Kommune har kendt til problemer med Aarhus Rutebilstation i 27 år

Siden 1986 har skiftende eksperter peget på problemer med rutebilstationen, der lige nu er spærret af og undersøges for kollapsrisiko.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Aarhus rutebilstation har været delvist afspærret siden oktober sidste år grundet nedstyrtningsfare. Arkivfoto.

Da Aarhus Rutebilstation i oktober 2019 blev afspærret på grund af bekymringer for kollaps, kom det frem, at Aarhus Kommune allerede i 2010 var blevet advaret.

Det betød, at store dele af bustrafikken siden har været omdirigeret, og at busselskaber som Flixbus og Kombardo er flyttet.

Men det viser sig, at der langt tidligere er blevet peget på udfordringer med rutebilstationen, Det fremgår af en redegørelse fra december 2019 til Teknisk Udvalg, hvori det oplyses, at der tidligere end 2010 har været dialog med tidligere ejer og kendskab til problemerne vedrørende betondækkets tilstand.

'Over alt er der konstateret utætheder uanset dækkets tykkelse. Beton- og asfaltbelægning er over alt i meget dårlig stand.'
Udsnit af rapport fra 1985

I 1985 gjorde en rådgivende ingeniørvirksomhed overfor den tidligere ejer af parkeringskælderen under rutebilstationen opmærksom på: ’Over alt er der konstateret utætheder uanset dækkets tykkelse. Beton – og asfaltbelægning er over alt i meget dårlig stand’.

Og i 1986 konkluderede samme ingeniørvirksomhed, ligeledes overfor tidligere ejer, at ’dækkets bæreevne har ikke tilstrækkelig sikkerhed mod brud’.

Rapporterne kommer til Aarhus Kommunes kendskab i 1992, hvorefter kommunen beder ejer oplyse om igangsatte tiltag, oplyser kommunen.

Strid om ansvarlighed

P-anlægget, der er opført i 1955, var frem til 2005 ejet af private investorer. Anlægget blev opført på grund lejet af Aarhus Kommune. Kommunen forsøger i årene efter 1992 at få ejerne til at tage ansvaret for eventuelle tiltag. Det viser dokumenter fra Aarhus Kommune, som TV2 Østjylland har gennemgået.

Striden om ansvar sker samtidig med, at kommunen bruger anlægget som rutebilsstation. I dag afviser chef for Ejendomme i Aarhus Kommune, at kommunen kunne have gjort andet end via advokat at forsøge at få ejer til at efterleve sit ansvar om sikring af dækkets bæreevne.

Det skraverede område er i fare for at kollapse under bussernes vægt, fordi der under stationen er en underjordisk parkeringskælder. Arkivfoto.

- Det var et juridisk tovtrækkeri. Det var på det tidspunkt ikke vores ejendom. Vi kan ikke udbedre på anden mands ejendom. Den slags opgaver påtager Aarhus Kommune sig ikke, siger chef for Ejendomme i Aarhus Kommune, Katharina Nyborg, til TV2 ØSTJYLLAND.

Men kommunen fortsætter så alligevel med at bruge anlægget til busser. Hvorfor det?

- Jeg har ingen viden om, hvordan man har vurderet risikoniveauet dengang. Jeg kan bare se, at man har forsøgt at få ejeren til at agere og være ansvarlig over for dækkets bæreevne.

Er du enig i, at det kan virke mærkeligt, at Aarhus Kommune kun har fokus på juraen i denne situation – i stedet for at tage affære?

- Jeg er ikke enig i, at Aarhus Kommune skal gå ind og genoprette noget, som er privat ejendom, men Aarhus Kommune har dog en stor interesse og ansvar i forhold til. rutebilstationen. Det vil ikke være normal praksis at udbedre på privat ejendom, siger Katharina Nyborg.

VIDEO: Se Chef for Ejendomme i Aarhus Kommune, Katharina Nyborg, udtalte sig i forbindelse med afspærringen af Aarhus rutebilstation tilbage i oktober sidste år.

Kommunen betaler selv for prøver

I foråret 1992 bliver Aarhus Rutebilstation gjort opmærksom på, at ’bæreevnen over perron 2 ikke er god’.

Og på trods af, at et notat fra Rambøll senere samme år viser, at dækket ved rutebilstationen ikke er i så dårlig stand, som man ellers havde vurderet i 1986, rykker Aarhus Kommune flere gange for dokumentation for ’dækkets bæreevne’.

