Efter årelang kamp med forsikringen bor familie på 5 på 40 kvadratmeter
I foråret 2020 opdagede Michael Warrer Larsen og Linn Fenes Forren en opfugtning på ydersiden af deres hus. Det blev begyndelsen på en lang, sej forsikringskamp.
Michael Warrer Larsen og Linn Fenes Forren spiser aftensmad med deres tre fælles børn. Det foregår i spisestuen, som i dagligdagen også fungerer som stue, køkken, soveværelse, børneværelse og pusleplads.
Omkring 40 kvadratmeter har familien at gøre godt med til fem mennesker. For resten af villaen i Brabrand mangler fortsat blandt andet gulve, stikkontakter, karme og døre efter en vandskade.
Sagen startede i foråret 2020, hvor Michael Warrer Larsen og Linn Fenes Forren anmeldte, hvad der viste sig at være en kloakskade, til deres forsikringsselskab, Lærerstandens Brandforsikring.
Her 2,5 år efter har familien stadig til gode at kunne tage den vandskadede del af huset i brug igen.
- Hvis det her havde været håndteret korrekt, så havde det ikke behøvet at tage mere end fire måneder. Og det er frustrerende at se tilbage på, siger Michael Warrer Larsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Uger blev til år
Det hele begyndte, da familien vendte tilbage til huset i Brabrand efter at have boet i sommerhuset under den første coronanedlukning. Mens de var væk var der opstået en våd plet uden på huset.
- Det var sådan en opfugtning, der bare aldrig blev tør, siger Linn Fenes Forren til TV2 ØSTJYLLAND.
De anmeldte det til forsikringen, og fugten viste sig at stamme fra en kloakskade. Familien rykkede tilbage til sommerhuset i Mariager med meldingen om, at det ville være et spørgsmål om uger, før skaden ville være fikset.
Men sådan skulle det ikke gå.
- De forsøgte jo første bare at tørre rummene op. Og så rejste gulvet sig, efter de havde lagt det. Og så forsøgte de at gøre alt muligt for at få gulvene til at blive, siger Michael Warrer Larsen.
Ugerne gik. Flere af de løsninger, forsikringens håndværkere forsøgte sig med, fjernede ifølge parret ikke fugten i huset. Og skadesomfanget blev udvidet undervejs.
Samtidig var al socialt liv sat på standby for familien, der hver morgen og eftermiddag tog turen fra Mariager til Aarhus og tilbage igen.
- Legeaftaler har ikke været nogen mulighed. Fritidsinteresser ikke nogen mulighed. For vi har skullet nå til Mariager og sove der, siger Michael Warrer Larsen.
I maj i år ophørte støtten til genhusning, og transporttiden på knap fire timer om dagen var samtidig blevet for opslidende, så familien rykkede tilbage til et stadig ufærdigt hus i Brabrand.
Søvnløse nætter og store omkostninger
Familiens situation har kostet mange søvnlæse nætter. Foruden de økonomiske konsekvenser det har haft.
Der har været flere uenigheder med forsikringen. Blandt andet har der været stridigheder om, hvorvidt fugten i huset egentlig stammede fra skaden. Forsikringen har argumenteret for, at det i stedet skyldtes opstigende grundfugt.
Kan I vide, at I ikke har købt katten i sækken?
- Ja, det kan vi, fordi der lå en rigtig fin tilstandsrapport. Vi har træværk i huset, der har stået her i 60 år, og vi var også opmærksomme på at kigge efter, om der var nogle fugtproblemer i ejendommen, og det var der ikke, siger Michael Warrer Larsen.
Parret har brugt penge på ekstern rådgivning i forsøget på at stå stærkere overfor forsikringsselskabet. Derudover har de betalt for halvdelen af et omfangsdræn, som de har indgået forlig med Lærerstandens Brandforsikring omkring. I alt er det løbet op i over 150.000 kroner.
- Det er ærgerligt, at man skal nå til den erkendelse, at det lidt er Davids kamp mod Goliat det her, siger Michael Warrer Larsen.
Hvis han havde haft overskuddet, ville Michael Warrer Larsen gerne have fortsat kampen med forsikringsselskabet for at få dem til at betale for hele omfangsdrænet, men hensynet til familien har vejet højere.
