Ibi-Pippi: Derfor begik jeg hærværk på Jorns ælling

Kunstneren Ibi-Pippi er med på, at det var lovbrud at begå hærværk på et berømt Jorn-værk, men det var nødvendigt for at understrege en kunstnerisk pointe om ejerskab, siger kunstneren fra Kjellerup.

- Jeg mener, at jeg har lige så meget ret til det, som Jorn havde til at skamfere det oprindelige værk.

Sådan siger kunstneren Ibi Pippi Orup Hedegaard, som fredag begik hærværk på Asger Jorns værk ’Den Foruroligende Ælling’.

Da hun gik ind på Museum Jorn fredag, var det for at påklistre Jorn-værket en montage i form af et selvportræt samt tilføre værket en signatur med sprittusch. Det forklarer hun søndag til TV2 ØSTJYLLAND.

- Jeg overtager værket, og derfor vælger jeg også at signere værket for at signalere, at nu har Jorn ikke ejerskabet mere. Jorn har frataget den oprindelige kunstner sit ejerskab over værket, og jeg tager det så igen fra Jorn, siger Ibi-Pippi.

Ibi Pippi Orup Hedegaard begik fredag hærværk på Asger Jorns værk ’Den Foruroligende Ælling’.
Ibi Pippi Orup Hedegaard begik fredag hærværk på Asger Jorns værk ’Den Foruroligende Ælling’.

Vil have diskussion om ejerskab

Asger Jorn skabte værket i 1959 ved at male over det maleri, han havde købt på et loppemarked.

Jorns ælling fungerer derfor kun på grund af baggrunden, mener Ibi-Pippi, som med sit hærværk har ønsket en diskussion om rettigheder til kunstværker.

- Jeg synes, det har været interessant at se, at der opstår en diskussion, jeg gerne vil have om, hvem der har ejerskabet. Mange mener, det er Jorn, der har ejerskabet, og det er jeg helt uenig i, siger Ibi-Pippi og uddyber:

- Det handler ikke om det juridiske, men om det kunstneriske ejerskab. Jorn havde købt værket og havde dermed juridisk ret til billedet, men han havde ikke kunstnerisk ret til at slette en anden kunstners værk. Ikke mere end jeg har til at slette hans værk, siger Ibi-Pippi.

Den Foruroligende Kælling kalder Ibi-Pippi sin såkaldte moderering af Asger Jorns værk Den Foruroligende Ælling.
Den Foruroligende Kælling kalder Ibi-Pippi sin såkaldte moderering af Asger Jorns værk Den Foruroligende Ælling. Foto: Museum Jorn

Kunstneren fra Kjellerup er klar på konsekvenserne af sine handlinger.

- Jeg står ved mine handlinger, og jeg står ved de juridiske konsekvenser, der kommer, og jeg anerkender, at det kan medføre en straf.


Ibi-Pippi: Mit værk er stor kunst

Ibi-Pippi ved godt, at mange er blevet påvirket af hærværket. For eksempel har Museum Jorn modtaget flere telefoniske henvendelser i weekenden fra kunstinteresserede, der er berørte af det hændte.

- Selvfølgelig påvirker det mig, at de er kede af det, og det er trist, men jeg mener, at diskussionen er vigtig, og jeg mener, at stor kunst vækker følelser i folk.

Mener du, at det er stor kunst, det du har lavet?

- Ja bestemt. Helt afgjort, siger Ibi Pippi, som erkender, at handlingerne var et lovbrud.

- Men jeg mener, det er så vigtigt at få sat den her diskussion på kortet, for det er så fundamentalt for kunsten, hvem der har ejerskabet over de værker, der er skabt, og derfor mener jeg, at jeg har ret til at udfordre den etablerede kunstverden, hvis jeg vel at mærke er klar til at betale de konsekvenser, der er. Og det er jeg, siger Ibi-Pippi.

Gik værre end ønsket

I øvrigt skulle hærværket ikke have været så voldsomt, som det endte med. I tasken havde kunstneren to tuber lim, og det var den forkerte, der blev anvendt til at klistre selvportrættet fast, forklarer Ibi-Pippi.

- Jeg er oprigtigt ked af, at værket er blevet skamferet i det omfang, det er blevet. Det var egentlig ikke min hensigt, at det skulle gå så markant til.

Museum Jorns direktør, Jacob Thage, ønskede ikke søndag at udtale sig om hærværket, men tidligere i weekenden har han forklaret, hvordan konservatorer arbejder på at fjerne så meget af limen og tuschen som muligt. Værket bliver dog aldrig helt det samme igen, har direktøren varslet.