Først i år 2000 beslutter Aarhus Kommune alligevel selv at betale for prøver af det privat ejede anlæg. Konklusionen kommer i endnu et notat fra Rambøll i 2001, hvori det fremgår, at der ikke er sket nævneværdige forringelser siden 1986.

Dog står der også, at ’gennemsivninger kan forårsage korrosion (nedbrydning red.) af armering med risiko for at færdsel med busser kan medføre kollaps af dækket i større eller mindre områder’.

Det anbefales også, at der laves nye undersøgelser inden for fem år.

Men først ni år efter – altså fire år mere end notatets anbefaling – bliver parkeringskælderen under Aarhus Rutebilstation igen vurderet af Rambøll. Denne gang lyder konklusionen blandt andet, at der ikke er tegn på ’bæreevnesvigt’.

- Jeg kan konstatere, at Rambølls anbefaling ikke er blevet fulgt. Jeg kan ikke se, der er truffet beslutninger om det. Men det er ikke sket, siger Katharina Nyborg.

I 2005 overtager Aarhus Kommune ejerskabet af parkeringskælderen, som tilfaldt dem via en tilbagefaldsklausul.

Ville holde vedligeholdelsesudgifter på et minimum

Fra 2010 og helt frem til 2019 laver kommunen selv besigtigelser af parkeringskælderen ved Aarhus Rutebilstation, ligesom der igangsættes mindre forbedringer.

I perioden forsøges vedligeholdelsesudgifterne holdt på et minimum, viser et notat fra Aarhus Kommune.

Tilbage i 2019 understregede Katharina Nyborg over for TV2 ØSTJYLLAND, at parkeringskælderen løbende blev besigtiget efter Rambølls vurdering i 2010 og frem til afspærringen i 2019.

Hun siger dog, at besigtigelserne i denne periode – mellem 2010 og 2019 – ikke er foretaget af ingeniører med ekspertise på området.

I oktober 2019 beder Teknik og Miljø så ingeniørfirmaet Orbicon om at undersøge parkeringskælderens tilstand. Konklusionen på rapporten bliver, at betondækket mellem parkeringskælderen og rutebilstationen kan være i fare for at styrte sammen og dermed udgøre en sikkerhedsmæssig risiko.

På baggrund af dette vælger Aarhus Kommune at igangsætte supplerende ingeniørmæssige undersøgelser, samtidig med at man spærrer knap halvdelen af rutebilstationen af.

Teknisk Udvalg orienteres om situationen umiddelbart efter, mens en uddybende redegørelse fremsendes til udvalget i december 2019. Der er fokus på, hvordan lignende situationer kan udgås i fremtiden – dette sker ved at udarbejde kontrolprocedurer for risikofyldte konstruktioner, oplyser Katharina Nyborg.

Fremtiden endnu uvis

Medlem af Aarhus Byråds Teknisk Udvalg, Jan Ravn Christensen (SF), siger, at han ikke har været bekendt med betondækkets dårlige stand, før rutebilstation blev afspærret sidste år.

- Vi burde have været orienteret, og det burde aldrig kunne komme så langt ud, at man skal til at afspærre og rydde stationen. Det er en helt håbløs situation, siger Jan Ravn Christensen til TV2 ØSTJYLLAND.

Fremtiden for Aarhus rutebilstation er endnu uvis. Lige nu venter man på, at en rapport skal klargøre, hvad man fremadrettet skal gøre med rutebilstationen. Rapporten ventes klar om en måneds tid.

OPDATERING:

Denne artikel er opdateret fredag den 14. februar klokken 20.10, hvor der er foretaget flere ændringer. Blandt andet er ordlyden ’ignoreret’ fjernet fra artiklen, så det ikke længere fremgår, at Aarhus Kommune har ignoreret konklusionerne i de forskellige rapporter gennem årerne. I stedet for står der nu, at Aarhus Kommune har haft kendskab til dem. Derudover er der blandt andet tilføjet flere citater fra Katharina Nyborg, mens der også er tilføjet yderligere ting i forbindelse med den historiske gennemgang af forskellige rapporters konklusioner. Og så er det ændret, at Aarhus Kommune først fik kendskab til rapporten fra 1985 i 1992.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google