- Man er nødsaget til at klippen en hæl og hugge en tå og acceptere noget, man ikke nødvendigvis er villig til at acceptere, fordi jeg synes ikke, jeg kan byde mine børn det her, siger han.
Kunne have stoppet efter tre måneder
Hos Lærerstandens Brandforsikring kan de ikke genkende billedet af dem selv som Goliat.
- Det er bestemt ikke sådan, vi gerne vil opfattes. Det er superærgerligt, når vi har en sag som den her, hvor vi har et medlem, der sidder med en opfattelse af, at de ikke har fået det, de er berettiget til, siger Anne Mette Kirkegaard, der er skadechef i LB Forsikring, til TV2 ØSTJYLLAND.
Set fra forsikringsselskabets synsvinkel, så har sagen kørt helt efter bogen – og endda mere til.
- Vi kunne godt have stoppet sagen allerede efter de tre måneder. Der er vi faktisk færdige med at reparere den kloakskade, som bliver anmeldt. Så hele det efterfølgende forløb, det har i virkeligheden været vores forsøg på at komme den lille tvivl, der har været hos vores medlem, medlemmet til gode, siger skadechefen.
Den lille tvivl, som Anne Mette Kirkegaard nævner, går ud på, at der har været mistanke om, at der under udbedring af kloakskaden er sket skade på husets indvendige dræn. Det fremgår af et forlig, som parret har indgået med forsikringsselskabet.
Det er i det forlig, forsikringen indvilger i at betale for halvdelen af det udvendige dræn, som lige nu er ved at blive udført på huset.
Alligevel afviser LB forsikringen i interviewet blankt, at det skulle være en fejl begået af forsikringens håndværkere, der er skyld i husets fortsatte fugtproblemer.
- Det vil jeg sige klart nej til. Der er tale om opstigende grundfugt. Ikke den oprindelige kloakskade, siger Anne Mette Kirkegaard.
Men der er jo skabe, der har stået der i 60 år, som pludseligt begynder at rådne. Hvordan kan det ikke være, fordi der er sket en skade?
- Det er det her med, at man køber et hus, og så får man et ændret brug af huset. Vores medlem her har tre børn, og det i sig selv skaber meget mere fugt i et hus. Og så er det desværre ikke nogen hemmelighed, at grundvandsstanden er steget generelt i Danmark.
Et populært argument
’Opstigende grundfugt’ og ’højt grundvand’ er argumenter, man oftere og oftere hører forsikringsselskaber bruge. Sådan lyder det fra Henrik Thorn, der er partner i rådgivningsvirksomheden Insurehelp:
- Efter 2019, som var et exceptionelt vådt år, er det her blevet et meget udbredt argument, at det nok er grundfugt. Og det er uagtet, at man ikke har kigget på andre forhold på grunden; det kan være rør, der er sprunget, det kan være kloakskader, der er årsager til den her fugt i huset, siger Henrik Thorn.
I denne sag bliver disse argumenter også brugt. Men slår man adressens geodata op på dingeo.dk står der højt og tydeligt, at der ikke er tegn på, at der er problemer med højtliggende grundvand på adressen i Brabrand.
Ifølge Henrik Thorn hviler der en urimelig bevisbyrde på forsikringstageren, både i denne sag og helt generelt.
- Forsikringstageren har ofte ingen mulighed for at løfte den bevisbyrde. Den menige mand ude i marken, kan du ikke forvente, har kendskab til hverken kloakskader eller rørskader eller den forsikringstekniske løsning på det her, Henrik Thorn.
- Forholdet er uligeværdigt
Michael Warrer Larsen ville ønske, at han havde gjort brug af ekstern rådgivning langt tidligere i processen.
- Forholdet mellem forbrugeren og forsikringsselskabet er uligeværdigt, fordi man som forbruger ikke har den her tekniske kunnen, siger han.
Han frygter, at andre forsikringskunder lader sig spise af med alt for dårlige løsninger, fordi de ganske enkelt mangler viden og ressourcer.
- Hvis man var gamle Ingrid på 80, så havde man nok være tilbøjelig til at acceptere en løsning, som ikke var holdbar, siger Michael Warrer Larsen.
Han håber, at de mange timer, han selv har brugt på at sætte sig ind i sin sag, betyder, at familien meget snart har et helt, tørt hus:
- Vi må bare krydse fingre for, at det bliver færdigt, og at det også fungerer. Jeg håber det.