af borgernes bekymringer," lyder det fra teknik- og miljørådmand Nicolaj Bang (K) i et skriftligt svar.
Byrådets partier i sagen skal til forhandlingsbordet den 7. februar. Aarhus Kommune har flere gange involveret borgere og inviteret til borgermøder, ligesom flere partier i byrådet foreslog en folkeafstemning. Det fandt dog ikke flertal.