Elever med særlige udfordringer fik alle 12: - Jeg har aldrig oplevet noget lignende
Eleverne fra 9.K på specialskolen Jeksendalskolen i Hørning har alle opnået topkarakteren 12 til deres engelskeksamen.
Der er store smil at spore hos eleverne i 9.K på Jeksendalskolen i Hørning, efter mødet med den mystiske grønne eksamensdug.
For de har nemlig alle fået et 12-tal i mundtlig engelsk.
- Jeg er meget glad, og jeg var lidt overrasket over det, siger Mattis Emil Fisker Mejnertz, der er en af de syv elever fra den dygtige klasse.
9.K på Jeksendalskolen er en klasse for normalt begavede børn, der hver især har enten sociale, emotionelle eller kognitive vanskeligheder.
Fælles for alle syv elever er, at de er blevet diagnosticeret med ADHD eller autisme.
Rasmus Gibskov er diagnosticeret med atypisk autisme, og for ham har diagnosen været en udfordring i sin skoletid.
- Det har været en stor ting for mange af os, at vi som helt små har fået det her stempel på, at man enten har ADHD eller autisme. Det fylder rigtig meget, når man går rundt med den titel, siger han.
Men den nylige toppræstation har givet ham et rygstød, for Rasmus Gibskovs drøm er at blive fysiker, og 12-tallet giver tro på, at det kan lykkes i fremtiden.
- Det er ret kompliceret og kræver gode karakterer. Men jeg føler præstationen giver en rigtig god bekræftelse af, at jeg rent faktisk har det, der skal til, siger han.
Stram struktur
Præstationen vækker også stor glæde hos Levent Kalayci, der er engelsklærer for 9.K på Jeksendalskolen.
- De har alle sammen opnået karakteren 12, og det er fuldstændig udover alle grænser. Vi er ellevilde - forældrene, eleverne og skolen er ellevilde. Så det er en kæmpe sejr for hele organisationen og alle lærere, siger Levent Kalayci.
Men det har ikke været hovedmålet for Levent Kalayci, at hans elever alle skulle have topkarakter.
- For os er det vigtigste selvfølgelig, at eleverne kan begå sig efter endt skolegang, siger han.
På grund af elevernes diagnoser har Levent Kalayci spillet en stor rolle for elevernes præstation.
- Min opgave var at afdæmonisere selve den grønne dug og eksamensrummet. Derfor præparerede jeg eleverne helt minutiøst i forhold til, hvad rummet er, og hvad de skal gøre, siger han.
Læs også
For at det kunne lykkes for eleverne, har der været behov for en stram struktur, hvor hvide sedler på bordet helt præcist har beskrevet, hvor blandt andet den enkelte har skullet sidde, og hvor vandet har skullet stå.
- Så ved de præcis, hvad der kommer til at foregå, og det er kun censor, der er ubekendt for dem, ellers så er alt præcist, som det skal være. Det gør dem trygge, og det gør, at de kan præstere deres ypperste, siger han.
En historisk præstation
Vibeke Bødker har været skoleleder på Jeksendalskolen i 17 år og kan ikke mindes at have prøvet noget lignende.
- Det er det vildeste, jeg nogensinde har oplevet, at syv går til eksamen, og alle får 12. Det er helt ekstraordinært, og jeg tror aldrig, jeg har hørt om det, siger hun.
Læs også
Vibeke Bødker og Jeksendalskolen arbejder på at eleverne skal kunne klare sig fremadrettet og få et godt ungdomsliv. Og hun er overbevist om, at resultatet vil give mere end blot et tal på et stykke papir.
- Det giver et selvværd og en selvtillid i, at det kan lykkedes. Det beviser, at gør man sig umage, så kan man opnå en masse ting, siger hun.
Læs også
Og når man spørger hende, om man kan stole på resultatet, er svaret klart.
- Det kan man godt. Vores elever går til helt almindelige afgangsprøver, som alle andre 9. klasseselever i hele Danmark. Og vi har en censor udefra, der kommer fra en af kommunens almindelige skoler, siger hun og fortsætter:
- Nogle har sagt, at det måtte være en speciallærer, der har givet 12. Men det er det ikke. Det er en præstation udover det sædvanlige. De har virkelig arbejdet hårdt.