Nyt busselskab på markedet: Lynbussen vil give danskerne en fast, billig pris

Busselskabet Lynbussen vil være en billigere og et mere fleksibelt alternativ til de løsninger, der findes i dag.

Direktør Steen Petersen og resten af Lynbussen kører for første gang fredag.

Fredag lanceres et nyt busrejsekoncept i Aarhus. Navnet er Lynbussen, og formålet er at give kunderne mulighed for selv at præge selskabets rutenet og afgangstider. Og så må billetten ikke være for dyr.

- Vi vil forbinde Danmark og tilbyde alle danskere en billig bustransport, siger direktør hos Lynbussen A/S, Steen Petersen til TV2 ØSTJYLLAND.

Vi håber, at folk vil bakke op om os, og at folk opdager, at vi er her.

Kim Iversen, vognmand

På Lynbussens hjemmeside oplyser selskabet, at en enkelttur fra Aarhus til København koster 125 kroner, men hvis man samtidig køber en returbillet, koster det 200 kroner i alt.

- Vi har samme pris, alle dage, hele året rundt, siger Steen Petersen og tilføjer:

- Det garanterer jeg for i to år, hvis dieselpriserne og chaufførlønnen ikke stiger, da vores busser kører med overenskomstmæssig løn til vores chauffører

Læs også Endnu mere at holde ferie for: Tusindvis får nu penge tilbage

Selskabet vil maksimalt tage 200 kroner for at foretage en fjernbusrejse på mindst 75 km. På hovedruterne er den maksimale pris 300 kroner for en returbillet, hvis du rejser hjem igen inden for tre måneder.

Fredagens første tur er fra Aarhus til København med stop i Horsens, Middelfart, Odense og Korsør.

Håber på opbakning

Den billige pris afhænger dog i sidste ende af opbakningen fra kunderne.

- Vi har en rigtig god mulighed for at køre dem billigt frem og tilbage. Vi håber, at folk vil bakke op om os, og at folk opdager, at vi er her, siger Kim Iversen, der er vognmand og en del af partnerselskabet Iversen, og tilføjer:

- Det vil højst sandsynligt koste os nogle penge, men vi prøver, så godt vi kan.

Læs også Par ramt af nye bustider – føler sig tvunget til at flytte fra landsby

For direktør Steen Petersen er ambitionen at give en 5-stjernet service og at have en god dialog med passagererne.

- Det er vigtigt, at vi lytter efter, hvad kunderne siger. Vi tager gerne imod konstruktiv kritik, siger Steen Petersen.

Den første tur fredag går til DGI-byen i København med stop i Horsens, Middelfart, Odense og Korsør. 

- Jeg er spændt på, om der kommer nogle kunder. Nu kører vi turen, og ser hvordan det går.