Letbane-formand efter kaos: Ikke vores skyld - vi leverer et fantastisk produkt

Letbanen er ramt af kaos, men bestyrelsesformand freder organisationen. Hun peger på underleverandør som ansvarlig.

En række letbanetog kørte videre, selvom de burde have været til eftersyn for flere måneder siden. Ingen opdagede, at togene havde rundet grænsen på 500.000 kørte kilometer. 

Da fejlen blev opdaget, måtte man tage mange tog ud af driften på én gang. Letbanen kører derfor på en nødkøreplan med få afgange hver dag. Det fortsætter de kommende to uger. 

Men hvordan kan det gå så galt? Det spørgsmål vil formand for Letbanens bestyrelse, Mie Krog, have svar på. 

- Det er absolut ikke godt nok, siger hun om situationen. 

Mie Krog mener, at ansvaret for, at man har overset, at togene skulle have været til eftersyn, ligger hos underleverandøren Stadler Rail. Det skal en undersøgelse af forløbet afklare. 

- Vi er i gang med at udarbejde en gennemgang af hændelsesforløbet og en afklaring af, hvorfor det her er fundet sted, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND. 

Kræver redegørelse 

Letbanen er ejet af Aarhus Kommune og Region Midtjylland. Borgmester Jacob Bundsgaard (S) og rådmand for teknik og miljø Nicolaj Bang (K) kræver begge, at Letbanen møder op og forklarer, hvordan det kunne gå så galt. Det oplyser de til Jyllands-Posten.

- Det er åbenlyst uacceptabelt. Jeg kan forstå, at der ikke er vurderet at være nogen sikkerhedsrisiko. Men det ændrer ikke ved, at sikkerhedskrav skal overholdes, og at der skal være styr på sikkerhedsprocedurerne omkring Letbanen, siger Nicolaj Bang til avisen. 

Underleverandøren Stadler Rail har påtaget sig en del af ansvaret for, at togene kørte videre i månedsvis, selvom skulle have været til eftersyn jævnfør europæiske standarder på området. 

Letbanen vil nu undersøge, om man kan gøre krav mod virksomheden, hvis det viser sig, at fejlen ligger hos dem. 

På Facebook kræver brugere, at det får konsekvenser for ansatte i Letbanen. Men det kommer ikke til at ske, siger Mie Krog, selvom undersøgelsen af forløbet endnu ikke er færdig. 

- Jeg oplever en Letbaneorganisation, der gør alt, hvad de kan for at levere et trygt og sikkert produkt. Det har jeg stor tillid til. Det handler ikke om, at vi skal til at evaluere Letbanens organisation, siger hun. 

Ikke vores skyld 

Hun anerkender, at situationen er frustrerende for de mange passagerer, der ikke kan komme med Letbanen i disse dage og uger. Hun mener, ansvaret for det aktuelle kaos ligger hos Stadler Rail. 

- Det kan jeg godt forstå. Men når det er sagt, så vil jeg sige, at vi indtil nu har leveret en fantastisk kvalitet. Så jeg kan kun ærgre mig over, at der en underleverandør, der ikke har leveret det, der er aftalt, siger hun. 

I september slog Letbanen sin egen passagerrekord, men det momentum er spoleret af de mange aflyste afgange.

- Det handler om, at vi kommer tilbage til det, siger Mie Krog. 

Her giver Letbanens direktør, Michael Borre, et overblik over situationen.