Vandflyveren mellem Aarhus og København er truet

En manglende godkendelse fra Københavns Kommune kan give kendt vandflyver et banesår trods kundevækst

Det er ikke sikkert, at vandflyveren her har en fremtid som transportmiddel mellem Aarhus og København. Foto: Jens Nørgaard Larsen - Ritzau Scanpix

Efter blot få år i luften kan det være slut for Nordic Seaplanes, der opererer den kendte vandflyver mellem Aarhus og København.

Indtil nu har Nordic Seaplanes opereret på en midlertidig godkendelse. Ansøgningen om en permanent af slagsen, der skal være i hus til marts, er dog blevet afvist, skriver Jyllands-Posten.

- Hvis vi ikke får lov at flyve, risikerer vi at måtte lave en solvent likvidation, siger Lasse Rungholm, der er direktør for Nordic Seaplanes, og fortsætter:

Læs også Julemanden skifter kanen ud med vandflyver

- Det er lidt træls, for vi har et begejstret publikum, vi laver overskud, og vi har skabt 20 arbejdspladser. Men vi er i givet fald nødt til at lukke. 

Selv om Nordic Seaplanes godkendelse først udløber sidst i marts, så kan selskabet bliver presset til at afskedige sine medarbejdere allerede nu.

01:13

VIDEO: Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), var glad, da vandflyveren startede med at flyve for godt to år siden. Videoen er fra juni 2016.

Luk video

Vil flyve og støje mere  

Det holder nemlig lukket i vinteren og medarbejderne har flere ugers opsigelsesvarsel.

- Det er en skidt situation, for nogen vil jo finde sig et andet arbejde, mens andre satser på, at vi ender med at få tilladelse. Men ingen er interesseret i at stoppe, for de kan se, at det går den rigtige vej med forretningen, siger Lasse Rungholm til Jyllands-Posten.

Læs også Vandflyver-ejer har overskud: Vi vil have et fly mere

Ansøgningen om en permanent tilladelse blev indgivet sidste år, men er altså blevet afvist af Københavns Kommune.

Lasse Rungholm fra Nordic Seaplanes vil gerne flyve 15 gange om dagen i stedet for 6. Foto: Leif Skovsgaard Hansen‎

I et svar til medlem af Borgerrepræsentationen Finn Rudaizky (DF) i marts i år skriver vicedirektør i Byens Anvendelse Anne-Sofie Degn, at afslaget er givet, fordi der ikke er "fremsendt fyldestgørende oplysninger".

Hun svarer også, at der er ansøgt om en stigning i antallet af daglige landinger fra seks til 15 samt en forhøjelse af støjgrænsen. Der er samtidigt klaget fra Langelinie Pavillionen over støjen.

Læs også Vandflyver åbner året med at sætte prisen ned

Nordic Seaplanes har anket afgørelsen til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

- Ankenævnet er tvangsudflyttet til Nævnets Hus i Viborg. 80 procent af de ansatte har sagt op, fordi de ikke ville med, så de er langt bagefter. Lige nu ligger sagen stille, siger Lasse Rungholm til Jyllands-Posten.

Han håber fortsat på, at der kan komme en godkendelse i efteråret.

Selvom Nordic Seaplanes har overskud og ansat flere medarbejdere, er firmaets fremtid nu usikker.