Elbilister kræver bødestraf for misbrug af ladepladser
Det er alt for besværligt for elbilsejere at finde ladeplads i blandt andet Aarhus Kommune. Derfor vil både FDM og Forenede Danske Elbilister (FDEL) nu have kommunerne til at opkræve afgifter, hvis man holder på pladserne uden at lade bilen.
Rettelse
I den første udgave af denne artikel fremgik det, at lovgivningen skal ændres, hvis kommunerne skal opkræve parkeringsafgifter til bilister, der holder på ladepladserne uden at lade. Det er ikke korrekt, oplyser Transportministeriet til TV2 ØSTJYLLAND. Som lovgivningen er nu, har kommunerne myndighed til at opsætte skilte, så man kan give afgifter til bilister, der holder på ladepladserne uden at lade.
Der bliver solgt elbiler som aldrig før, og det skaber stort pres på ladeinfrastrukturen. En af de helt store udfordringer er, at både elbiler og benzin- eller dieselbiler holder på de offentlige ladepladser uden at lade.
- Det er da et kæmpe problem, for noget af det, der holder folk fra at købe elbiler, det er frygten for, om de kan komme til at lade op. Især hvis man bor i lejlighed, er man ekstremt afhængig af de offentlige ladepladser, siger bestyrelsesmedlem i FDEL, Rasmus Foged, til TV2 ØSTJYLLAND.
Et af de steder, hvor der er pres på ladestanderne, er i Aarhus. Kommunen har 143 offentligt tilgængelige ladestandere, og selvom antallet altså konstant stiger, er der ifølge FDEL stadig ikke ladepladser nok.
Derfor vil de nu have kommunerne til fremover at opkræve en parkeringsafgift, hvis man holder på en ladeplads uden at lade.
- Det er ikke parkeringspladser. Det er ladepladser. Hele formålet er, at man skal kunne lade sin bil op, og særligt her, hvor der ikke er særligt mange pladser, er det ekstremt vigtigt, at de er ledige, siger Rasmus Foged.
Boom i salg af biler med ladebehov
I september udgjorde elbiler og plug-in hybrider ifølge tal fra bilstatistik.dk 40 procent af de nyregistrerede biler. Det er den højeste andel i Danmark nogensinde.
FDM, der varetager bilisternes interesser, bakker også op om ønsket fra FDEL.
- Det er et problem, der bliver forstærket af, at der i de her måneder bliver solgt rigtigt mange elbiler og plug-in hybrider, og samtidig følger lade-infrastrukturen ikke med, siger chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange, til TV2 ØSTJYLLAND.
- Grundlæggende skal vi væk fra idéen om, at en ladeplads er en parkeringsplads – det er det ikke, det er netop en ladeplads, hvor man skal holde et andet sted, når man er færdig med at lade, siger Dennis Lange.
Ud over en afgift på biler, der holder på ladepladser uden at være tilkoblet ladestanderen, ønsker FDM tidsbegrænsning på ladepladserne og en fordobling af størrelsen på afgiften, hvis man som benzin- eller dieselbil holder på elbilernes plads.
Lader under 10 procent af tiden
I februar 2021 offentliggjorde Kommissionen for grøn omstilling af personbiler sin anden delrapport. Her konkluderer de blandt andet, at de offentlige ladefaciliteter er i brug mindre end 10 procent af tiden. Det skyldes delvist, at elbiler også bruger ladepladserne som parkeringspladser uden at foretage opladning.
Derfor anbefaler kommissionen, at ”… der gennemføres en regulering af elladepladserne, som tilskynder til en bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen…”
Ifølge Transportministeriet har kommunerne inden for den nuværende lovgivning mulighed for at opkræve afgifter, hvis man skilter med "Kun opladning af elkøretøjer." Ministeriet oplyser, at det allerede i dag er praksis i Frederiksberg Kommune.
Vi har kontaktet kommende rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, Steen Stavnsbo (C), men han har ikke ønsket at stille op til interview.
TV2 ØSTJYLLAND ville også gerne have spurgt nogle af de ansvarlige politikere om deres holdning til parkeringsudfordringerne for elbiler.
Vi har forgæves forsøgt at få et interview med transportordfører fra Socialdemokratiet, Thomas Jensen, transportordfører fra Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, og transportordfører fra Dansk Folkeparti, Hans Christian Skibby, men ingen af dem har mandag taget telefonen eller besvaret vores sms'er.