Branchen for børnetøj ramt af 'baby doom'

Pompdelux’ konkurs er det nyeste, men bestemt ikke det eneste eksempel på en megatrend, lyder det fra ekspert.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Arkivfoto. Genbrugsbutikker som Børneloppen er én af årsagerne til, at mange børnetøjsforretninger har det svært i øjeblikket. Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Af - I samarbejde med tv2.dk

Da der var mest travlt, var omkring 100 mennesker hyret ind af børnetøjsforhandleren Pompdelux.

I halvandet årti havde selskabet skabt millionoverskud på millionoverskud, men de seneste regnskaber har været blodrøde, og pengene er fosset ud af kassen. Og nu er det slut.

Det er nærmest en tsunami af udfordringer
Louise Byg Kongsholm, trendforsker og livsstilsekspert

Ved Skifteretten i Randers er selskabet blevet erklæret konkurs, og webshoppen er lukket.

Marianne Hoffmann, der var med til at stifte Pompdelux i 2006, og som har været leder af virksomheden indtil konkursen, har ikke ønsket at forklare til TV 2, hvorfor overskud blev vendt til underskud.

Men én ting er sikkert: Pompdelux er langtfra de eneste i branchen for børnetøj, der bløder i øjeblikket.

Genbrug og gensalg

Man behøver ikke at dykke dybt i mediernes arkiver for at finde ud af, at andre virksomheder har slået sig på at sælge børnetøj de seneste år.

Mest markant er måske Pixizoos konkurs i slutningen af 2022, som endte med, at Babysam trådte til i 11. time og overtog selskabet.

Samtidig ser genbrugsbutikker som Børneloppen og Reshopper fremgang.

I et interview med dagbladet Børsen sagde Johanna Kiel, der er medejer af Børneloppen, at coronanedlukningerne havde været hårde for genbrugsbutikkerne, men at udviklingen var vendt.

- Nu føler vi, at vi er vindere i den her inflationskrise. For børn vokser og skal have tøj, og det kan familier få til billige penge hos os, sagde Johanna Kiel i februar 2023.

Og netop opblomstringen af genbrugsbutikker er noget, der rammer hele branchen for børne- og babytøj og -udstyr, fortæller trendforsker og livsstilsekspert Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen.

- Det er typisk en kategori, der ikke bliver voldsomt påvirket af hverken konjunkturerne, inflationen eller renterne. Forældre vil gerne købe produkter af høj kvalitet, men meget bliver købt og solgt brugt. Der er helt enormt meget genbrug og gensalg, siger Louise Byg Kongsholm til TV 2.

Baby doom

Alligevel er det i endnu højere grad en anden ting, hun peger på som branchens altoverskyggende problem:

Vi får for få børn.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at fertilitetsraten er faldet til under 1,5 barn per kvinde, hvilket betyder, at der fødes langt færre børn end nødvendigt for at opretholde antallet af personer i Danmark.

I 2023 var der således 57.469 levendefødte i Danmark, og bortset fra 2013 og 2014 har der ikke været så få nyfødte siden 1980’erne.

- Børnebranchen er presset på alle kategorier, fordi vi får for få børn. Fertilitetsraten er den største synder, og vi har et kæmpe problem – både som samfund og for aktørerne i børnebranchen. Vi er gået fra at tale om et senior boom til baby doom, siger Louise Byg Kongsholm og fortsætter:

- Så du har et marked, hvor gensalg og genbrug eksploderer, samtidig med at fødselstallet falder. Det er nærmest en tsunami af udfordringer, der rammer børnetøjsbranchen.

Hun peger på, at blandt andre Babysam for nylig har fremvist et millionstort underskud, hvor direktør Kenneth Nørgaard nævnte for få nyfødte som én af årsagerne. Det har fået Babysam til at udvide den aldersgruppe, man fokuserer på.

- I branchen er frygten at blive den, der fejler om et eller to år

En af dem, der gjort sig i at slå til, når andre har kæmpet, er Brads4Kids. I dag består koncernen af 11 brands, der alle har det til fælles, at de sælger tøj til babyer og børn.

Derfor følger selskabets direktør, Erik Andreæ, også godt med i, hvad der bevæger sig på markedet.

Han har selv mange års erfaring fra modebranchen for børn og peger ligesom Louise Byg Kongsholm på både gensalg og faldende fødselsrater som to af de store udfordringer.

Men økonomi spiller også en rolle, mener han.

Under coronanedlukningerne voksede mange børnetøjsforretninger, men i dag er renterne steget, så store investeringer pludselig er blevet langt dyrere for virksomhederne bag.

- Så formår du ikke at bremse op, får du en boomerang i nakken, som du godt vidste kunne komme, men som du ikke troede ville ramme dig, siger Erik Andreæ til TV 2 og fortsætter:

- I branchen er frygten at blive den, der fejler om et eller to år, og 2024 ligner ikke et bedre år end sidste år, siger han og tilføjer, at bankerne også har strammet grebet som følge af de højere renter og den mere usikre økonomiske situation.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google