Letbanekaos: Overså vigtigt eftersyn i månedsvis

Aarhus Letbane vil være påvirket af forsinkelser i flere uger endnu. Togene er kørt flere måneder efter, de skulle have været til eftersyn.

- Det har været hektisk.

Sådan lyder den måske underdrivende vurdering fra direktør i Aarhus Letbane Michael Borre om de seneste syv dage i jobbet.

Først blev adskillige tog trukket ud på grund af et pludseligt eftersyn. Så blev togafgange på stribe aflyst. Så kørte en lastbil ind i køreledninger og skabte flere aflysninger. Og senest væltede et træ ned over et strømkabel og sørgede for endnu et problem at tage sig af.

Men mens køreledninger og strømkabler kan ordnes på dagen, er det sværere med letbanetogene - af typen Tango - der er taget ud til eftersyn.

De blev taget ud, fordi det blev opdaget, at de havde rundet 500.000 kørte kilometer, og inden da skulle de have været til eftersyn. For nogle af togenes vedkommende krydsede de allerede den grænse inden sommerferien.

Tilbage har kun været nogle få tog til at transportere passagerer på strækningen mellem Aarhus-området og Grenaa, som Tango-togene normalt kører på.

Lige nu er der stadig ikke klarhed over, hvor lang tid det vil tage at udføre alle de manglende eftersyn.

- Vi mangler at få en tidsplan fra serviceleverandøren, siger Michael Borre.

michael borre citatbillede
quote
Man skal regne med nedsat køreplan i de to uger - som minimum.
Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Ifølge Michael Borre kan passagerer derfor se frem mod en periode med fortsatte aflysninger. Den aktuelle nødkøreplan løber til og med søndag, men også de to følgende uger vil den køre efter en alternativ plan med færre afgange.

- Man skal regne med nedsat køreplan i de to uger - som minimum. Vi ved, at vi ikke når at få det hele klart i løbet af to uger, siger Michael Borre.

Sammen med Midttrafik og operatøren Keolis er Aarhus Letbane nu ved at sammensætte en ny køreplan gælden fra mandag den 21. november.

Mandag kæmpede teknikere for at genoprette letbanedriften, efter en lastbil var kørt ind i en køreledning på Randersvej i Aarhus.
Mandag kæmpede teknikere for at genoprette letbanedriften, efter en lastbil var kørt ind i en køreledning på Randersvej i Aarhus.

Skal fragtes frem og tilbage

Af de syv tog, der torsdag og fredag i sidste uge blev trukket ud for at gennemgå eftersyn, er kun ét blevet frigivet til at komme tilbage på sporene. Det er det, fordi det har fået et friskt sæt aksler og hjul på, mens dets hidtidige bliver undersøgt grundigt.

Det arbejde er så specialiseret, at det ikke kan foretages af Stadler Rails ansatte på værkstedet i Aarhus, men skal sendes til en ekstern leverandør. Der bliver de givet et kompliceret eftersyn, før de sendes tilbage til Aarhus.

Herefter følger en proces, hvor det næste tog kan få et midlertidigt sæt aksler og hjul på, mens det brugte sendes til eftersyn.

En tidskrævende proces, der yderligere forsinker at få fuld drift på letbanen.

Tog på vej tilbage

Letbanedirektør Michael Borre forventer dog at få flere tog og afgange allerede fra næste uge.

Det skyldes især, at der allerede, inden de syv tog blev taget ud til eftersyn, var flere tog til reparation for andre skader - blandt andet en rådyrpåkørsel. Det er nogle af de tog, der forventes at kunne indsættes i trafikken i den nærmeste fremtid.

Direktøren forventer derfor også, at nødkøreplanen for de næste to uger vil have flere afgange end den aktuelle for denne uge.

quote Vi vil have sikret, at den eller de årsager bagved bliver håndteret, så det ikke sker igen

Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Men mens flere tog kan være på vej på skinnerne, skal de få aktive Tango-tog også snart tages ud af drift. De kører netop nu på livet løs mellem Lystrup og Grenaa og nærmer sig derfor med hastige skridt grænsen på 500.000 kørte kilometer, som betyder, at de også skal til eftersyn.

- Hvis det ikke sker for et af togene allerede i denne uge, sker det i næste uge, siger Michael Borre.

Må ikke ske igen

Stadler Rail har allerede taget en stor del af ansvaret de aktuelle aflysninger på sig, men ifølge Michael Borre er det stadig ikke 100 procent klart, hvad der er gået galt og hvorfor. Sikkert er det dog, at han vil være sikker på, at det ikke gentager sig.

- Vi vil have sikret, at den eller de årsager bagved bliver håndteret, så det ikke sker igen, slår Michael Borre fast.

På trods af de mange udfordringer og den kritik, som Aarhus Letbane og Michael Borre er blevet stillet over for i den seneste tid, er direktøren glad for reaktionerne fra passagerer.

- Folk kan godt se forskel på hændelige uheld, vi ikke kan gøre noget ved, og så på den anden sag med eftersynene, siger han.