Havarikommission: Tre trailere på ulykkestog sad løst

Lokale vindforhold på broen kan have været medvirkende til ulykken på Storebælt, som kostede en 30-årig aarhusianer og syv andre livet.

Otte personer, der var mellem 27 og 60 år, mistede livet i ulykken, der skete omkring klokken 07:35 onsdag 2. januar. Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Otte personer mistede livet, og 16 blev kvæstet - heraf fire alvorligt, da et lyntog fra DSB 2. januar blev ramt af en trailer fra et godstog fra selskabet DB Cargo.

Siden er årsagen til ulykken blevet undersøgt af blandt andet Havarikommissionen, som nu offentliggør sine foreløbige resultater.

Læs også Godsvogn fra dødelig togulykke kan have fejl ved låsen

De foreløbige resultater tyder på, at en kombination af den kraftige vind på dagen og en utilstrækkelig låsemekanisme var skyld i ulykken.

- Traileren havde helt eller delvist forladt sit leje på godsvognen og var ovre i det andet spor lige inden kollisionstidspunktet, siger Bo Haaning, der er souschef ved Havarikommission.

Vogne var ikke låst

Det var et lyntog fra Aarhus mod Københavns Lufthavn, der blev ramt af dele fra et modkørende godstog. Der var i alt 131 passagerer om bord på toget og tre medarbejdere.

Otte personer, der var mellem 27 og 60 år, mistede livet i ulykken, der skete omkring klokken 07:35 onsdag 2. januar. Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Ud fra undersøgelsen er det ikke muligt for Havarikommissionen at fastslå, hvorvidt den pågældende trailer ikke var låst, da den var for beskadiget efter ulykken. 

Dog var der flere andre vogne på godstoget, der ikke var låst.

- Så når vi snakker den konkrete trailer, må jeg bruge formuleringen, at det er overvejende sandsynligt, at den ikke har været fastlåst, siger Bo Haaning.

Læs også 30-årig aarhusianer blandt de dræbte i togulykke

Godstoget bestod ud over et lokomotiv af seks såkaldte lommevogne, som var læsset med sættevogne, altså lastbilstrailere, der enten var tomme eller indeholdt tom emballage.

En sættevogn på den forreste lommevogn rev sig løs og ramte et modkørende passagertog. Sættevognen var tom, fremgår det af Havarikommissionens rapport.

Læs også Penge på vej til aarhusiansk togulykke-offers pårørende

Sættevognene fastgøres til lommevognene via en såkaldt kongetap, som skal låses i en såkaldt skammel. Men på tre af vognene virkede systemet ikke tilstrækkeligt, viser Havarikommissionens undersøgelser.

Samtidig har beregninger vist, at en vindstyrke på 21,8 meter i sekundet kunne være nok til, at en sættevogn kunne rive sig løs. På broen blev der målt 21,6 meter i sekundet.

Undersøgelserne tyder på, at traileren rev sig løs omkring 1000 meter før kollisionsstedet. Her er der nemlig fundet dele af en sættevogn.

De omkomne fra ulykken er

En 30-årig mand fra Aarhus

En 28-årig kvinde fra det østlige Fyn

En 51-årig mand fra det nordlige Fyn

En 45-årig kvinde fra Odense

En 60-årig kvinde fra Odense

En 27-årig kvinde fra det centrale Fyn

En 59-årig kvinde fra Storkøbenhavn

En 30-årig mand fra Grønland

Lokofører så gnister

Lokoføreren i lyntoget har også beskrevet, at han så gnister fra godstoget umiddelbart inden kollisionen. Først ét sekund før sammenstødet nåede han at bremse. Begge tog kørte med cirka 120 kilometer i timen.

Videooptagelser fra et overvågningskamera har vist, at sættevognen sad normalt, tre minutter før ulykken indtraf.

Havarikommissionen fortsætter deres undersøgelser af togulykken. 

- Der er en lang række forhold, som vi skal undersøge nærmere. Det er alt fra yderligere undersøgelser af vindforhold, sættevognstrailere og nærmere undersøgelser af, hvad der skal til for at vælte en tilsvarende sættevognstrailer, siger Bo Haaning.