Jane og kollegaerne overfuses af frustrerede patienter

Tonen i telefon har været så rå over for lægesekretærer som Jane Lassen, at Regionshospitalet Silkeborg har fået et påbud.

Arbejdsmiljøet halter på Regionshospitalet Silkeborg. 

I kølvandet på corona og sygeplejerskekonflikt har der været store problemer, og arbejdstilsynet har givet en stribe påbud til hospitalet. 

Det handler for eksempel om lægesekretærerne, som igen og igen har måtte ringe og aflyse aftaler med patienterne - og det kan give ubehagelige telefonsamtaler.

På Regionshospitalet Silkeborg har lægesekretærerne lagt ører til det meste. Og det har ramt medarbejderne.

- Alle har jo været frustrerede, når vi er gået hjem fra arbejde.

Sådan siger Jane Lassen. Hun er lægesekretær på Regionshospitalet Silkeborg og arbejder med at flytte, booke og aflyse planlagte operationer.

Corona og strejke har udfordret

De seneste to år har de aflyst operationer i lange baner. Først forpurrede corona planerne, så sygeplejerskestrejken og så corona igen.

- Vi har en kæk bemærkning: ”Vi har i dag aflyst flere, end vi har indkaldt”, siger Jane Lassen.

Regionshospitalet Silkeborg har i foråret fået otte påbud; det ene handler om lægesekretærernes arbejdsvilkår.
Regionshospitalet Silkeborg har i foråret fået otte påbud; det ene handler om lægesekretærernes arbejdsvilkår.

Bliver nødt til at lægge på

Som en af de rutinerede i sekretariatet kan hun ikke huske, hun tidligere har prøvet at aflyse den samme patient så mange gange, som hun har været nødt til de seneste to år. Det kan give ubehagelige telefonsamtaler.

- Der har været situationer, hvor vi har sagt, at ”nu bliver vi nødt til at afbryde samtalen, for vi skal ikke tale sammen på den her måde”, fortæller Jane Lassen.

Sådan nogle oplevelser tærer på medarbejderne. Så meget, at Regionshospitalet Silkeborg har fået påbud fra Arbejdstilsynet om at forbedre situationen.

Selv er Jane Lassen ikke en af dem, der har været mest påvirket af patienternes til tider hårde tone.

- Det kan ikke undgå, det påvirker en, men jeg kommer også videre, så jeg er ikke på randen af sygemelding. Vi (kollegaer, red.) er gode til at tale sammen, og det er det, vi overlever på, fortæller hun.

Husk sekretæren er en budbringer

Netop kollegaernes evne til at støtte hinanden bliver fremhævet af lederen af sekretariatet på Regionshospitalet Silkeborg.

Både sekretariatslederen og Jane Lassen kan godt forstå, patienterne kan blive frustrerede eller kede af det, når de igen og igen får aflyst en operation, som gerne skulle lindre deres smerter:

- Man har egentlig medfølelse med patienterne, siger Jane Lassen.

Sekretariatsleder Lene Ravn kommer desuden med en opfordring til patienterne. Hun håber, de vil tænke over især én ting:

- Vi håber da, at folk tænker over, at når man ringer til et hospital over noget, man ikke er helt tilfreds med, at det er en budbringer, man taler med, siger Lene Ravn.

Sjovere nu

Arbejdstilsynet har i sit påbud krævet, at forholdene for sekretærerne er forbedret seneste 15. september. Men de største udfordringer er allerede ryddet af vejen.

For Lene Ravn og medarbejderne kan glæde sig over, at der nu hverken er coronaproblemer eller sygeplejerskestrejke.

Sekretariatsleder Lene Ravn har blandt andet planlagt en temadag om, hvordan man som lægesekretær håndterer frustrerede patienter. Det er et af de tiltag, som skal hjælpe sekretærerne, efter arbejdspladssen har fået et påbud fra Arbejdstilsynet.
Sekretariatsleder Lene Ravn har blandt andet planlagt en temadag om, hvordan man som lægesekretær håndterer frustrerede patienter. Det er et af de tiltag, som skal hjælpe sekretærerne, efter arbejdspladssen har fået et påbud fra Arbejdstilsynet. Foto: Jan Ebbesen, TV MIDTVEST

Operationerne gennemføres nu som planlagt, og der er endda mulighed for at spørge enkelte patienter, om de gerne vil til tidligere end planlagt.

På den måde er det lidt sjovere at være patient og sekretær nu, end det har været de seneste to år.