Elefanthuer hitter blandt unge: Rim sælger til rappere og unge piger

Elefanthuer hitter blandt en gruppe unge i byerne. Iværksætter sælger til rappere og Instagram-piger: - Det er ligesom, når man tager en nissehue på, siger Rim Orfali fra Aarhus.

Lyserød. Hvid. Pink. Sort.

De kommer i mange farver. Elefanthuerne, også kendt som “Balaclavas”, som lige nu hitter blandt en lille gruppe unge mænd og kvinder i byerne.

24-årige Rim Orfali fra Aarhus ejer webshoppen Lashivas.dk.

Hendes forretning er hovedsageligt drevet af salg af kunstige vipper til unge kvinder, men elefanthuerne med to huller for øjnene og et for munden er også populære.

- Jeg sælger omkring 40-50 stykker om måneden, siger Rim Orfali, der studerer til socialrådgiver ved siden af og bor i Gellerupparken i Aarhus.

quote Jeg fandt ud af, at der var en underverden for elefanthuer.

Rim Orfali, iværksætter

En underverden

Rim Orfali fortæller, at hun fik ideen om at sælge elefanthuer til unge mænd og kvinder ved at kigge til den amerikanske undergrundskultur på Instagram.

- Jeg fandt ud af, at der var en underverden for elefanthuer, Man brugte det til musikvideoer. Kvinder brugte det til at tage flotte fotos. Der var virkelig et marked for det, siger Rim Orfali.

Elefanthuerne bliver designet af Rim Orfali selv, men produceret udenfor Danmark. De koster lige nu 90 kroner stykket på webshoppen.

Hendes kunder er mellem 15-35 år, ligeligt fordelt mellem kønnene og med en lille overvægt af dem med anden etnisk baggrund. Hendes største kundekreds ligger på Sjælland.

- Det er “drill” rappere. Så er det unge piger, som bruger dem til posere på Instagram. Og så er det kvinder, der bruger elefanthuen som en slags fetich, siger Rim Orfali.

quote Jeg baner ikke nogen vej for kriminalitet.

Rim Orsali, iværksætter

Drill-rappere

Drill er en rå og dyster rapgenre, der ofte handler om skyderi, vold og bandeliv.

Den er blevet forsøgt bandlyst i flere amerikanske stater og kom til Danmark med rappere som bl.a. Chatle fra Vollsmose og rapgruppen Shooter Gang fra Trillegården i Aarhus Vest.

image0

Begge har fået stor kritik for musikvideoerne “Sort på sort” og “Mask På”, hvor man ser en gruppe unge mænd med elefanthuer, knive og pistoler, der bliver affyret.

Er du ikke med til at promovere en kriminel livsstil for unge?

- Nej, jeg baner ikke nogen vej for kriminalitet. Man skal tage det som noget skægt. Jeg vil gerne afspejle noget uskyldigt, sødt og sjovt. Det gør jeg ved, at jeg sælger lyserøde eller hvide elefanthuer. Jeg har ikke engang så meget salg af de sorte elefanthuer.

Afspejler en elefanthue ikke det modsatte af uskyldighed? Altså vold, våben og røveri.

- Jo, overordnet set. Men når det er, at jeg sælger lyserøde elefanthuer, bliver det lidt uskyldigt. Det er ligesom, når man tager en nissehue på til jul. Eller når man bruger hårpynt til nytår. Så er det sjovt og uskyldigt. Det er det samme her.

Har du et etisk regelsæt for, hvem du sælger elefanthuer til?

- Nej, fordi alle mine kunder er ligeværdige. Men hvis ved jeg på forhånd, at en kunde vil begå kriminelle handlinger ved køb af mine elefanthuer, så vil jeg helst ikke sælge dem. Men det er heldigvis aldrig nogensinde sket før.

quote De her kvinder var rigtige “ladybosses” med vipper og elefanthuer.

Rim Orsali, iværksætter

Hardcore ladybosses

Rim Orfali begyndte første gang at sælge vipper for 2,5 år siden under navnet Rimova på Instagram. Forretningen kørte på skinner, men profilen blev lukket ned, fordi en sælger i USA havde patent på butikkens navn.

Rim Orfali måtte begynde forfra under det nye navn Lashivas. Det nye navn har hun siden købt patent på. Hendes drøm er, at virksomheden vokser sig større og bliver internationalt kendt. Hun fortæller, at vejen dertil er at sælge produkter til dem, der skiller sig ud fra mængden.

- Jeg blev inspireret af den amerikanske stil. De her kvinder var rigtige “ladybosses” med vipper og elefanthuer. At man virkelig var hardcore. Jeg vil gerne have, at min virksomhed skiller sig ud fra noget, man ser til hverdag, siger Rim Orfali.