Aftale om tunnel til milliarder underskrevet
Ministre har underskrevet aftale om partnerskab med Aarhus Kommune om Marselis-tunnel.
Finansminister Nicolai Wammen (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) var mandag formiddag i Aarhus for at underskrive en såkaldt partnerskabsaftale mellem staten og Aarhus Kommune, som betyder, at en tunnel skal forbinde Aarhus Havn med E45.
I sommer stod det klart, at der efter mange års snak om tunnelen ville komme skred i tingene, da en aftaleplan om infrastruktur blev vedtaget med et bredt flertal i Folketinget. I aftalen er tunnelen under Marselis Boulevard også at finde.
Byggeriet af Marselistunnelen blev vedtaget i byrådet helt tilbage i 1997. Dengang var det som en del af den store masterplan for det fremtidige Aarhus Havn, som i dag er Danmarks største erhvervshavn. Tunnelen skal forbinde havnen med E45 og gå hele vejen under Marselis Boulevard i det sydlige Aarhus.
Om tunnelen
Tunnelen bliver 1,9 kilometer lang.
Den ene tunnelåbning ligger lige vest for Skanderborgvej, og derefter går den under Marselis Boulevard - indtil den rammer Strandvejen, hvor den anden tunnelåbning ned mod havnen kommer.
Når tunnelen står færdig, forventer Aarhus Kommune, at der på hverdage vil køre 15.000 køretøjer gennem tunnelen.
Formålet med tunnelen har fra start været at flytte den tunge trafik væk fra Marselis Boulevard.
I dag udgør lastbiler og sættevognstog knap hvert femte transportmiddel på Marselis Boulevard. Med de planlagte udvidelser af Aarhus Havn forventer Aarhus Kommune, at der fremover kommer endnu mere tung trafik på strækningen.
Anlægget af tunnelen skal efter planen gå i gang i 2025. Tunnelen skal stå klar til indvielse i 2031.
Af den nye aftale fremgår det, at Aarhus Kommune selv skal bidrage med 600 millioner kroner til projektet, som anslås at komme til at koste 2,702 milliarder kroner.
Ifølge planen skal byggeriet af tunnelen gå i gang i 2025.
Projektet er det største anlægsprojekt nogensinde i kommunens historie.